Pyörätiet

Tärkeimpien pyöräteiden kevätharjauksia aikaistetaan Turun seudulla

JONNY HOLMÉN
Hiekoitussepelin poisto aloitetaan paria viikkoa aikaisemmin tärkeimmiltä pyöräilyreiteiltä. Aiemmin hiekoitussepelin poisto on tehty huhtikuun puoliväliin mennessä sulan kauden vakiinnuttua.
Hiekoitussepelin poisto aloitetaan paria viikkoa aikaisemmin tärkeimmiltä pyöräilyreiteiltä. Aiemmin hiekoitussepelin poisto on tehty huhtikuun puoliväliin mennessä sulan kauden vakiinnuttua.

Varsinais-Suomen Ely-keskus aikaistaa tärkeimpien pyöräteiden kevätharjauksia Turun seudulla. Aiemmin liukkaudentorjuntaan käytetyn sepelin poisto on tehty huhtikuun puoliväliin mennessä sulan kauden vakiinnuttua. Nyt harjaukset tehdään erikseen määritellyillä väylillä maaliskuun loppuun mennessä. Ely-keskuksen kevään kokeilussa on mukana Turun lisäksi myös Porin ja Rauman seutu.

Jalankulun ja pyöräilyn lisääminen etenkin taajamissa on valtakunnallinen tavoite. Ely-keskus saa säännöllisesti keväisin palautetta, että pyöräilyväylät ovat ehtineet olla jo pitkään kuivina ja sulina ennen kuin sepelit harjataan pois. Jäättömällä ja lumettomalla asfaltilla oleva sepeli on pyöräilijälle liikenneturvallisuusriski, sillä sepeli toimii pyörän renkaan alla kuulalaakerin tavoin ja on etenkin mutkissa vaarallinen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Lähtökohtaisesti sepelin harjaaminen aloitetaan, kun lämpötila on pysyvästi plussan puolella myös öisin. Kokeiltavan mallin riskinä onkin, että huhtikuussa on vielä yöpakkasia tai sataa lunta, jolloin sepeliä joudutaan levittämään uudelleen ja harjaus uusimaan.

Uudelleenharjauksen lisäkustannuksia isompana asia kokeilussa pidetään kuitenkin liikenneturvallisuuden varmistamista sekä kävelyn ja pyöräilyn olosuhteiden ja sujuvuuden parantamista. Menettelyllä pyritään minimoimaan niin sepelin sulalla ja kuivalla asfaltilla aiheuttama vierintävaikutus kuin jään aiheuttaman liukkauden muodostama liikenneturvallisuusriski.

Ely-keskus jatkaa kunkin urakan hoitosopimuksen loppuun asti eli korkeintaan neljä vuotta. Solmittaessa uusia urakkasopimuksia tehdään päätökset kevätharjausten ajankohdista kokeiluista saatujen kokemusten perusteella.

Kokeilun ulkopuolisilla jalankulku- ja pyöräilyväylillä kevätharjaukset tehdään edelleen 15. huhtikuussa mennessä tai sulan kauden vakiinnuttua huhtikuun aikana.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (21)

Vanhimmat ensin
Vastaa
IleTku
Oikeilla nimillä!
Puhukaa oikeilla nimillä näistä eli kevyenliikenteen väylistä!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pohjola
Vast: Oikeilla nimillä!
"2010-luvulla kevyt liikenne -käsite on vähentänyt merkitystään suomalaisessa liikennesuunnittelussa,[5] eikä sitä suositella käytettäväksi.[6] Helsingissä määrittelemättömän kevyen liikenteen suunnittelu on lopetettu, ja kaupunki on siirtynyt eri kulkumuotojen huomioimiseen itsenäisinä yksiköinä liikennesuunnittelussa."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Wonwän
Vast: Oikeilla nimillä!
Siis, kevyen liikenteen väylä😂
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Oikeilla nimillä!
Jos tuollainen suositus on annettu, että ei pidä puhua kevyestä liikenteestä, niin ihmettelen. Onhan se aivan käyttökelpoinen termi silloin, kun samaa väylää käyttävät niin kävelijät, pyöräilijät, sähköpyöräilijät, skootteroijat, mahdolliset muut avustavat laitteet ja ties vaikka vielä hevoset ja mopotkin. Miksi pitäisi joka yhteydessä luetella kaikki mahdolliset liikkujaryhmät, jos väylä on tarkoitettu suunnilleen kaikille paitsi autoille?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Oikeilla nimillä!
Varmaan sen takia ettei noita yhdistettyjä väyliä olis syytä tehdä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Oikeilla nimillä!
Käytetyllä kevyen liikenteen määritelmällä motoristitkin ovat kevyttä liikennettä. Siksi kyseinen termi ei ole totuudenmukainen. Muualla maailmassa kyse on suojaamattomasta liikenteestä jota motoristitkin siis ovat. Kyseinen termi sopii erityisesti Suomeen jossa autoilijat viis veisaavat suojaamattomien turvallisuudesta ja yleensä peräävät heiltä varovaisuutta koska muuten ajavat päälle.

Esimerkkinä vaikka nyt talvikeli, eli "ei se auto pysähdy liukkaalla kuin kesäkelillä". Miksi sitten heidän mielestään polkupyörän pitäisi pysähtyä jopa paremmin? Ai varovaisuutta? Polkupyöräilijän siis pitäisi osata varoa mutta autoilijan ei? Niin, eli pelkkää laitonta uhkailua kun tuollaista joku esittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Oikeilla nimillä!
Ehkä yhdistettyjä ei pitäisi tehdä, mutta omasta mielestäni esim. piha- ja kävelykadut ovat miellyttävimpiä kevyen liikenteen (sainpa sanottua) väyliä. Jos joka käyttäjäryhmälle tarvitaan oma kaista, niistä väkisinkin taitaa tulla aika kapeita. Yhdistetyn etu on väljyys. Haittana ovat ne, jotka eivät ymmärrä alkeellisintakaan toisten huomioimista: hurjaa vauhtia kiitävät pyöräilijät ja skuutit, leveänä rintamana etenevät perheet ja kaveriryhmät jne. Mielestäni myös kevyen liikenteen väylille voisi palauttaa kaikille suosituksen oikeanpuoleisesta liikenteestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Oikeilla nimillä!
Ajoradasta saa lisää tilaa.

Ainii, mutqu ne parkkipaikat!1!11

Eli ajoradalta tilaa jalankululle ja pyöräilylle. Pyörätiellä taas on syytä kävellä samalla säännöllä kuin ajoradalla. Eli vasemmalla menosuuntaansa nähden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muuttanut_ulkomaille
Juu
Omilla nurkilla pyöräteiden hoito on lopetettu jo viikkoja sitten, erittäin liukkaita ja möykkyisiä. Ihan hyvä että jossain jo poistetaan soraa, voisiko sitä sitten kylvää toisaalle?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Tasaarvo
Vast: Juu
Samoin Lausteen Turun puoleisilla pyöräteillä ei juurii ole mitään poistettavaa, kun niitä ei ole talven aikana hoidettukaan. Hyvänä esimerkkinä Kurkelan risteyssillan tienoo. Sen pätkän hoidosta ei kaupunki saisi pulittaa senttiäkään urakoitsijalle, ei ainakaan minun kunnallisverostani!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Maapeee
Hahah
Jännitettävää siis riittää kun odotellaan, saako kaupungin urakoitsijat hoidettua viimeiset pyörätiet (parin viikon takaisen lumisateen jäljiltä) kuntoon ennen kuin toisaalla aloitetaan sepelin poisto.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ai_mää_vai
Hehheh
Naurahdin tässä kohtaa "Jäättömällä ja lumettomalla asfaltilla oleva sepeli on pyöräilijälle liikenneturvallisuusriski, sillä sepeli toimii pyörän renkaan alla kuulalaakerin tavoin ja on etenkin mutkissa vaarallinen."
Ehkä parempi jättää kumipuku kotiin ja mennä bussilla jos niin paljon vauhtia, että kaatuu mutkassa sepelin takia. Tämä olisi myös muillekin käyttäjille turvallisempaa kun ei tarvitse varoa oman elämänsä Tour de Francen polkijaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Hehheh
Et taida paljon pyöräillä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Hehheh
Mitenkähän sellaisella vanhanaikaisella soratiellä onnistuu pyöräily?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hehheh
Ei se onnistukaan jos sen määritelmä on että ne tehdään kivimurskasta. Siksi niitä vanhanaikaisia sorateitä ei enää tehdäkään Suomessa muuten kuin Turussa pyöräilyn tilapäisiksi kiertoteiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Hehheh
Vanha soratie on ihan eri juttu. Kun kovalla asfaltilla on kerros karkeaa sepeliä, siinä on toden totta vaarallista ajaa polkupyörällä. Kuten artikkelissa sanottiin, etenkin kurvit on hankalia, kun pyörä lähteeä alta ihan pienessäkin vauhdissa. Kun samaan aikaan vielä jarrutetaan, ollaan jo kohta kumollaan.

Kohta nämä kelit on ovella, kehotan epäilijöitä lainaamaan jostain polkupyörän, jos osaatte pyöräillä, ja ei muuta kuin kokeilemaan. Kannattaa aloittaa kävelyvauhdilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää