Föli

Föli kompensoi dieselin hinnannousua maksamalla liikennöitsijöille lisäkorvauksen

JUHA PAJU-HEIKKILÄ

Föli maksaa kilpailutetun liikenteen liikennöitsijöille dieselillä ajettavan Föli-liikenteen kilometreistä lisäkorvauksen tammi-, helmi- ja maaliskuulta polttoaineen hinnannousun vuoksi. Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti asiasta tiistain kokouksessaan.

– Fölin liikennöitsijöille tilanne on kriittinen ja vaati siksi pikaisen paikallisen ratkaisun. Lisäkorvauksen maksamisella varmistetaan se, että liikennöitsijät pystyvät muun muassa maksamaan kuljettajien palkat, Fölin tiedotteessa todetaan.

Dieselin hinnan ennennäkemättömän nousu vaikuttaa joukkoliikenteen liikennöitsijöihin ja viranomaisiin koko Suomessa, ja sille etsitään valtakunnallista ratkaisua.

– Dieselin hintakehitys on kestämätön, eikä ammattiliikenne pysty hoitamaan tehtäväänsä ilman sille tehtyjä ratkaisuja, Fölistä todetaan.

Kolmasosa Fölin liikenteestä ajetaan sähköbusseilla, mutta dieselillä ajoa kertyy silti yli 800 000 kilometriä talvikuukautena. Täyskokoisilla dieselbusseilla liikennöidystä liikenteestä maksetaan 0,054 eurolla korotettu kilometrikorvaus tammikuulta ja 0,097 eurolla korotettu kilometrikorvaus helmikuulta ja maaliskuulta.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
Lippujen hinnat
Markkinataloudessa pitäisi kai myös osa kuluista siirtyä lippujen hintoihin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Lippujen hinnat
Markkinataloudessa tai ei, näin luultavasti käykin, vaikka joukkoliikenne ei ole markkinavetoista toimintaa. Se ei yleensä ole erityisen kannattavaa taloudellisesti, eikä siihen usein pyritäkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pohjola
Vast: Lippujen hinnat
Jos kaupunki haluaa edes yrittää edistää autoilua kestävämpiä kulkumuotoja, niin ei pitäisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Lippujen hinnat
Miksi? Pitäisikö opettajien palkankorotuksetkin järjestää ottamalla oppilailta lisämaksua? Entäs sairaanhoitajien palkankorotukset? Nostamalla terveyskeskusmaksuja?

Eli veroja ylöspäin jotta saadaan palvelut hoidettua ilman lisävelkaa saatikka tuollaisia maksuja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Lippujen hinnat
Pyöräilijä: Jälleen kerran ala-arvoinen rinnastus, käsittääkseni kunnalliset koulut ja terveyskeskukset eivät ole yksityisiä yrityksiä. Korona-ajan bussit on ajelleet tyhjillään, eikä vieläkään näy matkustajia kuin muutamissa ruuhka-ajan vuoroissa.
Toivoisinkin että Föli julkaisisi matkustajamäärät, kulut ja tuotot, ennen Koronaa ja Koronan aikana. Näin saataisiin faktaa tulevia joukkoliikenneratkaisujen pohjaksi.
Koska haluat selkeästi maksaa lisää veroja, miten olisi polkupyörävero?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Lippujen hinnat
Ei Fölikään ole. Föli tuottaa koulujen kaltaisen palvelun joka on päätetty ulkoistaa aivan kuten Kokoomus haluaisi ulkoistaa sairaanhoidonkin. Joten rinnastus on täsmälleen oikea. Mutta epämieluisa sinulle etkä siksi halua vastata.

Busseja käytetään sitä vähemmän, mitä helpommaksi yksityisautoilu on tehty.

Ratkaisu tyhjiin busseihin on yksinkertainen. Mutta sitäkään autokaupunkia edistävät päättäjät eivät halua tehdä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Lippujen hinnat
Föli on tehnyt sopimukset liikennöitsijöiden kanssa, mikäli niissä ole sovittu kustannusten nousun korvaamisesta käyttäjät maksakoon ainakin osan. Jos yksityisautoilu ja pyöräily kielletään joukkoliikenne lisääntyy, sehän on selvä, mutta se on vaan pyöräilijän märkä päiväuni.
Et vastannut polkupyöräveroon etkä kommentoinut Fölin käyttöasteeseen mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muuan_mies
Helppo ratkaisu
Mun mielestä helppo ratkaisu, ja väliaikainen sellainen vaikka, olisi sallia kaikkeen ammatilliseen RASKAASEEN liikenteeseen polttoöljyn käyttö polttoaineena. Taksit suhatkoon dieselillä, mutta kuorma-autot ja linja-autot voisi aivan hyvin käyttää polttoöljyä. Ei tarvittaisi kompensaatioita, kun se kompensoituisi automaattisesti ainakin osittain veron osalta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hapansilakka-liike
Vast: Helppo ratkaisu
Totta!👍
(Tiesittekö että Tampereen ratikka suistui kiskoilta helmikuun alussa ja toistamiseen maaliskuun alussa, siitä ei kumma kyllä ole haluttu puhua.)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Helppo ratkaisu
Paremmalla talvikunnossapidolla ei kumpaakaan suistumista olisi tapahtunut.

Toki tämä kertoo sen, että Turkuun se raitiotie ei siis todellakaan sovi ainakaan nykyisten talvikunnossapidosta vastaavien virkamiesten vahtivuorolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Helppo ratkaisu
Helpompi ratkaisu on se, että rahtifirmat karsivat ylikapasiteetin ja alkavat tehdä kannattavia rahtisopimuksia joissa polttoaineen hinta määräytyy ajon aikana.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kohuniklaamon_jätevesiseuranta
Saarikko oikeassa
Tämä kysymys liittyy osaltaan valtionvarainministeri Saarikon lanseeraamaan "jakeluvelvoite"-käsitteeseen.

Omat kokemukseni alalta ovat kiistanalaisia: kun opiskeluaikana kavereitteni kanssa kävimme toivorikkaina ravintoloissa vastakkaisen sukupuolen seuraa ja lähempää tuttavuutta hamuamassa, tulokset vaihtelivat suuresti.

En suoralta kädeltä suhtautuisi kovinkaan optimistisesti asiaan tälläkään kertaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.