Meriteollisuus

Uuden korvettihallin peruskivi muurattiin Rauman telakalla – sotalaivat rakennetaan katseilta suojassa

TIMO JAKONEN
Jyrki Heinimaan mukaan Laivue 2020 -hanke työllistää erittäin paljon Rauman telakkaa operoivaa RMC:tä.
Jyrki Heinimaan mukaan Laivue 2020 -hanke työllistää erittäin paljon Rauman telakkaa operoivaa RMC:tä.

Rauma Marine Constructions valmistautuu Laivue 2020 -hankkeen alusten rakentamiseen. Tänään telakalla muurattiin peruskivi uuteen monitoimihalliin, jossa Merivoimien alukset tullaan rakentamaan.

Hallin rakennustyöt aloitettiin jo viime vuoden puolella. Halli on keskeisessä roolissa Suomen meripuolustuksen kannalta oleellisten neljän monitoimikorvetin rakentamisessa.

Noin 26 miljoonan euroa maksavan hallin rakennuttaa Rauman kaupungin ja Rauma Marine Constructionsin omistama kiinteistöyhtiö. Telakkayhtiö vuokraa hallin laivanrakennukseen 12,5 vuodeksi.

Yhtiöllä on meneillään Merivoimien tulevien monitoimikorvettien suunnittelu ja lohkoprototyypin rakentaminen. Alukset rakennetaan hallissa turvallisuussyistä. Hallin on määrä olla valmis tämän vuoden joulukuussa.

– Halli takaa sen, että pystymme rakentamaan alukset täysin sisätiloissa ja ulkopuolisilta katseilta suojassa. Kyse on sekä Rauman telakan että Suomen kannalta erittäin tärkeästä projektista ja haluamme taata rakennustöiden turvallisuuden kaikin mahdollisin keinoin, sanoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Pääurakoitsijana projektissa toimii SRV. Halli on valmistuessaan 186 metriä pitkä, 44 metriä leveä ja 32 metriä korkea. Kokonaistilavuudeltaan yli 226 000 kuution halli tulee olemaan yksi Rauman suurimmista teollisuusrakennuksista.

Kokonaan kotimaisessa omistuksessa olevan RMC:n tilauskanta on kasvanut viime vuosina merkittävästi, yli miljardiin euroon. RMC on erikoistunut matkustaja-autolauttojen, jäänmurtajien ja puolustusvoimien alusten rakentamiseen ja huoltoon.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.