Huutaisitte joskus muutakin kuin aina samaa "autoilijat syypäitä". Ei se aina juhlaa siellä ratin takanakaan ole, kun kaupungissa on hurja määrä pyöräilijöitä, joille liikennesäännöt ovat vain omaan etuun soveltamista varten. Onneksi tähän asti onnistunut noita väistämään, niin autolla kuin jalankin liikkuessani.
Erinomaista, että autoilijoiden taidot ovat kehittyneet sen verran, että ei ole pyöräkolareita tullut.
Sen verran uskomatonta piittaamattomuutta ja osaamattomuutta saa Turussa kokea autoilijoiden toimesta liikenteessä. Eilenkin minua tuli auto vastaan kevyenliikenteenväylälleä. Kuulemma ihan vai pienen matkan oikaisen.
Hih, sitten kun oikeasti miettii että kuinka kaukaa haettu aasinsilta on se, että kesäkatu ja sen siirto ovatkin whataboutistille juuri pyöräilijöiden syytä ja vielä että miksi asiasta piti päästä avautumaan juuri tässä keskustelussa...
Oikeasti kun vähänkään katsoo tilastoja, huomaa kyllä että mikä liikkumismuoto aiheuttaa muille ne vammat ja kuolemat. Jostain syystä vain Turku on päättänyt paapoa juuri sitä ryhmää.
Tässä on varmaan hyvä muistuttaa että autoilijoiden ja pyöräilijöiden kolareista 2/3 on autoilijoiden syytä. Siihen ei auta vaikka autoilijat kuinka huutaisivat että pyöräilijöiden syytä.
Onneksi ette syytelleet liikaa toisianne,
Itse kävelen autolle eli olen mitä olen.
Vieläkin pyrin kohteliaasti huomauttamaan: Olemme yksilöitä (Suomessa).
Ketä tunnustaa naapurin idioottimaisuudet omiksi virheikseen.
Miettikää että yleistämällä asiaa sotkette itsenne kuvioon,
Kaupunkien keskustoihin rakennetaan parkkitaloja miljoonilla nyt toriparkki Turussa mikään ei kelpaa autoilijoille valitus ja pyörillä tai potkulaudoilla liikkuvia, syytellääm. Pakko änkeä niska punasena raivoamaan ahtaille keskustojen kaduille parkkeeraamaan nykyään yli isoilla autoilla. Ei voi sanoa etteikö ikuisesti jalankulkioisröta ja pyöräilijöistä valittavat autoilijoita olla otettu huomioon. Monissa Euroopan isoissa kaupungeissa on keskustat juuri vanhojen ja kapeiden katujen vuoksi muutettu autottomiksi. Onko se nyt niin kauhean vaikeaa nostaa se takapuoli ja kävellä keskustan alueella. Vois jo Suomessakin kehittää kaupunkien keskustoja viihtyisiksi alueiksi, joissa voisi olla pienyrittäjien, käsityöläisten ja ravintola toimintaa. Marketteihin pääsee isoille ruoka ostoksille suoraan parkkihallista usein liukuportaita tai hissillä markettiin. Tosin siellä joutuu kävelemään ja työntämään ostoskärryjä.
- Kirjastosilta ja sen jatkeena oleva Kauppiaskatu pihakatuna mahdollistaisivat suoran reitin torille, siksihän silta rakenettiinkin ko. kohtaan. Kirjaston parkkipaikka ilmaiseksi puolen tunnin paikoitukseen kirjastossa asioinnin ajaksi.
- Toriparkki on yksityinen yritys, jota ajoivat lähistön kiinteistönomistajat, siis eivät autoilijat, saadakseen lisää rakennusoikeutta tonteilleen. Autoilijat haluavat ilmaisia tai ainakin kohtuuhintaisia pysäköintipaikkoja keskustassa asiointejaan varten.
- En usko että autoilijat vaativat kesäkadun siirtoa, syytä täytyy kysyä poliitikoilta ja virkamiehiltä.
- Jos ydinkeskusta rauhoitetaan vain jalankulkijoille, julkiselle liikenteelle, huoltoajolle ja asukkaille sekin käy, mutta silloin ajokiellon pitäisi koska myös kaksipyöräisiä. Pyörän voi parkkeerata Toriparkkiin, Louheen tai kauppakeskusten parkkihalleihin, myös maksullisia keskitettyjä kadunvarsipaikkoja voisi lisätä ellei halua pysäköidä oleviin maksullisiin parkkiruutuihin.
Turussa ei kukaan tunnu osaavan liikennesääntöjä, liikennemerkkejä tai ihan vaan järjen käyttöä. Täällä niin autoilijat kuin pyöräilijät ajaa yksisuuntaista väärään suuntaan (Yksisuuntaisuus koskee kaikkia mikäli sitä ei erikseen ole mainittu liikennemerkillä) ja vaan heiluttelee käsiä kun joku tulee vastaan oikeaoppisesti. Parkkeerataan skuutit ja Woltautot miten sattuu. Eikä edes osasta käyttää liikenneympyrää oikein.
Syy on ihan yhtälailla pyöräilijän kuin autoilijan. Jalankulkijat joutuvat näiden kahden ryhmän idioottien takia kärsimään.
Valitan Arka, skuuttikuski on yhtä lailla rinnastettavissa pyöräilijäksi kuin segwaylla ajeleva jalankulkijaksi.
Ja jalankulkijat eivät nyt ainakaan noudata lakia kävellessään pyöräteillä. Sen sijaan valittavat kun joku pyöräilee heistä ohi sieltä puolelta jossa on enemmän tilaa.
Jalankulkija saa kävellä pyörätiellä. Pyöräilijä ei saa ajaa jalkakäytävällä.
Jos jalkakäytävällä on vesilätäkkö, jalankulkija voi väistää sen pyörätien kautta. Jos pyörätiellä on tietyö, pyöräilijän on väistettävä ajoradan kautta tai jalkakäytävän kautta taluttaen.