Föli

Päätöksiä Föli-alueen laajenemisesta tehdään todennäköisesti syksyllä – muutokset näkyisivät asiakkaille kesästä 2024 alkaen

RIITTA SALMI

Vuosien varrella Föli-alueesta ja sen mahdollisesta laajenemisesta on käyty keskustelua Paimion, Paraisten, Maskun, Nousiaisten ja Mynämäen kuntien kanssa. Seudullinen joukkoliikenne selvitti vuoden 2021 aikana, mitä vaikutuksia mahdollisella Föli-alueen laajenemisella olisi. Selvitys on nyt valmistunut.

Päätöksiä alueen mahdollisesta laajenemisesta tehdään Turun seudun joukkoliikenteen mukaan luultavimmin syyskaudella 2022. Jos Föli-alue laajenisi, näkyisi se asiakkaille todennäköisesti kesästä 2024 alkaen yhteisenä liikenteenä ja yhteisinä lippuina.

– On vielä liian aikaista ennakoida, laajeneeko Föli-alue. Jokainen kunta tutustuu rauhassa tuloksiin ja aineistoa käydään läpi myös yhdessä, toteaa tiedotteessa joukkoliikennepalvelujohtaja Sirpa Korte.

Selvityksen tavoitteena oli arvioida karkealla tasolla liittymisen/laajenemisen vaikutuksia. Aineiston pohjalta uusilla kunnilla on mahdollisuus arvioida, ovatko ne kiinnostuneita Föli-alueeseen liittymisestä. Samalla tavalla nykyiset Föli-kunnat eli Turku, Kaarina, Raisio, Lieto, Naantali ja Rusko voivat arvioida, mitä vaikutuksia uusien kuntien liittymisellä Föliin olisi niiden kannalta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Aineistoihin perehdytään kaikissa yhdessätoista kunnassa kevään aikana. Turun seudun joukkoliikenteen mukaan yleisesti voi todeta, että uusien kuntien kannalta kyse olisi asukkaiden paremmasta palvelemisesta, ilmastoasioista sekä kunnan imagon että elinkeinoelämän nostamisesta, mutta myös lisäkustannuksista. Eniten kustannukset kasvaisivat Paraisilla.

Föli-alueella sijaitsee 47 prosenttia mahdollisten uusien kuntien asukkaiden työpaikoista. Asukkaiden palvelutason paraneminen näkyisi esimerkiksi edullisempina ja joustavampina joukkoliikennelippuina, alueen saavutettavuuden paranemisena ja työssäkäynnin helpottumisena. Lisäksi laajenemisella voisi olla myönteisiä vaikutuksia matkailuun ja yritystoimintaan.

Nykyisten Föli-kuntien osalta laajeneminen voisi tarkoittaa esimerkiksi joukkoliikennetarjonnan paranemista mutta myös kustannusriskejä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.