Kaupunkiympäristö

Ajoradat ja pysäköintialueet peittävät yli puolet Turun ydinkeskustasta – "Tämä on tätä Turun nykypäivää"

TIMO JERKKU
Turun ydinkeskustassa jalankulkijat eivät ole etusijalla, sillä pinta-alasta vain neljäsosa on jalkakäytäviä. Sen sijaan ajoratoja ja pysäköintialueita on noin 55 prosenttia.
Turun ydinkeskustassa jalankulkijat eivät ole etusijalla, sillä pinta-alasta vain neljäsosa on jalkakäytäviä. Sen sijaan ajoratoja ja pysäköintialueita on noin 55 prosenttia.

Turun kesäkadun valmistelua koskeva uutinen poiki sosiaalisessa mediassa keskustelua kaupungin jalankulun olosuhteista. Esimerkiksi Turun ydinkeskustan katualueita peittää kaupungin liikennesuunnittel...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (62)

Vanhimmat ensin
Vastaa
jss
Yliopistotason vertailua
Kannatan kävelykeskustan laajentamista ja tulevaisuus on kevyen liikenteen mutta on järjetöntä verrata auton ja kävelijän tilantarvetta keskenään huomioimatta eri liikennemuotojen vaatimaa minimitilantarvetta. Ajoradat on mitoitettu busseille, jakeluautoille ja paloautoille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yliopistotason vertailua
Auto ei tarvitse keskustasta tilaa koska keskustaan pääsee ilman autoakin. Sen sijaan ilman jalkakäytäviä keskustaan ei pääse ja jos jalkakäytävät ovat Turun luokkaa, aniharva haluaa kävellä keskustaan taikka keskustassa.

Kuvaavaa onkin se, että ihan autoilijatkin mieluummin ajavat automarkettiin kuin pysäköisivät auton keskustassa parkkihalliin josta on jopa lyhyempi kulkumatka liikkeisiin kuin niissä automarketeissa. Mutta toisaalta esim. Myllyssä on autoton keskuskatu jonka varrella ne liikkeetkin ovat ja siellä on siten miellyttävämpi kävellä kuin Turun keskustassa autojen, pakokaasujen ja katupölyn seassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Yliopistotason vertailua
Ei kyllä keskustan autotiet on mitoitettu yksityisatoilun mukaan, vai meinaatko että vaikka koulukadulla bussit, jakeluautot ja hälytyaajoneuvot vaativat kolme kaistaa?

Kuljen kohtuu usein koulukadulla ja vaikka siitä kulkeekin paljon hälytysajoneuvoja niin ne eivät kuitenkaan ole se joka siellä ruuhkaa aiheuttaa. Eikä niitä bussejakaan siitä ihan niin usein mene.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Yliopistotason vertailua
"Kuljen kohtuu usein koulukadulla ja vaikka siitä kulkeekin paljon hälytysajoneuvoja niin ne eivät kuitenkaan ole se joka siellä ruuhkaa aiheuttaa."
Jalkakäytävällä eikä pyörätiellä Koulukadulla ole ikinä ruuhkaa, autotiellä sen sijaan on usein. Autoille pitää siksi saada sinne enemmän kaistoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Yliopistotason vertailua
Mielenkiintoista miten aina autoilusta puhuttaessa joku nostaa esille jakelun ja hälytysajoneuvot - ihan ”hyvää hyvyyttään” tietenkin, ei missään nimessään yritä perustella omaa etuaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yliopistotason vertailua
Riittää että sieltä saadaan autoja pois niin ruuhkakin poistuu. Käytetään vain niiden 'autoteiden' infraa samaa periaatetta kuin pyöräteihin on käytetty niin autoilun suosio romahtaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TurkuRaide
Vast: Yliopistotason vertailua
Esko: Kaupunkisuunnittelu ei yksinkertaisesti toimi noin. Autokaistojen lisääminen ei ole (pitkäaikainen) ratkaisu ruuhkaongelmiin. Kaistojen lisääminen vain kannustaa ihmisiä autoilemaan, jolloin kaduilla on enemmän autoja, jolloin ruuhkaongelma ei ole kadonnut mihinkään.
Sen sijaan pitää kannustaa ihmisiä vaihtamaan kulkumuotoaan autosta johonkin muuhun. Auto katutilassa kohtuuttoman paljon tilaa kapasiteettiinsa nähden, josta katujen ruuhkaisuus johtuu. Jos edes osa autoilijoista saataisiin vaihtamaan auto pyörään tai julkisiin, olisi kaupungissa paljon vähemmän ruuhkaa ja liikkuminen olisi kaikille paljon sujuvampaa. Siksi tulee panostaa pyöräteihin ja joukkoliikenteeseen. Tämä tarkoittaa paikoin myös yksityisautoiluun käytettävien kaistojen vähentämistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Yliopistotason vertailua
"Kannustaminen" = pakottaminen, hankaloittaminen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Yliopistotason vertailua
Kielitoimiston sanakirja kertoo, että "kannustaa = innostaa, rohkaista, kiihottaa, yllyttää". Useimmat ihmiset mieltänevät kannustamisen enemmänkin myönteiseksi kuin kielteiseksi. Mistä lie ArvoTasan kovin negatiivinen näkemys lähtöisin ("Kannustaminen" = pakottaminen, hankaloittaminen"). Häntä on ehkä "kannustettu" väärin, kun olisi pitänyt kannustaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Yliopistotason vertailua
ArvoTasa lienee tarkoittanut miten kannustaminen joidenkin mielestä tulisi käytännössä toteuttaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Yliopistotason vertailua
Turussa kannustaminen käyttämään liikkumiseensa muuta kuin omaa autoaan tarkoittaa juurikin edellä mainittua pakottamista, hankaloittamista jopa puhdasta kiusantekoa, siksipä sana olikin lainausmerkkien sisällä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yliopistotason vertailua
Muuten TasaArvolla meni oikein paitsi sen osalta, että Turun kaupunki ei todellakaan halua että täällä käytettäisiin jotain muuta kulkutapaa kuin autoa. Kaikki liikennesuunnitelmat ovat suunnattu vain ja ainoastaan autoilun helpottamiseen muiden kulkutapojen kustannuksella. Ja erityisesti pyöräilyn kustannuksella. Eli 1970-luvusta asti Turku on suunnitellut ja toteuttanut pyöräteitä jotka ovat pyöräilyn kannalta täyttä roskaa mutta koska laki vaatii käyttämään niitä, on niiden avulla saatu pyöräilijät pois autojen tieltä ja samalla romahdutettua polkupyörien käyttö.

Nyt toriparkki ja sen järjestelyt romahduttivat julkisen käyttöasteenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Yliopistotason vertailua
Pyöräilijä: En tiedä mitä nimimerkki TasaArvo on asiasta mieltä, mutta TLL-2020 UUTTA: Jos pyörätie on kulkusuuntaasi nähden tien vasemmalla puolella, voit ajaa myös ajoradalla tai pientareella, jos se on turvallisempaa kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi. Myös yksisuuntaisella sallittiin pyöräily "vastavirtaan" yms, yms.
Pyöräteitä ja -kaistoja on rakennettu ja rakennetaan jatkuvasti, eli väitteesi on täyttä hölynpölyä. Autoilun lisääntyminen 70-luvulta aiheutuu elintason noususta, ei liikenne järjestelyistä, ne ovat puolestaan seurausta lisääntyneestä liikenteestä. Pyöräile sinä vaan edelleen, mutta älä syyllistä muita, auto on edelleen hyvä, vaikkakin kallis tapa liikkua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yliopistotason vertailua
"Pyöräteitä ja -kaistoja on rakennettu ja rakennetaan jatkuvasti,". Tuo on ilmiselvä vale. Pyöräkaista mm. poistettiin Lukoilantieltä/Kustavintieltä koska se haittasi pysäköintiä. Tilalle rakennettiin kaikissa tutkimuksissa erittäin vaaralliseksi todettu kaksisuuntainen pyörätie. Puistokadulle rakennettiin samanlainen vaaranpaikka ihan vain jotta pyöräilijät saadaan pois autojen tieltä.

