Ratahankkeet

Turun ratahankkeen rakennustyöt alkavat maaliskuussa – merkittäviä vaikutuksia liikenteeseen

MARTTIINA SAIRANEN
Turun ratahankkeen rakennustyöt alkavat maaliskuussa.
Turun ratahankkeen rakennustyöt alkavat maaliskuussa.

Turun rautatieaseman ja Kupittaan välisen ratahankkeen rakennustyöt alkavat maaliskuussa, kertoo Väylävirasto. Työt alkavat ratapihalta Logomon puolella sekä Toijalan suunnan radalla Aninkaisten sillan ja Konsan tasoristeyksen välisellä osuudella Raunistulan ja Lonttisten kaupunginosien välissä.

Työt aiheuttavat muutoksia Raunistulan alueen liikennejärjestelyihin 15. maaliskuuta alkaen, toukokuussa myös osa junavuoroista korvataan joko osittain tai kokonaan linja-autoilla.

– Työt tulevat aiheuttamaan muutoksia Raunistulan alueen liikennejärjestelyihin ja myös raskas työmaaliikenne alueella kasvaa, toteaa Väyläviraston projektipäällikkö Erkki Mäkelä tiedotteessa.

Virusmäentiellä korjataan muun muassa tukimuuria ja siirretään vesijohto. Virusmäentie on suljettu Raunistulanrampin ja Virusmäentie 4:n välisellä osuudella 15. maaliskuuta–31. heinäkuuta 2022. Ajo Urpontien tonteille tapahtuu Murtomaantien kautta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Helsinginkadulla uusitaan hulevesiviemäri kadun alta. Tästä johtuen on molemmilla ajoradoilla ajoittain vain yksi ajokaista käytössä 1. huhtikuuta–6. toukokuuta ruuhka-aikojen ulkopuolella. Lisäksi kaivannon kohdalla on 30 km/h nopeusrajoitus ajosiltojen kohdalla. Helsinginkadun työmaan voi myös ohittaa kulkien Verkatehtaankadun kautta Tuomaansillalle.

Airikinkadulta suljetaan junaradan suuntainen osa väliltä Allinkatu–Lokinkatu 1. huhtikuuta alkaen. Järjestelyn kesto tarkentuu myöhemmin.

Työmaaliikenne kasvaa erityisesti Tampereentiellä, Raunistulan puistotiellä ja Raunistulantiellä.

Turun ratapihan autonlastausramppi siirretään Ratapihankadun puolelta Köydenpunojankaaren puolelle 21.–22. toukokuuta. Tilapäinen matkustajalaituri Logomon puolelle tulee käyttöön 22. toukokuuta. Ajo autonlastaukseen tapahtuu Vaunukadun kautta. Autonlastaustoiminnot ja tilapäinen matkustajalaituri ovat käytössä kesäkuuhun 2023 asti. Logomon edustan liikennejärjestelyitä selkeytetään tilapäisjärjestelyiden rakentamisen yhteydessä näkyvin opastein, liikennemerkein ja ajoratamaalauksin.

Ratatyöt alkavat Turun rautatieaseman puolella 22. toukokuuta Logomon puolen tilapäisjärjestelyiden tultua käyttöön. Työt rautatieaseman puolella alkavat valmistelevilla töillä ja nykyisten raiteiden puruilla, jolloin laiturit 2 ja 3 poistuvat käytöstä. Työalue laajenee 15. elokuuta alkaen käsittämään myös laitureiden 4, 5 ja 6 purkuja. Autonlastaus palautetaan ja uudet laiturit 1 ja 2 otetaan käyttöön rautatieaseman puolella kesäkuussa 2023.

Rataliikennekatko 7.–8.5. vaikuttaa Helsinki–Turku-välin junayhteyksiin siten, että junien pääteasemana on Kupittaa. Kupittaalta järjestetään linja-autoyhteys Turun asemalle ja Turun satamaan, korvaavat yhteydet koskevat myös suuntaa Turku–Helsinki. Rataliikennekatkon 7.5.–12.5. aikana tullaan junat Turun ja Tampereen välillä korvaamaan linja-autoilla. Korvaavat yhteydet koskevat myös suuntaa Tampere–Turku.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tampere–Seinäjoki-ratahankkeesta johtuen on myös autojunavuoroja peruttu touko-kesäkuussa viikonloppuisin. Tarkemmat tiedot koskien korvaavia liikenneyhteyksiä tai peruttuja autojunavuoroja tulevat löytymään VR:n sivuilta.

Kaksoisraiteen rakentamiseksi Aurajoen yli rakennetaan uusi, leveämpi silta. Liikenne- ja rakentamisturvallisuuden vuoksi junaliikenne pysäytetään reitillä Helsinki–Turku Kupittaan asemalle sillan rakentamisen ajaksi 15. elokuuta 2022 alkaen.

Liikennekatko kestää arviolta kaksi vuotta. Liikennekatko ei vaikuta Turku–Tampere-reittiin.

Katkon ajan jatkoyhteydet keskustaan sekä satamaan toteutetaan muulla joukkoliikenteellä. Jatkoyhteyksiä ja liityntäpysäköintijärjestelyjä suunnitellaan parhaillaan yhteistyössä VR:n, Turun kaupungin ja Fölin kanssa. Kun suunnitelmat ovat valmistuneet, liikennekatkosta ja siihen liittyvistä järjestelyistä tiedotetaan tarkemmin.

Vuosien 2022–2024 aikana Turun ja Kupittaan välille rakennetaan sähköistetty kaksoisraide, Turun ratapihaa uudistetaan ja ratapihalle rakennetaan kolme uutta laituria henkilöjunaliikenteelle.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.