Onnettomuudet

Matkustaja roikkui kiihdyttävän junan kyljessä – radanvarteen kovassa pakkasessa sinkoutunut uhri loukkaantui vakavasti

MARTTIINA SAIRANEN
Matkustaja loukkaantui vakavasti jäätyään roikkumaan junan ulkopuolelle ja pudottuaan radanvarteen Rovaniemellä joulun alla. Arkistokuva.
Matkustaja loukkaantui vakavasti jäätyään roikkumaan junan ulkopuolelle ja pudottuaan radanvarteen Rovaniemellä joulun alla. Arkistokuva.

Matkustaja loukkaantui vakavasti jäätyään junan ulkopuolelle roikkumaan ja pudottuaan liikkuvan junan kyydistä. Sivullisen apu pelasti radanvarteen kovassa pakkasessa virumaan jääneen naisen hengen.

VR...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (14)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Reyes
VR tunaroi kahdella tapaa
Onpa omituista että VR salaa julkisuudelta tietoa heille tapahtuneesta onnettomuudesta - käytös ei kuulu tähän päivään, vaan kuvaa toimintaa bresneviläiseltä aikakaudelta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Harri
Vast: VR tunaroi kahdella tapaa
Ei pidä paikkaansa.
Turvallisuuskriittiset asiat ja viranomaistutkinnat on tapana suorittaa ilman keskustelufoorumien tietäjien apuja.
Asiasta tiedotetaan varmasti lisää kun tapahtumien kulku on selvä.
Sen jälkeen voi todelliset tietäjät kertoa tapahtuman kulun ja antaa tuomionsa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
VanhaLauri
Vast: VR tunaroi kahdella tapaa
Olisko oven tunnistimen toiminnassa jotain parannettavaa. Ennen lipunheiluttaja asemilla antoi lähtömerkin, jos ok. Nyt tapahtumien kulkua ei havaittu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Voivoi
Vast: VR tunaroi kahdella tapaa
Ei voi arvaamalla tietää miten kaikki on tapahtunut.
Sitä harrastaa yleensä iltapäivälehdet ja niiden kaks kertaa tosia juttuja kommentoivat.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Anna
Junaliputtajaa ei enää ole - säästetään
Joskus oli pääasemillakin ns. junaliputtajat, jotka heiluttivat lippuja jotta juna saisi lähteä asemalaiturilta. Enää ei ole.

Turvallisuutta pitää olla. Säästö ei luo turvallisuutta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Junaliputtajaa ei enää ole - säästetään
Muistan ainakin Salon asemalta lähtiessä konduktöörin seisovan ulkona ja tarkistavan laiturin tilanteen ennenkuin ilmeisesti antoi kuljettajalle luvan lähteä liikkeelle. Tästä on kyllä jo n. 10 vuotta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Simson
Ovet pitää
sulkea ennen liikkeelle lähtöä! Mistä päin maailmaa oli junan kuski?
Jossain näkee atkustajien roikkuvan junassa mistä sattuu!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pasi Lehmuspelto
Vast: Ovet pitää
Matkustaja oli ilmeisesti päättänyt tulla mukaan hinnalla millä hyvänsä, kaikestavalittajat valittaisivat yhtä paljon sekä suljetuista että avoimista ovista, eiköhän turvallisinta ole että liikkuvan junan ovet pysyvät kiinni sekä sisään että ulos pyrkiviltä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Ovet pitää
On sellainen käsite kuin 'victim blaming', eli uhrista aletaan leipoa syyllistä.
Niinpä Pasi Lehmuspelto kirjoittaa: "Matkustaja oli ilmeisesti päättänyt tulla mukaan hinnalla millä hyvänsä, kaikestavalittajat valittaisivat yhtä paljon sekä suljetuista että avoimista ovista,..."

Tuossa oiva esimerkki uhrin syyllistämisestä
Uhri on vakavasti loukkaantunut ja olisi varmaankin menehtynyt ellei sivullinen olisi huomannut häntä ja saanut uhrille apua.
Vaan Pasi ottaa äärimmäisen kylmäsydämisen ja epäinhimillisen linjan, uhrin oma vika.

Omia kokemuksia, tai pikemminkin muisteluja.
Olin jonkin aikaa myös pääkaupunkiseudulla ja ajoin jatkuvasti metrolla. Niissä on sellaiset pariovet ja ovien välissä isot mustat kumit. Siellä sitten on myös ne ovien sulkeutumistunnistimet. Aika monta kertaa näin kuinka ovet jo lähtivät sulkeutumaan mutta joku mattimyöhäinen heilautti käden siihen väliin. Ohut käsi taisi olla liian vaikea paikka tunnistimille ja metro lähti. liikkeelle. Yleensä ihmiset saivat kätensä riuhtaistua irti ovien välistä. Kerran kuitenkin joku heilautti kättään jossa oli asiakirjasalkku. Ovi sulkeutui ja kämmen jäi sinne kumitiivisteiden väliin. Kämmenensä kaveri sai vetäistyä irti, mutta se salkku jäi metron sisäpuolelle, putosi lattialle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
SaunaSivari
Vast: Ovet pitää
Sinne metron raiteille ei myöskään saa hypätä, voi tulla sähköä kuulemma😂
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Yrittäjä
Vast: Ovet pitää
Pasi, näinhän se on. Ihmisillä pitää olla omastakin toiminnasta vastuuta. Joskus tulee tehtyä huonoja päätöksiä ja ne sitten kostautuu eritavoin, ei aina voi olla joku valvomassa. Tässä tapauksessa, jos henkilö päätti yrittää nousta jo liikkeeseen lähteneen junan kyytiin, niin itse teki valinnan. Ei kenenkään toisen vika. Jos juna ei liikkunut, ja yritti sinnikäästi avata ovea, eikä huomannut, että jossain vaiheessa juna lähtikin liikkeelle, saattoi oven lukituksessa olla jotain vikaa. Harmillista joka tapauksessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Ovet pitää
Ja salkkumiestäkään ei sitten mitenkään sopinut syyllistää tapahtuneesta? Kuka se syyllinen sitten oli? Suomen suviyöissäkin tapahtuu onnettomuuksia, joissa nuorukainen juovuspäissään ajaa kahtasataa puuta päin ja tappaa ohessa muitakin. Sopiiko kuskia syyllistää? Vai oliko hänkin vain uhri?
Jos täysivaltainen ihminen teloo itsensä typerän käyttäytymisensä johdosta, kyllä silloin on aihetta syyllistämiseenkin. Näin tekee oikeuslaitoskin ja vakuutusyhtiöt jatkuvasti. Uhri voi olla samalla myös syyllinen, tietenkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
SaunaSivari
Paluu vanhaan
Ilmeisesti se vanha systeemi oli parempi kun oli ne avonaiset sillat vaunun päissä, niin pääsi vauhdissa kyytiin ja pois.
Äänestäkää Suomi takaisin 🤭
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää