Ratahankkeet

Puita kaadetaan ensi viikolla Kupittaa–Turku-ratahankkeen tieltä Virusmäentiellä ja Helsinginkadulla

EERO SAARIKOSKI
Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla.
Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla.

Virusmäentien ja Helsinginkadun varrelta kaadetaan ensi viikon aikana muutamia puita Kupittaa–Turku-ratahankkeen rakennustöistä johtuen. Karsiminen aloitetaan Virusmäentien varrelta ja puut kaadetaan maaliskuun aikana ennen pesimärauhoitusajan alkamista.

Toijalan suunnan radan töistä johtuen Virusmäentien varrelta kaadetaan puita alueelta, joka sijoittuu suunnitteilla olevan Lyylintien joukkoliikennekadun linjaukselle. Alueella säilytetään Lyylintien linjauksen ja siihen liittyvän puistosuunnitelman määrittelemät puut. Aluetta käytetään rakennustöiden aikana erilaisiin työmaatoimintoihin.

Helsinginkadun varresta kaadetaan turvallisuussyistä rata-alueelta 2-4 liian lähellä suurjännitejohtoa kasvavaa puuta. Loput lähellä olevat puut saavat jäädä ja ne suojataan rakennustöiden ajaksi.

– Ymmärrämme, että nämä puut ovat lähialueen asukkaille tärkeitä. Valitettavasti nämä puut kasvavat paitsi suurjännitejohtojen lähellä, myös maan alla risteävien sähköjohtojen ja kaapelien päällä, joten samoille paikoille ei voida istuttaa uusia puita. Istutamme kuitenkin alueelle pensaita puiden tilalle, projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Koulukadun ja Puistokadun väliselle alueelle sekä Teollisuuskadun varteen rakennetaan ratatoimintoihin liittyvät rakennukset. Myös tältä alueelta poistetaan puustoa rakennustöiden vuoksi.

– Ympäristönäkökulmat ovat hankkeessa erittäin tärkeässä roolissa. Säilytämme ja korvaamme kaikki puut, mitkä suinkin pystymme. Suojeltavat puut suojataan rakentamisen ajaksi, Mäkelä lupaa.

Kupittaa–Turku-ratahankeen tavoitteena on parantaa ja sujuvoittaa raideliikennettä koko Varsinais-Suomessa ja Rantaradalla. Lisäksi hanke mahdollistaa osaltaan Helsinki–Turku nopean junayhteyden toteuttamisen.

Ratapihoilla tehtävien muutostöiden ansiosta Turun asemanseudulla vapautuu maata alueen kehittämiseen ja rautatieaseman henkilölaiturialueen turvallisuus ja esteettömyys paranevat.

Hankkeen työt ajoittuvat vuosille 2021–2024. Euroopan Unioni tukee Väyläviraston, Turun kaupungin ja VR:n yhteistyönä toteuttamaa hankkeen suunnitteluvaihetta 6,3 miljoonalla eurolla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.