Ravintolat

Mara valittaa Woltin hinnoitteluehdoista, jotka kieltävät ravintoloita lisäämästä Woltin komissiota hintoihin

Riitta Salmi
Mara valittaa, että ravintolat eivät saa toiminnasta kannattavaa, koska Woltin ehdot kieltävät komission lisäämisen ruoka-annosten hintoihin.
Mara valittaa, että ravintolat eivät saa toiminnasta kannattavaa, koska Woltin ehdot kieltävät komission lisäämisen ruoka-annosten hintoihin.

Matkailu- ja ravintolapalvelut (Mara) tekee kilpailu- ja kuluttajavirastolle toimenpidepyynnön ruokalähettiyhtiö Woltista. Mara pyytää kilpailu- ja kuluttajavirastoa selvittämään, ovatko Woltin hinnoitteluehdot kilpailulain mukaisia, sillä sen mukaan Wolt toimii määräävässä markkina-asemassa.

Woltin kauppiassopimuksen yleisissä ehdoissa on sopimusehto, jonka mukaan Wolt-palvelussa julkaistut ravintolan tuotteiden hinnat eivät saa olla korkeampia kuin hinnat, jotka ravintola veloittaa asiakkailta omissa myyntipaikoissaan.

– Woltin sopimuksissa on tiukka hinnoittelua rajoittava ehto ja sen ravintolalta perimä komissio on tyypillisesti jopa 30 prosenttia ravintola-annoksen hinnasta. Mara ota kantaa hinnoittelun tasoon, vaan toimenpidepyyntömme koskee vain Woltin hinnoitteluehtoa, joka kieltää ravintoloita lisäämästä Woltin komissiota asiakkaalta perittyyn hintaan, Maran varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi sanoo tiedotteessa.

Maran Taloustutkimukselta tilaaman kyselytutkimuksen mukaan Woltin osuus kaikesta kotiin tai työpaikalle kuljetetusta ravintolaruoasta on kokonaisuudessa 42 prosenttia ja pääkaupunkiseudulla jopa 55 prosenttia. Kyselyyn osallistui 1000 ihmistä.

Lue myös: Ravintolat Woltin kahleissa – kun hömpästä tuli seitsemän miljardin tili

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
S.F.
Ei Woltin kanssa tarvitse tehdä yhteistyötä
Ei kai ravintoloiden ole mikään pakko olla Woltin kanssa yhteistyössä. Ravintolat tekevät itselleen karhunpalveluksen, jos he laittavat ravintolaan tulevat asiakkaat istumaan ja odottamaan ja priorisoivat Wolt-tilaukset edelle. Olisi hyvä, jos tyylikkäimmät ravintolat irtisanoutuisivat koko touhusta.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ei Woltin kanssa tarvitse tehdä yhteistyötä
Hämmästyin sitä, että Woltin maksu voi siis olla jopa 30 % hinnasta! En ole juuri perustanut Woltista, mutta olen ajatellut, että kai se sitten on ravintoloille hyvä ratkaisu. Mutta jos Woltin veloitus on tuota luokkaa, niin kyllä minä ravintoloitsijana perusteellisesti harkitsisin vaihtoehtoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Ei Woltin kanssa tarvitse tehdä yhteistyötä
Jotain Turun ravintoloitsijaa haastateltiin jokin aika sitten kun Woltin pysäköintejä puitiin. Ravintoloitsija ei tykännyt Woltista, mutta sanoi, että valintana on joko Wolt tai konkurssi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Ei Woltin kanssa tarvitse tehdä yhteistyötä
Ihan ensiksi tulee mieleen, että markkinoilla on toinenkin isohko yrittäjä, Foodora. En ole kuullut siitä ikäviä asioita siten kuin Woltista. (Ehkä Foodora vain pelaa taitavammin.) Kannattaisiko ravintoloiden suosia Foodoraa?

Olisiko ideaa, että ravintolat lyöttäytyisivät asiassa porukkaan ja palkkaisivat kuljettajan/kuljettajia itse?

Halparuokapaikoillahan on usein omakin kotiinkuljetus, joka luullakseni perustuu siihen, että kebab-pizzeriassa oleskelee/työskentelee 2-3 kaveria kerralla, ja jos tulee tilaus, joutilain lähtee. Pahan paikan tullen soitetaan joku tuttu kuljettamaan. Työsuhteista, -ehdoista ja -palkoista en tiedä, vähän veikkaan että hieman korkeamman hintatason ravintolat eivät saa ihan tällaista kuviota toimimaan. Eikä noissa halpispaikoissa yleensä ihan mahdottomia ruuhkiakaan ole, kun paikkojakaan ei ole paljon, niin ettei joku ehtisi ajamaan.

Kuitenkin, jokin yhteisviritys voisi ehkä toimia siedettävillä kustannuksilla. Opiskelijathan ovat alalla muutenkin tavallista ja haluttua vipuvoimaa, kenties heistä löytyisi apu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit