Kela sulkee palvelupisteensä Paimiossa ja Kemiönsaaressa
Kela sulkee palvelupisteensä Paimiossa ja Kemiönsaaressa 1. huhtikuuta. Kela perustelee ainoastaan ajanvarauksella toimineiden toimipisteidensä sulkemista vähäisillä asiakasmäärillä.
Jatkossa Paimiota lähin Kelan palvelupiste sijaitsee Kaarinassa, joka palvelee vain ajanvarauksella. Ilman ajanvarausta paimiolaiset voivat asioida Salossa ja Turussa.
Kemiönsaaressa Kela-asioita on mahdollista jatkossa hoitaa Taalintehtaan asiointipisteessä. Asiointipiste avattiin 1. maaliskuuta osoitteessa Kolapakantie 2, ja se palvelee keskiviikkoisin kello 9.00–13.00.
Asiointipisteessä on asiakastietokone, jolla Kela-asiat voi hoitaa verkossa. Kunnan työntekijä neuvoo yleisellä tasolla Kela-asioissa ja auttaa verkkoasioinnissa. Asiointipisteestä saa myös Kelan hakemuslomakkeita ja esitteitä.
Taalintehtaan uudessa asiointipisteessä on lisäksi Kelan etäpalvelu, jossa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa Kelan palveluasiantuntijalta tietokoneen kuva- ja ääniyhteydellä. Etäyhteyden avaamiseen saa tarvittaessa apua. Etäpalvelussa voi hoitaa samoja asioita kuin Kelan omassa palvelupisteessä.
Kela muistuttaa, että useimmat Kela-asiat hoituvat puhelimitse ja verkossa. Kelan asiointipalvelussa eli OmaKelassa voi hakea etuuksia, lähettää liitteitä ja ilmoittaa muutoksista. OmaKelassa voi myös tarkistaa oman hakemuksen tilanteen ja etuuksien maksupäivät. OmaKelaan kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Puhelinpalvelussa asiakas saa henkilökohtaista neuvontaa verkkoasiointiin ja hakemuksen tekemiseen. Puhelinpalvelussa voi myös jättää suullisen hakemuksen, jos mikään muu asiointitapa ei ole mahdollinen. Kelan puhelinpalvelu on avoinna joka arkipäivä kello 9–16. Elämäntilannekohtaiset palvelunumerot löytyvät osoitteesta Kelan verkkosivuilta.