Joukkoliikenne

Föli lisää sähköbusseja useille reiteille – mukana Turun suosituin bussilinja

RIITTA SALMI
Ensi vuodesta alkaen yhä useampi Föli-bussi kulkee sähköllä.
Ensi vuodesta alkaen yhä useampi Föli-bussi kulkee sähköllä.

Sähköbussien määrä kasvaa Turun seudun joukkoliikenteessä ensi vuonna. Föli kilpailutti liikennekokonaisuuden, johon kuuluu muun muassa Turun käytetyimmän linjan eli Runosmäen ja Haritun väliä kulkevan linjan 18 liikennöinti.

Tarjouskilpailun liikennöintikohteeseen kuuluvat myös harvemmalla vuorovälillä liikennöitävät linjat 32A, 67, 80, 88, yölinjat 34 ja 89 sekä linjan 100 tapahtumaliikenne. Tarjouskilpailun voitti linjoja nykyisinkin liikennöivä LS-Liikennelinjat Oy.

Liikennettä hoidetaan yhteensä 24 bussilla, joista sähköbusseja tulee olemaan jatkossa 13, kun taas loput 11 kulkevat dieselillä. Jo tällä hetkellä Fölin liikenteestä noin kolmasosa ajetaan sähköbusseilla.

– Matka kohti hiilineutraalia Föliä jatkuu, ja on hienoa saada uuden sopimuksen myötä myös Fölin käytetyin linja sähköisen liikenteen piiriin, kertoo Fölin suunnittelupäällikkö Lauri Jorasmaa.

Liikennöintisopimuksen arvo on lähes 4,3 miljoonaa euroa vuodessa, ja hinta nousee noin kaksi prosenttia nykyiseen hintatasoon verrattuna. Tarjouskilpailuun osallistui viisi liikennöitsijää. 

Uuden sopimuksen liikenne alkaa 1. heinäkuuta vuonna 2023. Sopimus on voimassa vuoden 2031 kesäkuun loppuun asti ja sitä voidaan jatkaa optiona kaksi vuotta pidemmälle.

LS-Liikennelinjat voitti myös samalla kilpailutetun linjan 100 täydennysliikenteen tarjouskilpailun. 