Humalistonkadun pyöräkaistat rakennettiin parkkipaikkojen ehdolla ja puolenvaihto kaupan päälle. Ja osa kaistasta poistettiin jotta autoja saatiin parkkiin.

Joten ihan turha väittää että Turussa pyöräteitä tai kaistoja rakennettaisiin pyöräilijöitä varten. Ei, ne tehdään autoilijoiden ajamista helpottamaan. Samasta syystä ne shikaanit rakennetaan pyöräteille eikä ajoradalle eli jotta autolla voisi ajaa lujempaa ja pyöräilijät hidastavat jotta voivat väistellä väistämisvelvollisia autoilijoita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Yliopistotason vertailua
Pyöräilijällä on kovasti vaikeuksia Turussa. Itse ajan polkupyörällä vuosittain tuhansia kilometrejä kesät talvet joka puolella Turkua ja minusta meillä on hyvin pyöräteitä. Autolla liikkuessani joudun pisteiden a ja b välillä usein tekemään pidemmän matkan kuin polkupyörällä. Autolla voi joutua ruuhkaan, pyörällä sellaiseen törmää vain keskellä jotain isompaa tapahtumaa, eli hyvin harvoin. 60-luvulla pyöräily oli yleistä, 80- ja 90-luvulla se oli harvinaista ja 2000-luvulta lähtien pyöräily on lisääntynyt vuosittain. Silti pyöräteillä ei ole ruuhkista tietoakaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Yliopistotason vertailua
Jossain on vika ellei nimimerkki Pyöräilijä pysty liikkumaan turvallisesti kaksisuuntaisella pyörätiellä, vauhtiko? Keskustaan ei ole myöskään pakko mennä pyörällä jos tuntuu vaikealle, pyörän voi parkata kauemmas ja kävellä tai taluttaa pyörää sekä parkata ihan ilmaiseksi. Vai onko niin että pyöräilijän on vaikea erota pyörästään tai edes nousta pyörän päältä, eikä reiteillä saisi olla yhtään pysähdystä hankaloittamassa vauhdikasta matkantekoa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yliopistotason vertailua
"Jossain on vika ellei nimimerkki Pyöräilijä pysty liikkumaan turvallisesti kaksisuuntaisella pyörätiellä, vauhtiko?"

En fillaroi ylinopeudella. Joten vauhti voi olla vikana vain jos pyörätie on liian kapea kyseisen kadun rajoitukselle. Veikkaan tosin että ArtoTasa itse ei pysty pyöräilemään laillisesti Uudenmaankadun pyörätiellä Hämeenkadun ja Itäisen Pitkäkadun välillä jos vastaan sattuu tulemaan toinen pyöräilijä, etenkin jos tuo käyttää laatikkopyörää. Silti jostain syystä tahot, jotka väittävät pyöräilevänsä paljon Turussa eivät näe ongelmaa siinä että pyörätieltä välillä pitää poiketa jalkakäytävälle kun ei mahdu kohtaamaan vastaantulijaa.

Ja sitten samat tahot vielä väittävät että Turussa on kaikki hyvin pyöräilijöille koska ruuhkaa ei ole. No ei ole koska vastoin väitettä, pyöräily on vähentynyt vuosi vuodelta. Tämä johtuu juuri umpisurkeasta pyörätieinfrasta joka on, kuten jo totesin, suunniteltu tasan edistämään autoilua siirtämällä pyöräilijät muualle sieltä 'autotieltä' samalla kun pyöräteistä on tehty pysäköinninvalvonnan ja poliisin toimesta purkuun ja lastaukseen tarkoitettua tilaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Eläkevaari
Tilakysymys
Ei nyt aivan euennut mitä tällä haettiin? Paljonko tarvitsee tilaa yksi ihminen ? Jos yhdelle annetaan se on toiselta pois.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Skp57
Vast: Tilakysymys
Sitä haetaan, että autoilun tilaa voisi vähentää keskustassa ja tehdä keskusta miellyttävämmäksi kaupunkilaissille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Eläkevaari
Vast: Tilakysymys
"skp57" Osittain samaa mieltä kanssasi mutta minusta autoilun tilaa on karsittu vuosienvarrella jo siksi paljon että raja on tullut vastaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Tilakysymys
Jep. Eli annetaan tila ihmisille, ei esim. autoille. Jokaiselle siis sama neliömäärä tilaa riippumatta kulkutavasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Tilakysymys
Autoileva yksi ihminen on tilan suhteen paljon ahneempi. Ei voi ajatella niin, että kaikille yhtäläinen oikeus viedä ihan niin paljon tilaa kuin haluaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Skp57
Vast: Tilakysymys
Mistä autoilun tilaa on karsittu, en ole huomannut. Eikö toriparkki tullut juuri korvaamaan poistettuja pysäköintipaikkoja. Sitä paitsi nytkin uudet niin kutsutut pihakadut ovat täynnä autoja, että hyvä kun niillä uskaltaa kävellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Turre
Vast: Tilakysymys
Niinpä. Aika monessa autossa tosiaan on vai se yksi ihminen ja vaatii itselleen 55% yhteisestä tilasta.

