Viking Glory

Viking Gloryn hiilidioksipäästöjen odotetaan jäävän yli neljänneksen edeltäjänsä päästöjä pienemmiksi

VIKING LINE
Viking Glory aloittaa tällä tietoa liikennöinnin maaliskuun alussa. Viikonloppuristeilyt on jo suurelta osalta myyty toukokuulle asti.
Viking Glory aloittaa tällä tietoa liikennöinnin maaliskuun alussa. Viikonloppuristeilyt on jo suurelta osalta myyty toukokuulle asti.

Varustamo markkinoi maaliskuussa Turku–Maarianhamina–Tukholma-reitillä aloittavan uuden Viking Gloryn olevan yksi maailman ilmastoviisaimmista matkustaja-aluksista. Gloryn rahtikapasiteetti on 66 prosenttia Amorellaa suurempi, mutta sen hiilidioksidipäästöjen odotetaan jäävän yli neljänneksen edeltäjänsä päästöjä pienemmiksi.

– Suurin osa vastuullisuustyöstämme liittyy matkustajille huomaamattomiin asioihin, kuten laivojen teknisiin ratkaisuihin, jotka kehittyvät vauhdikkaasti. Grace oli kymmenen vuotta sitten maailman parhaiten ympäristöä huomioiva matkustaja-alus, ja nyt sitä isomman Gloryn polttoaineen kulutus tulee olemaan noin kymmenen prosenttia pienempi, Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg sanoo tiedotteessa.

Alus hyödyntää moottoreiden hukkalämpöä sähkön tuotannossa ja nestemäisen maakaasun hukkakylmää kylmälaitteiden ja -tilojen jäähdytyksessä. Hukkalämpöä hyödyntävän järjestelmän odotetaan tuottavan jopa 40 prosenttia laivan matkustajatoimintojen sähköstä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Aluksen runko ja Azipod-ruoripotkurijärjestelmä on suunniteltu siten, että veden vastus kulussa on noin kahdeksan prosenttia pienempi verrattuna perinteistä potkuria käyttävään laivaan. Rungon muoto myös vähentää niin aallonmuodostusta kuin polttoaineen kulutustakin.

– Gloryn Azipod-potkurit ja muut tekniset innovaatiot esimerkiksi säästävät merkittävästi aikaa satamassa, mikä antaa meille pelivaraa aikataulussa pysymiseen. Jokainen satamassa säästetty minuutti merkitsee pienempiä päästöjä merimatkalta. Teemme myös päivittäin reittisuunnittelua, eli sopeutamme jokaisen merimatkan sääolosuhteisiin ja aikatauluihin, Lindberg sanoo.

Laivan hytteihin on asennettu dynaaminen ilmanvaihto- ja valaistusjärjestelmä. Viking Gloryn tyhjien hyttien valot sammuvat ja ilmanvaihdon sekä lämmityksen tehoa alennetaan automaattisesti. Dynaaminen ohjaussysteemi on suorassa yhteydessä varausjärjestelmään.

Laivassa on panostettu myös tehokkaaseen kierrätykseen.

– Satsaamme lasipakkausten, metallijätteen sekä paperin ja pahvin kierrättämiseen. Säilykepurkkeihin käytettävän teräksen kierrätys säästää 75 prosenttia energiaa rautamalmin tuotantoon verrattuna. Glorylla myös ruokajäte kerätään talteen, ja sitä hyödynnetään biokaasutuotannossa, Lindberg kertoo.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.