Paraisten siltojen suunnittelijoiksi WSP Finland ja Afry
Väylävirasto ja infrarakentamisyritys Kreate ovat valinneet Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen suunnittelijat.
Kirjalansalmen yli 600 metriä pitkän vinoköysisillan suunnittelee WSP Finland Oy.
Hessundinsalmen yli 300 pitkän sillan suunnittelee AFRY Finland Oy.
Väyläviraston ja Kreaten tiedotteessa painotetaan, että molempiin tehtäviin valituilla suunnittelutoimistoilla on kokemusta vaativista silta- ja väyläprojekteista.
Siltojen rakentamisesta vastaa Kreate.
Kirjalansalmen silta on varsinkin Paraisille tärkeä, sillä se on ainoa maantieyhteys saaristosta mantereelle.
1960-luvulla rakennettu silta on huonokuntoinen ja käytännössä käyttöikänsä päässä.
Sillan kuntoa seurataan jatkuvasti ja sillalla on ollut jo pitkään muun muassa nopeusrajoituksia ja raskaalle liikenteelle ajorajoituksia.
Hessundinsalmen silta halutaan uusia samassa yhteydessä, sillä nykyinen silta ei kestäisi niin sanottuja superrekkoja, joiden liikennöiminen Saaristotiellä mahdollistuu, kun uusi Kirjalansalmen silta valmistuu.
Samassa yhteydessä Saaristotien kuntoa ja liikennejärjestelyjä parannetaan muutenkin.
Parannustöihin sisältyy muun muassa kahden pyöräilyn ja jalankulun alikulun rakentaminen ja Kalakoulun risteyssillan rakentaminen.
Siltojen uusiminen ja tien parannustyöt toteutetaan allianssimallilla, jossa pääsopimuskumppaneina ovat Väylävirasto tilaajana ja Kreate rakentajana.
Suunnittelu päätettiin ulkoistaa, koska hanke on erittäin vaativa ja siltasuunnittelijoita haastavaan toimeksiantoon on vain vähän.
Suunnittelutyö toteutetaan Kreaten alihankintana.
Koko hankkeen kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.
Nykyiset sillat on tarkoitus purkaa, kun uudet ovat valmistuneet.