Pyöräily

Turun seudun pyöräilykatsaus lupaa uusia pyöräteitä, opasteita ja huoltopisteitä

MILLA KANGASJÄRVI

Valonian toimittama Turun seudun pyöräilykatsaus summaa pyöräilyn edistämisen keskeisiä toimia viimeisen parin vuoden ajalta. 13 kunnan yhteisessä katsauksessa käsitellään pyöräilyn edistämistä useista näkökulmista.

Monissa kunnissa edistetään kävelyä ja pyöräilyä erillisten ohjelmien kautta. Valonian mukaan Varsinais-Suomessa pyöräilymyönteisyys näkyy uusina väylinä tai vanhojen parantamisena. Yhteensä 12 pyöräilyn pääreittiä on opastettu autoliikenteen opasteiden tyyliin helpottamaan ennakointia ja reitin suunnittelua. Seudulliset reitit yhdistyvät Turun keskustassa, jonne on tekeillä myös viisi julkista itsepalveluperiaatteella toimivaa pyöränhuoltopistettä. Vuoden 2022 aikana käyttöön tulevat pyöränhuoltopisteet sijaitsevat Läntisellä rantakadulla Vaakahuoneen lähellä, Nummenpakalla, Kirjastosillan yhteydessä, Uudenmaan tullilla sekä Aninkaisten sillan yhteydessä. Uudet huoltopisteet sijaitsevat kaikki kaupungin omistamilla katualueilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pyöräilykatsaus havainnollistaa myös esimerkiksi Turun keskustassa toteutettujen nopeusrajoitusten laskemisen hyötyjä. Alhaiset nopeusrajoitukset takaavat kävelijöille ja pyöräilijöille turvallisemman liikenneympäristön. Myös erotellut ajoradat ja selkeät opasteet varmistavat vaarattoman pyöräilyn. Väyläviraston uuden pyöräliikenteen suunnitteluohjeen mukaan erillinen pyöräilyväylä ei ole välttämätön, kun nopeusrajoitus on enintään 30 kilometriä tunnissa.

Taloushyötyjä ja vetovoimaisuutta seudulle tuo katsauksen mukaan myös pyörämatkailu. Pandemia toi mukanaan lähi- ja pyörämatkailubuumin, mikä näkyi myös Saariston rengastiellä. Pienellä rengastiellä on osuuksia, joissa voi polkea erillisellä jalankulku- ja pyöräilyväylällä. Päällystettyä pyörätietä pitkin pääsee jo Paraisten lauttarantaan saakka ja uudistuksia on edelleen tekeillä. Aurajoentie sekä Tammireitit puolestaan johdattavat retkeilijän perinne- ja maalaismaisemiin ja sopivat koko perheen pyörämatkakohteiksi.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Timo Laihinen
Pyörätiet
Erittäin hienoa ja hyvä, että tähän sekä näihin pistetään kymmeniä miljoonia rahaa.
Mutta mistä se otetaan?
Autoilussa ja moottoriajoneuvoissa maksetaan verot ym.
Joilla yritetään pitää tiet kunnossa.
Vaikka huonolla menestyksellä.
Miten tässä voidaan kehittää myös keskiikäisten ja vanhusten pyöilyä?
Nuoret pärjää yleensä aina.
Mutta jokaiselle on se vanhuus ja rainaisuus edessä vääjäämättä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jane
Vast: Pyörätiet
Veroja maksavat muutkin kuin autoilijat. Ei Suomen infrastruktuuri autoilijoiden varassa ole.

Minusta tuossa esityksessä ei näy minkäänlaisia ikäkategorioita siihen, kuka pyöräteitä saa käyttää. Kyllä pyöräily edistää ihan kaikenikäisten terveyttä ja hidastaa raihnaistumista. Tuleepas joskus pois sieltä ratin takaa, niin huomaat, että pyörillä liikkuu monenikäisiä ihmisiä. Itsekin olen pyöräillyt jo kohta 70 vuotta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koo_Mikko
Vast: Pyörätiet
Autoilun kulut ovat paljon suuremmat kuin maksetut verot, ei ne verot riitä kattamaan edes teiden korjausvelvoitteita puhumattakaan siitä mitä yksityisautoilu millaisia vaurioita turha autoilu aiheuttaa ihmisten terveydelle. Yksityisautoilua pitää verottaa raskaammin jollei se muuten vähene.

Tuo vanhusten liikkuminen ja terveyteen vetoaminen on sinänsä aika tyhmää että juurikin yksityisautoilun vuoksi vähentynyt arkiliikunta aiheuttaa vanhusten huonokuntoisuutta. Eli enemmän kävely- ja pyöräilyväyliä ja vähemmän yksityisautoilua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pohjola
Kiitos opasteista
Täytyy kyllä kiittää ilmestyneistä opasteista pyöräilyreiteille. Ne on selkeitä ja helpottavat suunnistusta. Reittien jatkuvuuteen tulisi kuitenkin painostaa vielä reilusti keskusta-alueella.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ahmasaari
Tarvitaanko lisää pyöräteitä?
Ajan pyörällä vuosittain noin 1000 kilometriä ja autolla yli 20000 kilsaa. Jos osaa liikennesäännöt, silloin pärjää pyörällä aivan mainiosti muun liikenteen joukossa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.