Puita kaadetaan ensi viikolla Kupittaa–Turku-ratahankkeen tieltä Virusmäentiellä ja Helsinginkadulla
Virusmäentien ja Helsinginkadun varrelta kaadetaan ensi viikon aikana muutamia puita Kupittaa–Turku-ratahankkeen rakennustöistä johtuen. Karsiminen aloitetaan Virusmäentien varrelta ja puut kaadetaan maaliskuun aikana ennen pesimärauhoitusajan alkamista.
Toijalan suunnan radan töistä johtuen Virusmäentien varrelta kaadetaan puita alueelta, joka sijoittuu suunnitteilla olevan Lyylintien joukkoliikennekadun linjaukselle. Alueella säilytetään Lyylintien linjauksen ja siihen liittyvän puistosuunnitelman määrittelemät puut. Aluetta käytetään rakennustöiden aikana erilaisiin työmaatoimintoihin.
Helsinginkadun varresta kaadetaan turvallisuussyistä rata-alueelta 2-4 liian lähellä suurjännitejohtoa kasvavaa puuta. Loput lähellä olevat puut saavat jäädä ja ne suojataan rakennustöiden ajaksi.
– Ymmärrämme, että nämä puut ovat lähialueen asukkaille tärkeitä. Valitettavasti nämä puut kasvavat paitsi suurjännitejohtojen lähellä, myös maan alla risteävien sähköjohtojen ja kaapelien päällä, joten samoille paikoille ei voida istuttaa uusia puita. Istutamme kuitenkin alueelle pensaita puiden tilalle, projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta kertoo.
Koulukadun ja Puistokadun väliselle alueelle sekä Teollisuuskadun varteen rakennetaan ratatoimintoihin liittyvät rakennukset. Myös tältä alueelta poistetaan puustoa rakennustöiden vuoksi.
– Ympäristönäkökulmat ovat hankkeessa erittäin tärkeässä roolissa. Säilytämme ja korvaamme kaikki puut, mitkä suinkin pystymme. Suojeltavat puut suojataan rakentamisen ajaksi, Mäkelä lupaa.
Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen.
Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat.
Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2024. Euroopan Unioni tukee Väyläviraston, Turun kaupungin ja VR:n yhteistyönä toteuttamaa hankkeen suunnitteluvaihetta 6,3 miljoonalla eurolla.