Kävellen, pyörällä tai julkisilla liikkuessaan se yksi ihminen vie paljon vähemmän tilaa, jolloin vapautuvaa tilaa voi käyttää puistoihin, istutuksiin ja niiden yksittäisten ihmisten viihtyvyyden parantamiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
ArvoTasa
Puolueeton?
Tilattu, täysin ideologinen lobbaustutkimus. Vertailussa pitäisi ottaa huomioon myös mm. liikennevälineen koko, puisto-, piha- ja muut luonnonalueet joihin autoilla ei ole asiaa, mutta kevytliikenne ja jalankulkijat pääsevät.
Virkahenkilöiden toivoisi olevan puolueettomia töissään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Puolueeton?
Viheralueethan otettiin huomioon, samoin aukiot ja torit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Asko Ojala
Vast: Puolueeton?
Puistot ovat oleskelutilaa, eivät merkittävästi liikennetilaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Puolueeton?
Jos olisi laskettu vain katualueet niin autoille on varattu yli 80% katutilasta. Puistoja sentään on sen verran enemmän kuin niitä pysäköintikenttiä että nekin huomioiden päästiin tuohon lopputulokseen.

Mutta paikasta toiseen liikkumiseen varatusta tilasta siis yli 80% on varattu autoille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Puolueeton?
Autoilijat maksavat pysäköinnistään korkean hinnan. "Tutkimuksessa" olisi pitänyt huomioida myös joukkoliikenteen ja Fölipyörien kulut ja tuotot, polkupyörillehän parkkaaminen on ilmaista.
Pyöräilijöitä ei ole myöskään kielletty käyttämästä ajoratoja ja puistojen lävitse on varattu kulkuväylät.
Kyseinen liikennesuunnittelija ei ole puolueeton, joten tälle ulostulolle ei voi paljon painoa antaa ja toivottavasti turhan tiedon keräämiseen ei ole käytetty virka-aikaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Puolueeton?
Autoiljat vain eivät maksa sitä todellista kustannusta pysäköinnistä. Korkea? Jos on niin auto kannattaa myydä pois.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Puolueeton?
Jos koet pyöräilyn ylivoimaiseksi, myy pyörä pois, kävele tai autoile.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Puolueeton?
Niin kävelenkin ja autoilen. Keskustaan menen vain autolla koska muut tavat ovat aika lailla mahdottomia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Puolueeton?
Nimimerkki Pyöräilijä: "Niin kävelenkin ja autoilen. Keskustaan menen vain autolla koska muut tavat ovat aika lailla mahdottomia."

Todella mielenkiintoista, nimimerkki Pyöräilijä myöntää ettei hän edes pyöräile keskustassa vaan autoilee! Aika outoon valoon siis asettuvat ne sadat hänen kirjoituksensa pyöräilystä keskustassa.

Itselläni on melko eri käsitys. Olen jatkuvasti, hyvän kelin vallitessa, pyöräillyt keskustaan. Se on minulta säästänyt aikaa kun sen fillarin voi pysäköidä melkein minne vaan. Reitin kun valitsee oikein niin ei ole ongelmiakaan. Mitä nyt kerran muuan presidenttiehdokas 'esikuntineen' käveli kolme rinnakkain ja tukki koko väylän.

Pyöräilijän kirjoituksessa on pari mielenkiintoista sanaa: "muut tavat ovat aika lailla mahdottomia."
Meidän kahden hengen taloudessamme on nyt se tilanne että toisella terveystilanteesta johtuen pyöräily on täysin mahdotonta. Samoin joukkoliikenteen käyttö on käytännössä mahdotonta, aivan liian pitkä matka pysäkille ja sitten se nouseminen bussiin, ei vaan onnistu.
Jäljelle ei siis jää muuta mahdollisuutta kuin autokyyti.

Siksi siis kovasti ärsyttävät nämä palstan ääri-ideologit, ikuista kuntoa ja terveyttä edellyttävät, jotka ihmiselämän moninaisuutta ymmärtämättä tuputtavat pyöräilyä ratkaisuksi kaikkeen.
No eivätköhän hekin iän karttuessa ja erilaisten sairauksien myötä huomaa että pyöräily loppuu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Puolueeton?
"Aika outoon valoon siis asettuvat ne sadat hänen kirjoituksensa pyöräilystä keskustassa." Persutkin kannttavat nykyään NATOa ja vihreät ydinvoimaa. Kun on tarpeeksi hakannut päätään seinään, on aika muuttaa lähestymistapaa. Tämä on selkeästikin jotain mitä T.S. ei ymmärrä eikä tee koska hänestä 10 vuotta vanhan käytännön pitäisi edelleen jostain syystä olla voimassa eikä sitä saa muuttaa.

No, tapansa kullakin, minä käytän sitä kulkinetta mikä on liikennesuunnitelun mukaan tarkoitettu kyseiselle alueelle. Eli Turun keskustassa autoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Puolueeton?
Nimimerkki Pyöräilijä: "No, tapansa kullakin, minä käytän sitä kulkinetta mikä on liikennesuunnitelun mukaan tarkoitettu kyseiselle alueelle. Eli Turun keskustassa autoa."

Pitäisiköhän sinun sitten myös vaihtaa nimimerkkiäsi; ei enää Pyöräilijä, vaan Autoilija?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Puolueeton?
T.S. ei näköjään ymmärrä mitään. Mistään :D

Eli T.S.n pistämättömällä logiikalla autoilijoita ovat siis kaikki, jotka kulkevat keskustaan autolla. Vaikka kuinka kulkisivat muulla tavalla töihin, kauppaan ja harrastuksiin :D

No, kun muistelee mitä T.S. on aikaisemmin töräytellyt niin eipä tuokaan 'logiikka' poikkea linjasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Pari huomautusta
Tämä toivottavasti antaa jotain ajattelemisen aihetta niille autoilijoille, jotka väittävät autoilijoiden maksavan enemmän veroja kuin mitä autoiluun käytetään. Ei tuo tonttimaa kaupungin keskustassa mitään ilmaista ole. Suurin osa kaupungin kaduista on pyhitetty aivottomalle, aistimattomalle kapineelle, autolle. Me näkevät, kuulevat, haistavat ja ajattelevat ihmiset kuljemme sitten siellä minne mahdumme, autojen seassa.

Kiukuttaa tuo autoilijoiden saama leijonanosasiksikin, että Turussa rakennetaan hävyttömän ahtaasti, koska kuulema tontteja ei ole. Pitää rakentaa korkeaa, pitää rakentaa pieniä asuntoja, pitää tunkea uudenaikaisia hökkeleitä vanhojen väliin aivan ympäristöstä piittaamatta, kuten ne suunnitellut kerrostalot ortodoksikirkon viereen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pari huomautusta
Kannattaa myös miettiä kuinka Turunkin retoriikassa kaikki autotiet ja parkkipaikat ovat investointeja. Sen sijaan pyörätiet ja jalkakäytävät ovat kustannuksia. Ja kirsikkana kakussa myös terveydenhuolto on kustannus samalla kuin siis tuo bensariippuvuus Venäjältä onkin investointi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää