Tieliikenne

Ilmansaasteiden määrä kohosi Turussa lähes koronaa edeltävälle tasolle – "Liikenteen määrällä on suuri vaikutus"

ARI-MATTI RUUSKA
Liikenteen määrä on lähtenyt jälleen kasvuun koronavuoden 2020 notkahduksen jälkeen. Tämä näkyy myös Turun ilmanlaadussa.
Liikenteen määrä on lähtenyt jälleen kasvuun koronavuoden 2020 notkahduksen jälkeen. Tämä näkyy myös Turun ilmanlaadussa.

Kaksi vuotta sitten keväällä Turun keskustassa iltakävelyllä ollut reippailija saattoi vetää keuhkoihinsa ilmaa, jossa ei ollut juuri lainkaan pakokaasuja. Ennätyksellisen puhtaan ilman taustalla vaik...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (32)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Ikuinen murhe happea käyttävälle nisäkäslajille
Turussa Aurajoki jakaa kaupungin kahtia ja on nähty miten monet "asuvat väärällä puolella" jokea. Risteävä liikenne edelleen pahentaa tätä jokiuoman jakavaa kaupunkia. Eli itse joki ei ehkä sittenkään ole se pahin vaan poikittainen liikenne pääkatujen (Aninkaistenkatu/Uudenmaankatu sekä toisena Koulukadun monet risteykset). Mutta tämähän on se tuttu ja totuttu juttu - monien autoilijoiden arkireittivalinta, hyvää vaihtoehtoa kun ei oikein ole! Ja nämä autoilla liikkuvat ovat eläviä ihmisiä joilla on tarve käyttää omaa ajoneuvoa. Esimerkiksi työmatkaliikenteessä harvoin kaksi henkilöä samassa ajokissa!

Valitettava tosiasia on että ladatrava voimalaite ei oikein sovi ei kukkarolle eikä ole aina edes käytännön syistä arkitodellisuutta vielä vuosiin! Itse asiassa odottaisi jotain parempaa! Ja Turun keskustan liikenne ei nykyisellään suju yhtään paremmin kun Helsinginkatukaan ei ole Tuomaansiltoineen riittävästi läpiajoliikennettä ruuhka-aikoina auttanut. Mutta on kyllä välttämätön...kuten myöskin tämä oman auton käyttö vaikka toisin väitettäisiinkin. Toki bussiliikennettä pitäisi suosia, enemmänkin, mutta kiireinen ihminen toteaa monesti sen ottavan liiaksi aikaa kun pitää päästä "ovelta ovelle". Luulisi kyllä,että tämä etätyö jonkin verran tilanteeseen ruuhkien osalta on vaikuttamassa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ajattelija
Toihan on helppo
Eli kauppatori oikeastaan ainoa huolen aihe suljetaan loput kaupat sieltä niin ei tule enää päästöjä kun kukaan ei käy siellä. Vai sotiiko tämä jotain muuta tavoitetta vastaan?.
Ei vaan nyt tosissaan miksi siellä missä on yleistä liikennettä eniten on aina huonoin ilman laatu? Siellähän pitäis pystyä liikkumaan yleisillä ja edullisesti? Nyt aletaan taas seuraavaksi rokottomaan autoilijoita mutta pitäisi muistaa että jotkut tarvitsevat sen auton kun ei ole julkista liikennettä. Tosin yhden puolueen tervä kärki meinasi ettei polttoaineen hinnan nousu koske köyhiä kun ei niillä kuitenkaan ole varaa ostaa autoa eli toisin sanoen tämä puolue on sitä mieltä jos olet joutunut köyhäksi niin ei siellä pysyt koska sinulla ei tule ikinä olemaan varaa autoon eikä mahdollisuutta nousta köyhyydestä jos joutuisit kulkemaan töihin omalla autolla.
Taikka toinen yhtä hyvä ehdotus valtio takaa sähköauton hankinta lainan köyhille mutta millä ne mahtaa maksaa sen? Puhutaan kuitenkin yli 30 000 € vähimmäis lainasta eli viiden vuoden maksusuunnitelmalla ilman korkoja 500€/kk. Missä maailmassa tämän yhden puolueen jäsenet oikein elää? Vai tarkoittiko että köyhät ostaisi käytettyjä sähköautoja joissa ei ole enää takuuta akustoille? Mitäs jos se hajoaakin ennen kuin laina maksettu?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Toihan on helppo
"miksi siellä missä on yleistä liikennettä eniten on aina huonoin ilman laatu?" Mitä Ajattelija mahtaa tarkoittaa "yleisellä liikenteellä" - liikennettä yleensä vai joukkoliikennettä? Bussiliikenne on onneksi menossa puhtaampaan suuntaan, kenties taksitkin?, mutta kaupungin suosituimmissa ydinkortteleissa on myös henkilö- ja jakeluautoliikennettä. Hlöautoliikennettä on yritetty suitsia, mutta jakeluautoista on toistaiseksi vaikea päästä eroon.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Toihan on helppo
Tässä keskustellaan tasolla missä on kokonaan unohdettu valtava kehitys polttomoottoreissa on tapahtunut Eurotasoista 1...6.
Ensimmäisiä päästötasoja aloitettiin määrittelemään 1987 käytöönotetuille autoile.

Kaikki myöskin saadaan näyttämään toivottomalta vetämällä rajat mielipuolisen alas WHO:n ilmoitusasioina.
Typenoksidit romahtivat katalysaattorien tullessa käyttöön. Yhdysvalloissa 70-luvulla ja EU:n alueella 1990.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Toihan on helppo
Ajattelija: Missä maailmassa hallituksemme elävät kun myöntävät tukia töpseliautojen ostoon? Luultavasti ostaisivat sen ilman tukiakin, sehän on myös imago- ja imagonpönkityskysymys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Toihan on helppo
Taaskaan ei tietoa, mitä vastustetaan. Yhtäältä väitetään, että köyhille annetaan liian suuria tukia (tiettyjen puolueiden takia) ja toisaalta, että nämä samat puolueet pyrkivät pitämään köyhät köyhinä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Toihan on helppo
Janniskin ajeli vielä 1980-luvulla 2-tahti Warrella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Samppa
Ohitusteitä lisää
Liikenne aiheuttaa sekä melu, että ilmanlaadun huononemista. Tämähän on ollut tiedetty haitta jo vuosikymmenet. Miksi tätä haittaa ei olla vähennetty rakentamalla keskustan ohittavia tiestöjä. Kaupungin läpi kulkee väylästö Martinkatu-Puistokatu Koulukatu sekä Aninkaistenkatu, Molemmat em. tieosuudet pitäisi saada pois keskustasta ohittaville teille.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Ohitusteitä lisää
Ei poista ongelmaa kokonaan, sillä aina jollain on asiaa keskustan liikkeisiin tai palveluihin. Sitäpaitsi ihmisellä on ”tarve” mennä aina sieltä, mistä on lyhin reitti. Tai mistä ihminen kuvittelee reitin olevan lyhin.
Tätä todistan päivittäin. Tonttimme läpi kulkee naapuritaloyhtiöiden asukkaita jatkuvasti, vaikka tietä myöten matka on lähes metrilleen sama. Eivätkä todellakaan ole vain tietämättömiä lapsia, vaan suurin osa on aikuisia – eikä reittiä voi sulkeakaan koska pelastuslaitos vaatii esteettömän kulun.

Itsekin aikanaan ajoin mieluiten tiettyä reittiä satamaan, jonne oli toinenkin, enemmän liikennöity. Kerran mittasin matkan kotipihalta satamaan yhtä reittiä ja takaisin toista. Lyhyemmäksi mieltämäni reitti oli yli 400 metriä pidempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Ohitusteitä lisää
Keskustan ohittavia teitä on jo: Helsinginkatu, Halinen-Markula ja Ohikulkutie. Mutta kuten seuraaja sanoi, aina pitää käyttää lyhintä reittiä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Samppa
Vast: Ohitusteitä lisää
Minäkin seuraan sivusta tätä Turun liikennesuunnittelua. Kun aikoinaan suunniteltiin TurPiiNatietä oli tarkoitus viedä se Raunistolan läpi Karjalaiskylän kautta Naantalin öljynjalostamolle. No missä se tie on nyt? Sitä ei ole, mutta Helsingintie rakennettiin sen tilalle ja sitä pitkin pääsee Ratapihankadulle ja keskustaan.
Läntinen ohitustie puuttuu kokonaan. Sellaisen olisi voinut rakentaa Eteläkaarelta Rykmentintielle ja siitä Unioninkadun kohdalta yli Aurajoen . Siitä Juhana Herttua Puistokadulta Pansiontielle ja Suikkilantieltä Raisioon , Naantaliin ja Porin suuntaan.
Molemmat ratkaisut olisivat vieneet liikennettä keskustasta, mutta Turku piinaa asukkaitaaan ohjaamalla liikenteen suoraan heidän ikkunoittensa alle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Kohti puhtaampaa maailmaa
Artikkeli kuvaa hyvin, miksi saasteiden ja ympäristötuhojen torjuminen on tärkeää muutenkin kuin laajan ilmastonmuutoksen vuoksi: Niillä on myös varsin välittömiä vaikutuksia meihin jokaiseen.

Niinpä ilmastoskeptikkojen ja -denialistienkin luulisi olevan kiinnostunut luonnonsuojelusta ja saastumista vähentävistä toimista. Sen sijaan tuntuu, että monet heistä eivät pidä ympäristöasioita ylipäätään tärkeinä ja käyttävät ilmastonmuutoksen kieltämistä perusteenaan ja tekosyynään tähän.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Kohti puhtaampaa maailmaa
Parahduksessai ei ole oikein minkäänlaista suuruusluokkatajuntaa, jos mietimme tämän planeetan ongelmakohtia todellisen saastumisen saralla.
Yleinen ilmastoskeptikkojen ja -denialistien sekoittaminen tähän kuvaa hyvin miten pahasti sotket asioita.
Ilmastonmuutoksen epäilyssä on ytimessä CO2:n tuottamaksi väitetty muutos.

Nyt puhuttiin typen oksideista, NOx.

CO2 ei saastuta, joten on asiallista lopettaa käsitteistökaaoksen lisääminen.
Itse olen nähnyt niin monta laskelmataulukkoa ja myös CO2-päästöjen syyksi merkittyjä lämpötilamuutoksia, jotta on pakko pysähtyä ajattelemaan.
Kehitysmaalaisten aiheuttama järjetön kuormitus jo pelkän muovin muodossa (Aasiasta viisi jokea ja Afrikasta yksi joki) on miljardien ihmisten aikaansaamana jättimäinen fiasko.
Kaupunki-ilmojen katastrofaalisuus mm. Intiassa ylittää kaiken järjellisen tason eikä mitään parannusta ole luvassa vaan lisää hiilivoimaloita tehdään eikä niissä ole savukaasupesureita mitä meidän suomalaisten laitteissa on ja jotka puramme.
Parkuminen saasteista ja vaatimus fossiilisten polttamisen välittömästä lopettamisesta meillä on järkyttävän suhteetonta matemaattisesti sekä kemiallisesti verrattuna todellisiin maapallon saastepesiin verrattuna.

Mikä saa ihmisen hylkäämään matematiikan ja suuruusluokat 100%:sti?
Siihen tarvitaan, raivoa, leppymätöntä syyllistämistä, uskontoa ja ideologiaa.
Samaa ideologiaa mitä tarvittiin kun puhuttiin "rauhanaseista".

Sinun mutu-tuntemuksesi hiilidioksidin osuuden kyseenalaistajien saastumisen vastustamisesta on vain mutuasi äläkä tee yleistäviä johtopäätöksiä.

Ilmastonmuutos sellaisena kuin väitetään (johtuu siis vain CO2:sta) on osin kiistanalainen kuten keskiajan lämpimän kauden syytkin.
Maapallon ja auringon syklisyys ovat täysin sivuutettu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Kohti puhtaampaa maailmaa
Suuruusluokista: Jos Turun keskustassa ilmanlaatu huononee, niin en ymmärrä, miksi pitäisi keskittyä maailman suurimpiin saastuttajiin. Pitääkö olla edes yrittämättä vaikuttaa asiaan paikallisesti, vaikka mehän sitä ilmaa hengitämme? Siksi että Intia sitä ja tätä?

Vaikuttaa pahasti siltä, että olet päättänyt, että olen ns. ilmastokiihkoilija. Sen sijaan olen ollut huolissani luonnosta ja ympäristön tilasta - sekä Suomessa että maailmanlaajuisesti - hyvin nuoresta, suorastaan lapsesta lähtien, ennen kuin kukaan puhui mitään ilmastonmuutoksesta. Vaikka ilmastonmuutosta vastustavat toimet usein ovat ylipäätään ympäristöystävällisiä ja luonnon tuhoa hidastavia, niin ajoittain minua suorastaan kiusaa se, miten lähes kaikki ympäristökeskustelu ja -politiikka pyörii nykyään ilmastonmuutoksen ympärillä.

Niinpä toistan itseäni: luulisi että Turun keskustan ilmanlaadun heikkeneminen kiinnostaisi jopa ilmastodenialisteja, koska asiaa voi tarkastella ihan ilman että kuvaan ottaa ilmastonmuutosta. Mutta Jannis_H:han tyrmää ajatuksen, siksi että Intia. Se on muuten omiaan vahvistamaan minussa ajatusta - mm. tätä palstaa seuratessa syntynyttä -, että monet ilmastodenailistit eivät muutenkaan ihmeemmin piittaa (edes lähi-)ympäristöasioista...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Kohti puhtaampaa maailmaa
Jannis jatkaa öljyn lobbaamista. Eihän Suomessa tuolla logiikalla kannata tehdä tai yrittää yhtään mitään, kun meitä on niin vähän. Mitään valmista emme voi ikinä saada aikaan. Maapallon tai auringon syklisyyttä ei tiedemiehet ole koskaan unohtaneet. Ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on tänä päivänä kiistaton tieteellinen fakta. Sen pääsyynä on liika CO2, joka on peräisin fossiilisista polttoaineista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.