Tunnin juna

Tunnin junan yva-menettely nytkähti eteenpäin – Hanke aiheuttaa "merkittäviä haittoja" Natura-alueilla

TS/RIITTA SALMI
Kielteiset ympäristövaikutukset eivät välttämättä edellytä ratalinjauksen muutosta, Varsinais-Suomen Ely-keskukseta arvioidaan.
Kielteiset ympäristövaikutukset eivät välttämättä edellytä ratalinjauksen muutosta, Varsinais-Suomen Ely-keskukseta arvioidaan.

Uudenmaan Ely-keskuksen mukaan Tunnin juna -hankkeen eri toteutusvaihtoehdoilla on todennäköisesti merkittäviä kielteisiä vaikutuksia luontoon. Haitat kohdistuvat erityisesti Natura-alueisiin, luonnon...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.

Tilaa 1. kk 1,90 €

1. kuukausi vain 1,90 €, jonka jälkeen tilaus jatkuu normaalihintaan. Voit perua tilauksen, milloin haluat.
Oletko jo käyttänyt tarjouksen? Tilaa tästä

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla varmistat, että saat luotettavaa uutissisältöä. Saat kokonaiskuvan ympäröivästä yhteiskunnasta ja maailmasta – oman alueemme näkökulmasta.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (5)

Vanhimmat ensin
Vastaa
yxxy
Ihmismieli ja tulevat tarpeemme
Nytkähti, mutta haittaa Natura -puistoa..
Totuus on, että kaikki ihmisten hankkeet ja toiminnat haittaavat elämää..., että...!
Mutta mitä jos emme tee emmekä hanki elämään liittyviä helpotuksia tai välineitä ja palaamme takaisin kivikauteen...ja luoliin, olisiko tämä vaihtoehto uuteen nousuun...
Joka tapauksessa ihmismieli on yhtä kuin älyn käyttö ja...kehitystyö olemassaoloamme ajatellen. Pyrimmehän me avaruuteenkin löytääksemme lisää avartavaa tietoa tulevaisuutta silmällä pitäen.
Toki teemme ylilyöntejä, pahojakin ...ja korvaamattomia vaikka mitä
Tunnin juna tuskin on pahasta...koska tahdomme liikkua - aikaa säästäen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Ihmismieli ja tulevat tarpeemme
Miksi ääripäät olisivat ainoat vaihtoehdot?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Ei mikään turha hanke...
Tunnin juna -hanke on merkitykseltään luokkaa mega, näin arvioisi kun ymmärtää nykyisen Turku-Karjaa-Helsinki ratayhteyden ajastaan jo lähes sivuraiteille jättäytymisen. Rata on rakennettu vuosina 1896 - 1903, ja sillä on menty ja mennään edelleen.
Varsinais-Suomi on jäämässä kehityksen rattailta ja yksi merkittävä tekijä on juuri yhteydet pääkaupunkiin. Aika on nykyihmiselle yhtä kuin raha ja toimeentulo. Ne ihmiset jotka tänään ja tulevina aikoina eli uudet sukupolvet, heille on arvokasta päivittää nopeammat yhteydet Helsinkiin, alueelle joka on jo yhtä kuin se keskus josta käsin maamme toimii ja elää. Ja tuo Kehä III:n sisällä oleva ydinalue, se on kuin olisi jo erkaantunut muusta Suomesta. Ja yhteydet tuohon keskiöön, ne voivat sitoa etäämmät alueet toisiinsa mikäli etäisyys olisi konkreettisesti sujuvaa, siellähän on päätäntäelimemme, lentoasemamme, satamat, kauppaliikkeitten pääkeskittymät,huvimaailmat ja urheiluareenat sekä messu- ja tv-keskuksemme. Ja vaikka sanon Tunnin juna -hankkeen yhteydessä kuin liioittelisin Helsinkikeskeisyyttä maassamme, niin juuri siitä on kysymys - yhteyksistä maamme mekkaan!
Ja varmasti tämä on merkittävää yhä enenevässä määrin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Maakuntalainen
Vast: Ei mikään turha hanke...
Oikoradasta on Varsinais-Suomessa haaveiltu ainakin jo vuodesta 1917 alkaen, eikä valmista ole tullut.

Millä ilveellä muu Suomi vakuutetaan radan tarpeellisuudesta? Rahoittamiseenhan osallistuvat kaikki suomalaiset. Vastaavat radat on sitten luvattava maan muihinkin kolkkiin nopealla aikataululla. Mistä miljardit?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
DALIT
Vast: Ei mikään turha hanke...
Tosiasia on kuitenkin se että hanke on kannattava ainoastaan kun voitetulle minutille pistetän kunnon hinta, loistavaksi hankkeen tekee kun voitetun minuutin hintaa kasvatetaan tarvittava määrä. Pendoliinojen hankinnassa käytettiin edellä kerrottua konstia jotta kannattavuus saavutettiin ja hankinta hyväksyttiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.