Polttoaineet

Bensan ja dieselin pumppuhinta ravistelee kahden euron haamurajaa – ABC-ketjun johtajalla on yllättävä selitys

NINA KAVERINEN
ABC-huoltamoketjun johtaja Harri Tuomaala perää yhteiskunnallista keskustelua siitä, miten paljon kansalliset ilmastotavoitteet tulevat maksamaan. Esimeriksi jakeluvelvoitteiden kiristyminen vuosittain nostaa polttoaineiden hintaa verotuksen lisäksi.
ABC-huoltamoketjun johtaja Harri Tuomaala perää yhteiskunnallista keskustelua siitä, miten paljon kansalliset ilmastotavoitteet tulevat maksamaan. Esimeriksi jakeluvelvoitteiden kiristyminen vuosittain nostaa polttoaineiden hintaa verotuksen lisäksi.

Polttoaineiden hinnat ovat pysytelleen korkeina jo pitkään. Kahden euron kipurajana pidetty litrahinta rikkoutuu tälläkin hetkellä eri puolella Suomea.

Autoilijoiden ydinkysymys kuuluu, milloin litrah...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (57)

Vanhimmat ensin
Vastaa
W.Palmu
Selityksiä kyllä riittää
En vaan mitenkään pysty käsittämään sitä asiaa, että miten koko maailman ilmaston tuhoutuminen voi pysähtyä sillä, että Tuomaalan Harri rikastuu vielä lisää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Selityksiä kyllä riittää
Niin, etenkin kun maailman väkiluku kasvaa alle 2 kk välein koko Suomen väkiluvun verran. Vaikka Suomen väestö pyyhkäistäisiin maailmasta kokonaan pois, se ei näkyisi globaaleissa päästöissä mitenkään, kun kasvu mitätöi nämä vaikutukset heti. Sama öljy ja hiili vaan todennäköisesti poltettaisiin jossain muualla sitten.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Selityksiä kyllä riittää
Maailman öljyn ja kivihiilen kulutus kasvaa vuosi vuodelta. Suomen tai jopa Euroopan vähentämistoimet eivät siihen paljoa vaikuta. Milloin tämä kulutus kääntyy maailmalla laskuun? Öljyn kulutuksen osalta se voi tapahtua parhaimmillaan kymmenessä vuodessa tai sitten ei. Vaikka monien maiden autokanta sähköistyy, niin kehitysmaita se ei koske pitkään aikaan. Esim. Afrikkassa käytetään ensin loppuun varakkaampien maiden romuautot, jotka käyttävät fossiilisia polttoaineita. Niitä riittää sinne vietäväksi vielä pitkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leif Michaelsson
Ei mitään uutta
Kun EU ja vihreät kiihkoilevat energiasta, ei hinnannousu ole ihme. Järjenkäyttö olisi jo ihme.
Onkohan joillakin saksalaisilla joku taipumus hurahtaa täysillä johonkin hölmöön.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ajattelija
Vast: Ei mitään uutta
"Näkemyksemme on, etteivät polttoaineiden hinnan nousut ole vähentäneet ajamista. Suomalaiset autoilevat tarpeeseen, ja autolla ajaminen pitkien välimatkojen Suomessa on osa arkea, Tuomaala sanoo."
Tämä minun mielestäni tiivistää aika hyvin eli vihreät ovat vohkottaneet lisää veroja jne polttoaineelle mutta hinta ei ole näköjään vaikuttanut ajamiseen eli suurin osa ajoista on siis varmaankin ollut pakollisia. Toisin sanoen polttoaine on pakko ostaa mutta karsitaan sitten jostain muusta kulutuksesta eli taas vihreät ajaa suomalaista kulutusta alas. Mikä sinänsä on ihan fiksua kulutetaan vähemmän näin ollen kuluu vähemmän luonnonvaroja mutta entäs se suomalainen lähipalvelun tuottaja leipuri parturi jne. näistä karsitaan kun ei ole varaa enää mennä kampaajalle taikka ostaa leipurin tekemää leipää vaan ostetaan se kaupan paahtoleipä jne. Taas vihreät ajaa suomea päin seinää ja silti jotku vielä hurraa....
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Ei mitään uutta
Tuosta voi myös päätellä, että bensiinin hinta ei ole vielä noussut tarpeeksi, kun on varaa ajella niin kuin ennen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Ei mitään uutta
Uskomatonta diipadaapaa tämä, että pienellä marginaalipuolueella olisi noin iso valta päättää polttoaineen hinnasta. Kun katsoo polttoaineen hinnan nousua pitkällä aikavälillä 2000-luvulla, niin se pumppuhinta on noussut on siellä ollut vihreitä hallituksessa tai ei ja samaan aikaan pääministeripuoleena on häärännyt pääasiassa keskusta ja kokoomus.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
JT9
Vast: Ei mitään uutta
Se oli kyllä Sipilän hallitus, joka bensan veroa nosti. Ja siinä oli mukana ihan oikeat Persut, ei mitkään Siniset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koo_Mikko
Vast: Ei mitään uutta
Bensan hinta ei ole sen kalliimpaa kuin kymmenen vuotta sitten, kun verrataan tulotasoon niin silloin sai saman palkan osalla yhtä paljon polttoainetta.

Polttoaineet ovat liian halpoja kun on varaa ajella lyhyet matkatkin autolla, noin 40% autolla ajettuista matkoista on alle viiden kilometrin mittaisia, nämä voi hyvin korvata jollain muulla välineellä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: Ei mitään uutta
Koo-Mikolle, että kun eläkeläiset täyttävät 70v., niin monien on ihan vaan fyysisistä syistä pakko ajaa bensa tai diesel autolla se 5 km kauppareissu. Ja heitä on paljon. Sähköautojen etuisuuksissa ja polttonesteiden hinnan nousuissa on liian suuri ristiriita, sillä harvalla on varaa vielä ostaa tämä akkuauto etuisuuksista huolimatta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ei mitään uutta
Hannu, ei se muuta kerrottua tosiseikkaa, että suhteellisesti polttoaine on saman hintaista. Eläkkeet on myös nousseet 10 vuoden takaisista. Ihan nopeasti löysin eläketurvakeskuksen tilaston, josta käy ilmi että vuonna 2008 keskimääräinen vanhuuseläke oli n. 1300 euroa ja vuonna 2019 se oli 1800 euroa.

Se on +38 %.

ei mennä sen pidemmälle eläkekeskusteluun, mutta me työssäkäyvät maksamme tämän päivän eläkkeet. Eivät nykyeläkäläiset ole eläkkeitään maksaneet työssäkäynnillään. Samaan aikaan kun keskimääräinen eläke on noussut sangen reilusti, on myös eläkkeensaajien määrä kasvanut suuren ikäluokan tullessa eläkeikään. Tuntuu siltä, että vaietaan kokonaan siitä, että palkansaajien eläkemaksut ovat kasvaneet valtavasti viime vuosikymmenen tai parin aikana. Asia on tabu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Antsu
Nyt on
monta ”hyvää” syytä tehdä voittoa, eikä menetä kasvojaan. Bonukset lohduttaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Muumimamma
Monta huonoa ...
Polttonesteiden korkea hinta tuo tullessaan monta huonoa asiaa.Nostaa esim. ruuan,palveluiden hintoja.Se estää ottamasta työtä vastaan,kun kulut nousee,mutta palkat ei nouse samassa suhteessa.Se nostaa sähkön hintoja.Koska suurin osa sähköstä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla.Niitä on nostettu mm.päästökaupalla,hiilitulleilla ja veroilla.Sekoitusvelvoite nostaa myös hintaa ylöspäin.Vuoden alusta tuli noin kymmenen senttiä lisää tästä syystä.Hinnat eivät laske tulevaisuudessakaan,vaan nousevat.Siitä pitää viherpesu huolen.Nyt näemme käytännössä,mitä vihreä siirtymä tarkoittaa.Siitä saamme kiittää päättäjiä.Sitä saa,mitä tilaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Hämärtäjä
Vast: Monta huonoa ...
Juuri niin. Kaikkien hyödykkeiden hinnoissa on useita kuljetuskustannuseriä. Raaka-aine-tuottaja-tukkuliike-vähittäisporras jne. Kohonneet kuljetuskustannukset nostavat kaikkien tuotteiden hintoja, joka johtaa väistämättä (poliitikkojen puheista huolimatta) kohoavaan inflaatioon. Seuraukset eivät kansantaloudelle ole erityisen suotavia. Ensimmäisinä sen saavat kokea asuntovelalliset.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Monta huonoa ...
Vihreän siirtymän tarkoitus on vähitellen luopua fossiilisten polttoaineiden käytöstä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Monta huonoa ...
No juuri niin.Esim.Saksa,euroopan suurin talous aikoo luopua ydinenergiasta kokonaan ja korvata se maakaasulla,joka on fossiilista.Hallituksessa on mukana vihreät,joka hyväksyy tämän.Uskomatonta viherpesua ja kaksinaamaisuutta.Myös Belgia aikoo seurata Saksaa.Fossiilisten käyttö tulee lisääntymään,koska jotenkin se energiavaje täytyy paikata,jonka vihreä siirtymä tuottaa.Jos EU:ssa päästöt vähän vähenee,muualla se tulee lisääntymään.Samalla lisääntyy energian hinta.Uusiutuvilla voidaan vähän paikata vajetta/kulutusta,mutta ei koskaan voida korvata sitä.Nykyiset hinnat ei tule riittämään,vaan nousu tulee jatkumaan.Siitä pitää huolen Venäjä,koska EU on täysin riippuvainen Venäjän energiasta.Ja voihan pistää pystyyn sodan Ukrainassa,sitten se energian hinta lähtee ihan lapasesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Koo_Mikko
Vast: Monta huonoa ...
Kuljetuskustannukset ovat tuotteen hinnasta parin prosentin luokkaa ja kun tuolla aiemmin kirjoitin, ei poltoaine ole kallista jos vertaa sitä 10 vuoden takaisiin hintoihin. Itse ostin bensaa ensimmäisen kerran se maksoi 99 penniä litra ja se oli jo kaikkien mukaan kallista eikä kukaan aja kun se nousee yli Markan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Monta huonoa ...
Euroopassa panostetaan uusiutuviin energiamuotoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Monta huonoa ...
Koomikko:Polttoaine kustannukset ovat yli 30% kaikista menoista ja nousseet yli 28%Vuoden aikana.Ilmoittaa etujärjestö SKAL.Äläkä ikänä unohda infaatiota ja ettäi ole enää MARKAT ole käytössä,eikä koskaan tule.Sitä aikaa 99penniä/litra aikaa ei voi mitenkään verrata nyky EURO aikaan.Sitä aikaa on kiva muistella,mutta se aika ei koskaan palaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää