Turku

Arve torjuu pikapäätöksen raitsikasta – vastustajat hautovat kiistan vientiä valtuustoon

JORI LIIMATAINEN
Sdp:n Jarmo Rosenlöf on tiukka raitiotien kriitikko. Vastustajat haluaisivat pysäyttää  hankkeen, mutta pormestariohjelmassa edellytetään selvitysten tekoa.
Sdp:n Jarmo Rosenlöf on tiukka raitiotien kriitikko. Vastustajat haluaisivat pysäyttää hankkeen, mutta pormestariohjelmassa edellytetään selvitysten tekoa.

Raitiotietä vastustavat Turun poliitikot ovat viime aikoina puntaroineet keinoja, joilla kiistelty hanke saataisiin jo nyt valtuuston käsittelyyn. Asia nousi esille runsas viikko sitten kaupunginhalli...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (25)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Roffie
Holtitonta..
…rahan käyttöä. Tuohon jonninjoutavaan raitsikkaan on jo upotettu ja ollaan törsäämässä edelleen kymmeniä, toistan kymmeniä miljoonia euroja. Valmistelua tehdään virkamiesten omin päätöksin - eikä päätöstä rakentamisesta ole edes tehty. Kulut saisi Arve ja muut viherhömpät maksaa itse eikä käyttää veronmaksajien vähiä rahoja turhuuteen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Holtitonta..
Miksi vaaleilla valittujen päättäjien pitäisi näitä kuluja maksaa itse?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Ei se ratikka mikään ehdoton juttu ole.
Kuitenkin sitä joidenkin piirien toimesta ajetaan, kuin käärmettä pyssyyn. Inhottavaa ainakin käärmeen kannalta. Raitiovaunu sopii tietyille alueille melko hyvinkin, mutta siitä huolimatta olisi syytä perehtyä bussiliikenteen mahdollisuuksiin. Linnakaupunki on tiiviin rakennustapansa takia sopiva raitiovaunulle Samoin, kuin kupittaan alue. Jos Linnakaupunkiin rakennetaan raitiotie, miten käy Linnankadun bussiliikenteen, jatkuuko, vai luotetaanko siihen, että sen varrella asuvat etsivät kyytinsä ratikasta tai joen tältä, eli itäiseltä puolelta. Se sopisi uudistuneeseen joukkoliikenteen kehitysajatteluun, jonka mukaan sen tärkein ominaisuus on nopeus. Siksi reitit tehdään mahdollisimman suoriksi ja pysäkkien välit pitkiksi, ettei päätepysäkkien lähellä asuvien aika kuluisi bussissa istuen ja odotellen matkan jatkumista kun niillä välillä olevilla pysäkeillä joudutaan pysähtelemään. Unohdetaan, että suuri osa joukkoliikenteen käyttäjistä on ihmisiä, joille se on ainoa mahdollisuus kulkea asiaoillaan. .Syynä saattaa olla aistivamma tai muu liikuntaeste., Ei sellaiselle ihmiselle ole helppoa kulkea pitkiä matkoja jalan ja etsi pysäkkiä tai kulkea sieltä kotiin ostoksinen ehkä tällaisessa kelissä, kuin viime päivinä on ollut. Se ei tietenkään ole niin joukkoliikenteen suunnittelijoiden, kuin enemmänkin sosiaalitoimen ongelma. Tämä on se hajautetun ajattelun ihanuus. Se, että reatikka joillekin alueille näyttäisi sopivan, ei tarkoita, että sellainen pitäisi rakentaa,. Pitää tutkia niiden sähköllä kulkevien bussien mahdollisuudet. Reitistön rakennuskustannusten hintaeroilla palkataan muutama kuljettaja enemmän ajamaan noita telibusseja riittävän lyhyin vuorovälein ja hiukan mutkikkaampia reittejä myöten.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
AKurkinen
Arve hoi
Turulla lienee 15 miljoonaa ylimääräistä rahaa haaskata turhaan selvittelyyn ilman minkäänlaista poliittista päätöstä ! Ennen vaaleja päättäjät olivat selvästi ratikkaa vastaan ! Katsotaan miten lupaukset pitävät !
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
hurweli
Vast: Arve hoi
Turussa arvostellaan usein, että päätöksiä on tehty ennen kuin suunnitelmat ovat valmiina (mm. Logomon silta, Funikulaari, Toriparkki). Nyt kun kerrankin prosessi olisi sellainen, että suunnitelmat tehtäisiin valmiiksi ennen kuin lopullista päätöstä tehdään niin päätös halutaan kuitenkin tehdä fiiliksen perusteella jo ennen suunnitelmien valmistumista vaikka kaikki merkit ovat tähän mennessä näyttäneet, että hanke on kannattava ja järkevä.

Ota tästä porukasta nyt selvää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Arve hoi
hurwelin kritiikki on osin oikeutettua, mutta kyllä täytyy olla jotain rajaa siinä, miten paljon pannaan rahaa valmisteluun ja suunnitteluun ennen päätöstä. Tähän on jo mennyt rahaa, ja nyt pitäisi veilä 15 miljoonaa heittää tuosta vaan.

Lisäksi voi olla ihan periaatteellisestikin ratikan puolesta tai sitä vastaan. Niin kuin käytännössä tuntuvatkin olevan melkein kaikki, jotka jotain mieltä ovat. Jonkun mielestä nyt vain ratikka olisi huippuhieno juttu, jopa kustannuksista ja ongelmista välittämättä, ja toisen mielestä sitä ei kerta kaikkiaan tarvita, eduista huolimatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Arve hoi
Alli: näistä selvityksistä sovittiin kaikkien puolueiden kanssa. Mihin perustuu väite, että päättäjät vastustivat raitiotietä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
AKurkinen
Vast: Arve hoi
Mankalalle tiedoksi, että näin enemmistö valtuutetuista vastasi kyselyyn ennen vaaleja ! Rautalankaa nyt ei ole !
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Arve hoi
Onko niin, että kun valtuutetulle tuodaan eteen selvät laskelmat, joista ilmenee raitiotien kannattavuus, on pidettävä jääräpäisesti kiinni siitä mielipitseestä, minkä kertoi jollekin satunnaiselle vaalikoneelle?

Valtuutettujen tulee tehdä päätöksensä tietoon perustuen, ei fiilikseen. Tämän takia me heidät sinne olemme valinneet. He ovat velvoitettuja ottamaan selvää asioista, joista päättävät. Näitä selvityksiä on tehty ties kuinka monta vaalikautta, mutta silti jotkut jäärät luulevat sen olevan pelkkä rahareikä. He ovat menetettyjä sieluja, jotka makaavat poterossaan odottamassa noutajaa. Ensimmäisen kauden valtuutetulla ei sitä vastoin ole ollut kaikkea sitä tietoa raitiotiestä, minkä pohjalta päätös pitää tehdä.

Valtuutetun täytyy uskaltaa vaihtaa kantaansa, tässä sille on hyvät perusteet. Näyttää typerältä, kun edessä on lukuisia laskelmia, joissa raitiotie todetaan kannattavaksi investoinniksi, mutta silti huudetaan että se on kallis.

Ennen vaaleja tehty paikallislehden kysely ei ole mikään sitova päätös.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Olipa kerran Turussa raitiotiet
Päätös raitiotiehankkeesta olisi niin iso juttu ettei voi olla vain muutamien arvovaltaa käyttävän henkilöitten kaupungin hallinnossa päätettävissä.

Aikoinaan raitiovaunulinjoista Turussa luovuttiin hyvästä syystä se kun rikkoi katuverkoston muun liikenteen sujuvuuden. Nyt liikennettä on tuplasti enemmän eikä IHMISEN TARVE (t arve) päästä omillaan liikkumaan ole miksikään muuttunut.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Olipa kerran Turussa raitiotiet
Olet aivan oikeassa, valtuuston vanhat (80 lähenee) miehet Rosenlöf ja Laivoranta voisivat antaa demokratian toimia ja jättää tällaiset yhden miehet showt tekemättä.

Vanhojen miesten pitäsi kuunnella, mitä heillä on sanottavaa, jotka täällä ovat heidän päätöksiensä kanssa elämässä. RAitiotien kannatus on suurinta aika paljon alle 80-vuotiaissa. He sitä tulisivat käyttämään, he sen tulisivat maksamaan ja heille se tultaisiin maksamaan. He ovat tulevaisuus. 80-vuotiaissa ei ole tulevaisuus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää