Eipä sitten se kuljetus kovin tärkeä ollut jos tämä hinnankorotus jättää rekat seisomaan. On taidettu tähän asti olla varaa ajella perin tyhjällä rekalla jotain pientä pakettia koska Suomessa kuljetusalalla on ollut käytäntö että mitä isompi auto, sitä parempi. Tämä näkyy mm. siinä, että Turun keskustassa ajetaan kuorma-auto jalkakäytävälle purettavaksi lastista koska sisäpihalle, jossa on lastausalue, ei pääse kuin pakettiautolla.
Eli erinomainen kehityssuunta nyt menossa.
Montakos pakettiautoa tulee pörräämään kaduilla sen yhden kuorma-auton tilalle, lastikapasiteetti kunon kuorma-autossa moninkertainen. Voithan tehdä tarjouksen tavarankuljetuksista polkupyörällä, mutta ei siihen fillariin kovin montaa tavaralavaa sovi.
Montako pakettiautoa? Huomioiden että kuorma-autoa ajetaan käytännössä tyhjänä jos sen ajaminen nyt muuttui kannattamattomaksi niin korkeintaan yksi.
Pyöräilijä on melkoisen sokea kun ei näe miten nyky-yhteiskunta toimii.
Liikkeisiin toimitetaan tavaraa myytäväksi sillä ne eivät nouda tuotteitaan.
Nykyään ihmiset tilaavat erilaisia tuotteita monista eri paikoista ja tuotteet toimitetaan kotiin.
Erittäin usein kuljetusliikkeet suorittavat nuo kuljetukset tekemiensä sopimusten mukaan.
Tuo polttoaineen hinnannousu iskee ennenpitkää myös pyöräilijän kukkaroon aika kipeästi.
Ja siihen tosiasiaan ei pyöräilijän puutteellinen kokonaiskuva liikenneasioissa vaikuta.
Yhteiskunta on kokonaisuus ei pelkkää pyöräilyä ja oman totuuden esittelyä.
Hönö ei nyt taaskaan ymmärrä asiaa. Jos vaaditaan että esim. jalkakäytävällä ei pyöräillä, on silloin vaadittava myös että pyörätielle ei ajeta purkamaan lastia kun vaihtoehtojakin on. Jos kuorma-auto on sopivan kokoinen lastin viemiseen, tulee sitä myös käyttää lakien sallimalla tavalla eli purkamisen tulee tapahtua ajoradalta. Jos ajoradalle ei saa juuri liikkeen eteen edes pysähtyä, ajetaan nurkan taakse jossa 100%:n varmuudella Turussa saa ja kuskataan tavarat sieltä. Jos on liian pitkä matka, vaihdetaan auto sellaiseen että pääsee sinne sisäpihalle.
Jos tämä tarkoittaa liikkeen hintojen nousua kestämättömälle tasolle, on liike väärässä paikassa ja tilalle voi perustaa vaikka parturi-kampaamon joka ei moista logistiikkaa tarvitse. Se on sitä markkinataloutta. Nykyinen lakienrikkominen on lähinnä mafiatoimintaa jossa kaupunki suojelee lainrikkojia jotka kustantavat toiminnallaan Venäjän sotatoimia.
Minä olen täysin valmis maksamaan enemmän tuotteista joiden toimitusketjussa ei ole lakeja rikottu, Hönö selvästikään ei ole.
Pyöräilijän on aivan turha yrittää väittää etten minä ymmärtäisi liikenneasioita etenkin kun itse kirjoittelee omanlaisia käsityksiään ammattiliikenteestä. Aiemminkin olen maininnut että poliisi valvoo lakeja ja pyöräilijä itse tulkitsee lakeja niin että jopa poliisit toimivat laittomasti.
Mutta koska tässä nyt kuitenkin on aiheena polttoaineen hinta niin en todellakaan haluaisi maksaa tuotteista kalliimpaa hintaa. Mutta se on vaan pakko koska energian hinta vaikuttaa kaikkeen.
Tuotteisiin, asumiseen, liikenteeseen eli kaikkeen elämään eikä tuohon asiaan voi vaikuttaa vaikka mitä typeryyksiä esittäisi polkupyörän satulasta maailmaa näkevänä.
Ja nämä energia-asiat koskevat suurta osaa maapallon kansalaisia.
Joten Pyöräilijä: Olisi siis suotavaa että edes yrittäisit pysyä asiassa etkä toistelisi noita jatkuvia marinoitasi autoiluasioista. Kyllä niillekin taas tulee omat osionsa.
Kyllä tällä hetkellä on useampiakin isompia asioita käsiteltävänä kuin sinun autovihamielisyytesi.
Pyöräilijä on tutussa elementissään. Tässäkin pitäisi olla kyseessä kuljetuskustannusten nousu.
Tuossa Pyöräilijän kirjoituksessa ainoastaan pilkut ja pisteet ovat asiallisuuden puolella.
Kaikki muu onkin sitä mitä taas paljastuu lumien sulaessa. Ja silkkaa asiattomuutta.
Enhän minä mitään tiedä liikenteestä enkä logistiikasta kun olen yli 45 vuotta toiminut alalla.
Pyöräilijän kannanotoista asiaan saa vaikutelman että logistiikkatieto on opittu ison marketin käytäviä kulkiessa tuotteita etsiessä. Kuljetustieto on saavutettu noita logistisia löytöjä pyörällä kotiin kuljettaessa. Siksi vääristynyttä on kirjoittelu tästä Suomelle elintärkeästä ammattialasta.
Pitkän ajanjakson aikana aina Pyöräilijän kirjoituksista on näkynyt yksisuuntainen mielialahäiriö kaikkeen autoiluun ja autoilijoihin liittyviin aihealueisiin. Sekä myöskin tuo kun järkevää keskustelua ei ole niin silloin loukataan toisten kirjoituksia eikä tunnusteta omia kannanottoja.
Tässäkin polttoaineasiassa eivät kuljetusliikkeet osaa toimia taloudellisesti ja jutussa mainittu pankkisektorikin rahoittaa kannattamatonta toimintaa. Siis Pyöräilijähän tietää paremmin kuin kustannuslaskijat ja ekonomit miten kuljetussektorilla toimitaan. Kuten jo aiemmin totesin nuo energia-asiat (eli öljy ja sähkö) iskevät jokaisen Suomalaisen elämään ja valitettavan kalliisti.
"iemminkin olen maininnut että poliisi valvoo lakeja ja pyöräilijä itse tulkitsee lakeja niin että jopa poliisit toimivat laittomasti."
Niinhän poliisi toimiikin. Eikä liikenne ole ainoa alue. Kannattaa vähän avata silmiä niin huomaa että näitä asioita on ihan lehdistössäkin käsitelty ja kun vielä avaa silmiään niin huomaa että kyseessä on vasta jäävuoren huipun huippu.
Mutta hönö siis esittelee juurikin oman ymmärtämättömyytensä. Väittää kovin että tietäisi jotain rahtijutuista mutta sitten ei kuitenkaan osoita sitä kirjoituksissaan.
Eli lueppa tuo minun avaukseni. Et siitä onnistunut yhdenkään kohdan osalta osoittamaan että jokin olisi ollut väärin. Tällä hetkellä kaupungeissa rahtia kuljetetaan kauppoihin aivan liian suurella kalustolla ja vielä useimmiten puolityhjänä koska pienempää ei ole viitsitty hankkia.
Eli jos nyt hinnat oikeasti nousevat kuten Hönö kaikkitietävänä väittää, on kaluston annettava periksi. Eli pienempää kalustoa käytöön ja sitten voidaankin ihan noudattaa lakia.
Pyöräilijä: Jakeluliikenteessä on suunnitellut ja kellotetut toimituslenkit ja jakelupäivät.
Kellotetut siksi että laki- ja sopimusasiat tiedetään ja otetaan huomioon suunnitteluissa.
Jos auto lähtee täydellä kuormalla kierrokselle niin aika tyhjä kaappi on viimeisessä paikassa.
Takavuosina melkein kaikki firmat suorittivat tuotteidensa jakelun omalla kalustollaan.
Nykyään ne on ulkoistettu suoritetaan kuljetusliikkeiden toimesta sopimusten mukaan.
Ja nuo kuljetussopimukset eivät ole ikuisia.
Siksi nuo sopimukset ovat tarkkaan laskettu millaisella kalustolla ja hinnalla kannattaa toimia.
Puolin ja toisin sillä kuljetuksen tilaajallakin on omat ehtonsa miten toimitaan.
Esim. vaikkapa mikäli vaatimuksena on Valion mainokset autossa niin muiden ajoja ei saa ajaa.
Nykyaikana kalustovaatimukset päästöjen suhteen liittyvät yritysten julkisuuskuvaan.
Samoin kuljettajien ajotapa (myös taloudellinen) sekä täsmällisyys toimitusajoissa ja monet muut asiat.
Tuossa hieman sitä miten ammattiliikenteessä pyritään toimimaan.
Yksinkertaistettuna: Tuo on iso kokonaisuus missä kuljettaja on näkyvin edustaja.
Kannatta huomioida että Suomessa on paljon myös yksityisessä omistuksessa olevia kuorma-autoja.
Lisäksi on ulkomaalaisia rekkoja jotka tuovat tavaraa tänne ja sitten jäävät ajelemaan rahtia täällä.
Olen todennut etten voi liikenteessä vastata kuin omasta tekemisestäni ja toimia parhaani mukaan.
Onhan vielä tuollainen pieni asia. Täytyyhän tiettyjä kurssituksia käydä kun moniin tuotteisiin tarvitaan omat lisenssit että edes saa niitä kuskata. Pelkkiä terveisiä ei kannata kuskata edes tyhjällä autolla.
"Olen todennut etten voi liikenteessä vastata kuin omasta tekemisestäni ja toimia parhaani mukaan."
Ja silti puolustat sitä täysin lainvastaista pysäköintiä jalkakäytäville ja pyöräteille. Muuten et olisi lähtenyt uikuttamaan vanhoista kirjoituksista poliisin laittomuuksien osalta.
Eli jos tämä hinnanousu nyt saa nuo 'parhaansa mukaan' jalkakäytäville ja pyöräteille ajavat kuskit pois liikenteestä, se on erittäin positiivista. Ja koska se vähentää tarpeetonta rahtiliikennettä, on se joka tapauksessa erittäin positiivista koska vain taksikuskit noudattavat sääntöjä huonommin kuin jakeluautojen kuljettajat. Ja takseihinkin tämä tulee onneksi iskemään ja vähentämään sitä liikennettä. Taloudellisesta ajosta tulee entistä kannattavampaa eli kaaharit maksavat entistä enemmän. Kaikki plussaa.
Pyöräilijä: En ole puolustanut tai syyttänyt toimintaa mitenkään. Olen todennut että olen vastuussa omasta toiminnastani enkä muiden. Poliisi on sitä varten että hoitaa nuo asiat. Siis jos hoitaa. Niin ja tuokin siksi etten tiedä enkä arvaile mistä syystä joku toinen tekee niinkuin tekee.
Aina on liikenteellisiä ongelmapaikkoja ja niistä on suorastaan velvollisuus informoida kollegoita että miten olisi paras toimia niissä paikoissa. Esim. vanha Anttila brahenmäessä oli oikein logistinen helvetti. Tavaranvientipaikka ja parkkipaikat olivat jyrkkäluiskaisen ylämäen päällä. Sinne oli kaikkein helpoin ajaa peruuttamalla ylös ettei kuorma olisi ollut nurin auton takaosassa. Ei mitenkään vaikeaa mutta tasan tarkkana piti olla vahinkojen välttämiseksi. Tuokin viitenä päivänä viikossa.
Bussissa matkustajat kyllä heti huomaavat mitä on ennakoiva ja taloudellinen ajotapa. Siitä on todisteena vanha taivasosuusvitsi. Ennen oli piirturikiekko josta näki ajotavan. Nykyään digitaalinen. Aina on helppo seurata toisten ajotapoja mutta sensijaan olisi tärkeämpää seurata omaa ajotapaansa. Kiire ja provosoituminen eivät kuulu liikenteeseen. Aikataulu on vain aikataulu eikä mikään jyrkkä ohjesääntö. Vanha viisas sanonta: Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Mutta ei minulla ole mitään syytä syytellä tai neuvoa toisia. Hyvä kun itse töpeksin mahdollisimman vähän.
Jos olet vastuussa omasta toiminnastasi niin siinä tapauksessa todellakin pitää paikkansa se vanha sananlasku " se koira älähtää...". Eli miksi muuten olisit haukkumassa minua tekstini jälkeen jos et itse toimi kuten kirjoitin? Kun kerran oman väitteesi mukaan vastaat vain omista toimistasi ja muut omistaan?
Jos et toimi kuten kirjoitin, ei sinulla ole mitään syytä vastata muiden toimista koska itse sanoit että vastaat vain omistasi.
Joten kumpaa nyt olet? Lainrikkoja joka rikkoo lakia helpottaakseen omaa työtään vaiko täysin asiaton ja kaksinaismoralistinen trolli joka puhuu yhtä ja tekee toista?
Siinäpä onkin miettimistä miten asia on. Minä en ole ottanut tavakseni syytellä muita liikenteessä.
Kyllä kyydissä olevat matkustajat tekevät huomioita ja ilmoittelevat asioista mikäli kokevat olonsa turvattomaksi tai asiakaspalvelun huonoksi. Eikä etenkään vieraammilla paikkakunnilla ole varaa töppäillä liikenteessä sillä silloin on matka piloilla ja valtava järjestely asioiden hoitamisessa.
Pyöräilijä itse on ottanut elämäntehtäväkseen autovihamielisen kirjoittelun. Tämä tästä.
Kun kuitenkin on polttoainekuluista kyse niin Pyöräilijä saa väittää mitä tahansa sillä ilmiselvästi tietopohja on olematonta siksi virheellisiä tarinoita on ilmestynyt.
Elämä olisi paljon helpompi jos käsittäisi miten reaalimaailmassa eletään ja toimitaan.
Ei sitten Pyöräilijän ajatusmaailmaan ole tullut että etenkin ammattikuljettajan on syytä harrastaa kuntoilua. Ja fillari on kätevä väline etenkin hyötyliikunnan kannalta. Jostain syystä ei autoilu työajan ulkopuolella oikein jaksa kiinnostaa.
Pyöräilijä: Kyllä sen erottaa milloin joku tietää asiasta jotain ja milloin esittää tietävänsä.
Pyöräliittohan yritti saada tuon jalkakäytävältä kuormanpurun täysin lainvastaiseksi tieliikennelain uudistuksessa. Ei vain onnistunut, näkyy nyt katkerissa kommenteissa. Kun nyt lukee lakitekstin ja lain perustelut voi todeta niissä olevan tulkinnan- ja harkinnanmahdollisuuksia, joita viranomainen voi ja saa käyttää arvioidessaan toimenpiteen laillisuutta. Se tehtävä ei kuulu pyöräilijälle. Ts. Pyöräilijän mainitsema "täysin lainvastainen" ei pidä paikkaansa. Jos näkee auton purkamassa/lastaamassa jalkakäytävällä ei se tee sitä välttämättä lainvastaisesti.
"Ts. Pyöräilijän mainitsema "täysin lainvastainen" ei pidä paikkaansa. "
Valitan, tuo pitää paikkansa. Esim. Turussa ei ole paikkaa jossa se olisi lain puitteissa sallittua.
Jos on korkea jakeluauto se peittää helposti jonkin liikennemerkin, vaikka tilapäisenkin, se tekee sen ajoradalta purkamisen lain vastaiseksi. Näitä paikkoja kyllä Turusta löytyy, varsinkin kun nyt rakennetaan keskustassa paljon ja on tilapäisiä liikennejärjestelyjä. Näiden järjestelyjen liikennemerkkien sijoituksissa ei ole huomioitu purkupaikkojen järjestämistä.
Ei tee. Jos tekisi niin liikenteessä ei saisi kulkea autolla, joka peitää esim. takana ajavan autoilijan näkymän esim. liikennevaloihin.
Mutta jos edelleen olet sitä mieltä että väitteesi on oikea, mietiskele hetki ja kirjoita asiaan liittyvä TLL:n pykälä tänne ja vielä mukaan oikeuden tulkinta asiasta jos olet miettinyt että sen pykälän voisi irvokkaasti tulkita väittämälläsi tavalla. Nimittäin sinun mietiskelysi ei todista mistään asiasta sitä, mitä väität.
Eli Turussa ei ole paikkaa jossa saisi ajaa jalkakäytävälle tai pyörätielle lastausta tai purkua varten.
Mutta se on totta että kaupungin liikennetumpuloinnissa ei ole mietitty muuta kuin autolla ajamisen sujuvuutta. Jos olisi niin iso osa pysäköintipaikoista olisi muutettu lastausalueiksi.
Pykälä pyöräilijälle:
TLL37§
Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä:
4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy
Pyöräilijän mainitsemassa tapauksessa opastimen peittävä ajoneuvo ei olekaan pysäköity tai pysäytetty, joten em pykälä ei tietenkään koske niitä.
Eli bussia ei saa pysäyttää pysäkille eikä esim. kaupungin tekemiä lastausalueita käyttää koska niiden perässä on aina toinen liikennemerkki joka siis peittyisi.
Eli ei, asiaa ei tulkita kuten Mietiskelijä haluaa. Liikennemerkki ei ole lain mukaan peitetty jos auto on ajoradalla ja liikennemerkki ajoradan vieressä jalkakäytävällä, pyörätiellä tai suoja-alueella.
Eli vain muutenkin lainvastaisesti pysäköity tai pysäytetty ajoneuvo on ainoa mikä voi liikennemerkin peittää. Siksi halusin oikeuden lainvoimaisen päätöksen siitä että Mietiskelijän väitteen mukaan olisi sakko määrätty. Sellaista ei vain taida olla esittää.
Nyt pyöräilijällä on vuoro kertoa lakipykälä, jossa seisoo hänen väittämänsä:" Liikennemerkki ei ole lain mukaan peitetty jos auto on ajoradalla ja liikennemerkki ajoradan vieressä jalkakäytävällä, pyörätiellä tai suoja-alueella"
Ei minun tarvitse. Vähän kun mietiskelee asiaa niin ymmärtää että se liikennemerkki yleensä sallii pysäköinnin tai pysähtymisen ja se alue alkaa vasta sen jälkeen. Eli auto on merkin jälkeen eikä sitä siis lasketa että vastaantuleva liikenne ei sitä merkkiä näe.
Samoin kun vähän mietiskelee niin huomaa että jos merkin kohdalle ei saa pysähtyä niin siihen ajoradalle saa kuitenkin lähistölle pysähtyä purkamaan ja lastaamaan. Eli pyörätielle tai jalkakäytävälle ei ole asiaa.
Turussa ei siis todellakaan ole paikkaa jossa saisi pysähtyä saatikka pysäköidä jalkakäytävälle tai pyörätielle. Ja KHO on jo linjannut että jos tavara toimitetaan sisälle tai haetaan sisältä, on kyseessä pysäköinti eikä pysähtyminen. Mikä on aina ehdottomasti kiellettyä pyörätielle ja jalkakäytävällä.
Tieliikennelaki 37 §
"Polkupyörän tai mopon saa pysäyttää tai pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle tai pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten"
Väännetään rautalangasta: Väittääkö pyöräilijä, että esimerkiksi korkean kuorma-auton saa pysäyttää tai pysäköidä jos laki sen muuten sallii siten, että esimerkiksi tien laidassa oleva nopeusrajoitusmerkki peittyy. (Näinhän sinä väität: "Liikennemerkki ei ole lain mukaan peitetty jos auto on ajoradalla ja liikennemerkki ajoradan vieressä jalkakäytävällä, pyörätiellä tai suoja-alueella.") Eli sinun väittämäsi laista, jonka pykälää et tietenkään löydä on täyttä tuubaa.
Turussa on keskustassa väliaikaisia liikennejärjestelyjä, jotka estävät ajoradalta purkamisen lakia noudattaen, koska korkea ajoneuvo peittäisi liikennemerkin.
Eli väitteesi: "Turussa ei ole paikkaa jossa se olisi lain puitteissa sallittua." On sekin sitä itseään.
"että esimerkiksi tien laidassa oleva nopeusrajoitusmerkki peittyy". Todistaa vain että Turussa ei vieläkään ole paikkaa jossa lain mukaan saisi pysähtyä jalkakäytävälle tai pyörätielle purkamaan tai lastaamaan autoa.
1350:n pykälässäkin on se pakottava syy jonka pitää täyttyä ja jollaista jakeluliikenteessä ei Turussa ole.