Saariston rengastie

Paraisten siltojen suunnittelijoiksi WSP Finland ja Afry

MARTTIINA SAIRANEN
Uuden Kirjalansalmen sillan suunnittelee WSP Finland Oy. AFRY Finland Oy vastaa Hessundinsalmen sillan suunnittelusta.
Uuden Kirjalansalmen sillan suunnittelee WSP Finland Oy. AFRY Finland Oy vastaa Hessundinsalmen sillan suunnittelusta.

Väylävirasto ja infrarakentamisyritys Kreate ovat valinneet Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen suunnittelijat.

Kirjalansalmen yli 600 metriä pitkän vinoköysisillan suunnittelee WSP Finland Oy.

Hessundinsalmen yli 300 pitkän sillan suunnittelee AFRY Finland Oy.

Väyläviraston ja Kreaten tiedotteessa painotetaan, että molempiin tehtäviin valituilla suunnittelutoimistoilla on kokemusta vaativista silta- ja väyläprojekteista.

Siltojen rakentamisesta vastaa Kreate.

Kirjalansalmen silta on varsinkin Paraisille tärkeä, sillä se on ainoa maantieyhteys saaristosta mantereelle.

1960-luvulla rakennettu silta on huonokuntoinen ja käytännössä käyttöikänsä päässä.

Sillan kuntoa seurataan jatkuvasti ja sillalla on ollut jo pitkään muun muassa nopeusrajoituksia ja raskaalle liikenteelle ajorajoituksia.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Hessundinsalmen silta halutaan uusia samassa yhteydessä, sillä nykyinen silta ei kestäisi niin sanottuja superrekkoja, joiden liikennöiminen Saaristotiellä mahdollistuu, kun uusi Kirjalansalmen silta valmistuu.

Samassa yhteydessä Saaristotien kuntoa ja liikennejärjestelyjä parannetaan muutenkin.

Parannustöihin sisältyy muun muassa kahden pyöräilyn ja jalankulun alikulun rakentaminen ja Kalakoulun risteyssillan rakentaminen.

Siltojen uusiminen ja tien parannustyöt toteutetaan allianssimallilla, jossa pääsopimuskumppaneina ovat Väylävirasto tilaajana ja Kreate rakentajana.

Suunnittelu päätettiin ulkoistaa, koska hanke on erittäin vaativa ja siltasuunnittelijoita haastavaan toimeksiantoon on vain vähän.

Suunnittelutyö toteutetaan Kreaten alihankintana.

Koko hankkeen kustannusarvio on 128 miljoonaa euroa.

Nykyiset sillat on tarkoitus purkaa, kun uudet ovat valmistuneet.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jussi-55
Tuleeko hinta-arvioon kerroin?
Hinta on melkoinen, saahan tuohon varmasti EU:n rahaa?
Onneksemme nuo sillat eivät ole Turussa, loppuhinta olisi silloin 400 miljoonaa ja myöhässä viisi vuotta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.