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
TurkuRaide
Miksi dieselbusseja?
Ei tässä kaupungissa enää kannattaisi yhtään sopimusta tehdä jossa on mukana dieselbusseja, lukuunottamatta ehkä aivan pisimpiä reittejä. Sähköbussit on todettu Turun liikenteessä täysin toimiviksi ja uudistuneen torin ympäristöön ei pitäisi palauttaa enää yhtään dieselin käryistä bussia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Miksi dieselbusseja?
TurkuRaide: Ehkäpä sinun kannattaisi osoittaa kysymyksesi sopimuksen tekijöiden suuntaan noista dieselbusseista.
Oletan että tuolla tiedetään ja osataan perustella miksi niitä on mukana.
Tutustu myös nykyaikaisen dieselbussin "päästöarvoihin".
EU-vaatimukset ovat olleet aika tiukat jo pidemmän aikaa ja kiristyvät jatkuvasti.
Enkä nyt ota kantaa akku- tai dieselbussien puolesta kun toistan: Sopimuksen tekijät tietävät miksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TurkuRaide
Vast: Miksi dieselbusseja?
Hima-Hönö: Lähinnä keskustelua yritin tuolla kysymyksellä aloittaa, nähtävästi onnistui. Tiedän kyllä miksi niitä dieselbusseja on (taas) tulossa, sillä voittanut tarjous oli halvempi kuin muut tarjoukset. Mukana kilvassa oli kyllä tarjouksia, joissa oli pelkkiä sähköbusseja, esimerkiksi Nobinan tarjous, joka olisi ollut n. 400k€/vuosi kalliimpi kuin voittanut tarjous. Eli tekniikasta tämä ei ole jäänyt kiinni. Kaikki nämä tiedot löytyvät Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan pöytäkirjasta.
Ja tiedän myös varsin hyvin että polttomoottoreidenkin päästöt ovat kohtuullistuneet aiemmista, mutta en silti ymmärrä miksi pitäisi kalliilla dieselillä ajaa josta niitä päästöjä kuitenkin tulee kun vaihtoehtona on päästötön versio.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hima-Hönö
Vast: Miksi dieselbusseja?
TurkuRaide: Tässä paremmalla ajalla hieman tarkastelin asiaa tarkemmin ja päättelin seuraavaa.
Nuo uudet akkubussit tulevat linjalle 18 mikä on järkevä ratkaisu.
Oletan (tiedän) että nuo muut linjat ovat ns. vähäpätöisempiä liikenteellisesti.
Oletan edelleen että nuo dieselbussit eivät ole uusia vaan täyttävät nuo päästönormit.
Se että joudun olettamaan ja päättelemään johtuu siitä että alalla olleena "kuulee" kaikenlaista.
Nuo kaupungin nettisivut ovat ehkä pakolliset mutta eivät kerro oikeastaan yhtään mitään.
Tai sitten kertovat ehkä paljonkin mikäli tietää asiasta ja osaa tehdä päätelmiä (oikeita???).
Kun mietimme että sopimus 8 vuotta × 400.000 € = 3.200.00 €.
Tässä on kysymys Turun Föli-linjoista joten kustannukset ovat Turkulaisilta.
Jos mietimme noita diesel-bussin päästöjä niin mietin muutamaa asiaa.
Sanoisinko että "vähän" ajettua autoa ei romuteta vaan se myydään jonnekin.
Sama auto jatkaa *saastuttamista muualla, *Tuo on tulkintakysymys eli miettikää ennen 'ampumista'.
Tässä bussi-asiassa on myös toinen ulottuvuus. Kilpailutus.
Nyt vanhojen Turkulaisten liikennöitsijöiden yhteenliittymä voitti kansainvälisen firman.
Itse olen vain ollut "saastuttamassa" maapalloa olemalla ammattikuljettaja.
Päätökset asioista tekevät aivan toiset tahot ja heidän päätöksensä ovat ratkaisevia.
Oletan että kaikki ymmärtävät käsitteen "pomoketju".
Arvon TurkuRaide: Tätähän keskustelun pitäisi olla että arvostetaan toisiamme.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Anna
Tuulienergiallako sähköbussit liikkuva? Ihan tosi.
Akut täytyy varata. Käytetäänko tuulienergiaa, olispa mukava tietää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Tuulienergiallako sähköbussit liikkuva? Ihan tosi.
En voi olla satavarma, mutta epäilen että ei. Kuten epäilen muidenkin töpseliautojen. Yhtä lukuunottamatta he, jotka itse tunnen käyttävät sitä halvinta seinästä (tai tolpasta) saatavaa. Eli taloyhtiön, työpaikan tai kaupan kilpailutettua sähköä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Sitoudutaanko liikaa Kiinaan
Tällä hetkellä liikenteessä olevat sähköllä kulkevat bussit ovat Kiinassa tehtyjä Ihan mukavan näköisiäköhän nuo ovat ja linjakilvetkin näyttävät toimivan, joten en varsinaisesti purnaa. Entä jos Suomi liittyy Natoon ja Kiina ja Venäjä solmivat kumppanuussopimuksen, onko siinä mahdollisesti joitakin riskejä. Voisiko käydä niin, että idän suuret päättäisivät lopettaa kaupankäynnin lännen kanssa ja tulla toimeen keskenään. Saadaanko busseihin esimerkiksi varaosia tarvittaessa, tuleeko Kiinasta halvalla maskeja, nousevatko kännyköiden hinnat pilviin niin, että on pakko tyytyä laitteeseen, jossa ei ole kuin kaksoiskamera ja nejä kee. Nythän kaikilla on viisikamerainen viisi kee puhelin. Ainakin melkein. Maailman jakautuminen nykyistä jyrkemmin eri leireiksi aiheuttaa ehkä joitakin muutoksia ns. kehitykseen, koska nyt edullisesti hankittavia tuotteita ei välttämättä ole saatavilla, koska läntinen teollisuus ei ole kehittänyt toimiaan, koska kiinalaiset kuitenkin myyvät halvemmalla, eikä muiden kannata mitään tehdä. .
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Sitoudutaanko liikaa Kiinaan
Jos oikein ymmärsin, kommentin pointti oli, että kannattaa miettiä, miten suureen riippuvuuteen Kiinasta haluamme ajautua. Erittäin tärkeä pointti onkin. Varsinkin nyt Ukrainan tapahtumien äärellä luulisi päättäjienkin näkevän, mitä seuraa riippuvuuksista ja miten salavihkaa kasvaa arvaamattomia tekijöitä, joilla on paljon valtaa.

Kiina on jo pitkään vallannut jalansijan sieltä, toisen täältä; varsinkin Afrikassa se on jo nyt todella iso tekijä. Eurooppa ja Amerikka ovat tosiaan kasvattaneet riippuvuuttaan kiinalaisesta tuotannosta - mitäpä sitä nyt itse tuottamaan, kun Kiinasta saa halvalla. Kehitys on vaarallinen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.