Liikenne

Turun uudet kameratolpat käyttöön joulukuussa – ylinopeuden lisäksi sakkoa voi rapsahtaa puhelimen käytöstä tai turvavyön unohtumisesta

RIITTA SALMI
Tutkahavainnointitekniikkaan perustuvat kamerat pystyvät ylinopeuden lisäksi valvomaan myös punaisia päin ajamista.
Tutkahavainnointitekniikkaan perustuvat kamerat pystyvät ylinopeuden lisäksi valvomaan myös punaisia päin ajamista.

Turussa katukuvaan aiemmin ilmestyneet 12 kameratolppaa otetaan käyttöön joulukuun aikana. Uusilla liikenneturvallisuuskameroilla valvotaan ajonopeuksien lisäksi myös turvalaitteiden käyttöä sekä matkapuhelimen käyttöä ajon aikana.

Turun uudet liikenneturvallisuustolpat sijaitsevat Stålarminkadulla, Uudenmaantiellä, Kalevantiellä, Satakunnantiellä ja Littoistentiellä. Porissa yksi uusi kameratolppa on sijoitettu Jokisatamantielle.

Liikennepoliisisektorin johtaja, Lounais-Suomen poliisilaitoksen ylikomisario Mika Peltola muistuttaa, että asetettujen nopeusrajoitusten noudattaminen on paitsi lakisääteinen mutta myös vastuullinen teko, joka lisää kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta. Kameratolppien rakennuttaminen on myös turvallisuusteko kaupungeilta.

– On hienoa, että kaupungit ovat vastuullisina tienpitäjinä investoineet liikenneturvallisuuteen. Kaupungit ovat suunnitelleet ja rakentaneet valvontapisteet, poliisi vastaa taas niiden käytöstä ja laitteilla kuvattujen liikennerikosten ja -rikkomusten käsittelystä, Peltola sanoo tiedotteessa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Peltola toivoo, että kaikki tienkäyttäjät noudattaisivat nopeusrajoituksia, eikä poliisi joutuisi lähettämään seuraamuksia ylinopeuksista.

– Olisi hienoa, jos uusien liikenneturvallisuustolppien kamerat eivät ikuistaisi yhtäkään kuljettajaa. Liikenteessä aivan jokaisen on toimittava turvallisesti ja noudatettava nopeusrajoituksia – itsensä ja myös muiden takia, Peltola sanoo.

Lue myös: Uudenlaiset peltipoliisit nousevat kaupunkialueelle Turussa –  valvovat myös punaista päin ajavia

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (32)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Reaaliteoreetikko
Lähes jalkoihin jäänyt
Tuo Uudenmaantien tolppa tuskin ratkaisee sitä kaahaamista, mitä on Uudenmaankadun varrella ja joka on iso turvallisuusriski. Bussien nopeus usein 50-60 km/h.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sepponen
Juu
Muutaman vuoden päästä täällä ihaillaan Pohjois-Korean valvontakoneiston pienuutta ja niiden normaaleja ihmisoikeuksia.

Ehdotan että aletaan seuraamaan jokaisen kännykkää GPSllä ja suoraveloituksena sakko tililtä, jos nopeudenylitystä yli 5km/h. Sakkotuoton voi lähettää Afrikkaan suorana.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Juu
”Ehdotan että aletaan seuraamaan jokaisen kännykkää GPSllä ja suoraveloituksena sakko tililtä, jos nopeudenylitystä yli 5km/h. ”

Onneksi on olemassa erittäin yksinkertainen keino välttää moinen sakko. Sitä kutsutaan liikennesääntöjen noudattamiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Juu
Odota Sepponen kun tulee se Ollilan ideoima ja Berberin kannattama paikannus joka autoon. Isoveli tietää kun käynnistät auton ja lähdet liikkeelle. Sopiiko ideologiaan? Kertoo myös että sinun pitää mennä koronapiikille heti, sammmuttaa auton piiktitysaseman lähellä jos et mene...
Juu, sakot veloitetaan suoraan tililtä automaattisesti. Voit yrittää valittaa...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Juu
Nyt en ymmärrä tuota oikeistologiikkaa. Sepposen mielestä siis hänen autossaan matkustavien pitäisi maksaa sakkoa siitä että ovat Sepposen kyydissä hänen ajaessaan normaalisti eli ylinopeutta. No, eipä sitä logiikkaa taida edes oikeistolainen ymmärtää.

Etenkin kun seurannan sijaan voisi yksinkertaisesti määrätä pakolliseksi GPS-pohjaisen nopeudenrajoittimen kaikkiin moottoriajoneuvoihin. Mutta oikeistologiikalla se rikkoo perusoikeuksia kun ei voi ajaa ylinopeutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Juu
Mitenkäs te oikeistoksi nimittelijät sitten aiotte valvoa muiden sääntöjen kuin nopeusrajoitusten noudattamista? Onko teillä jo valvontakeino huumeiden vaikutuksen alaisena ajamiseen vai onko se mielestänne ihan ok kunhan ei aja ylinopeutta?

Entä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, liian suuri tilannenopeus, kaistamerkintöjen rikkominen, virheellisesti ryhmittyminen, vilkun käyttämättä jättäminen, itsemurhan tekeminen liikenteessä, unilääkkeet, väsyneenä ajaminen? Näistä aiheutuu kuitenkin todistetusti paljon enemmän vaaraa ja kuolemia kuin pikku ylinopeuksista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Juu
Ylinopeudet aiheuttavat Suomessa 60-70 kuolonuhria vuosittain. Ei suoraan siksi että olisi kolaroitu koska on ajettu ylinopeutta vaan siksi että ylinopeus on pahentanut kolarien seurauksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jurmalainen
Onkohan Tamperella
Jos ei olisi, päästäisiin melkein tasoihin sen niiden ratikan kanssa. Ajatella, että olisi komeaa. Nuo valvontalaitteet ovat sinänsä hyvä asia, sillä, kun niiden olemassaolo tiedetään, ainakin nopeuksiin tulee kohtuutta. Hyvä esimerkki on Satakunnan tiellä huoltoaseman kohdalla notkossa oleva kamera. Ennen siinä oli joillakin tapana mennä melkoista haipakkaa, muillakin kuin ammattikuskeilla. Joku yritti jopa sellaisen ohi. Se vasta olisi ollut jotain mistä itseään voisi kehua. Itse hiukan pihinä en kuitenkaan onnistunut, kun pyrin pitämään menohalut aisoissa. Tuo uusi laite monipuolistaa automaattivalvontaa ja se on hyvä juttu. Kaupunkialueella esimerkiksi kännykän tai muun digilaitteen selailu ajon aikana on pahanlaatuista piittaamattomuutta. Turvayöt ja omavalintaiset liikennevalon värisymbolien merkityksen tulkinnat ovat myös tärkeitä. Ja mikä parasta, niin kauan, kuin itse onnistun välttymään tuon aparaatin kuvauksista, minulla on hyvä syy olla vahingoniloinen, kun luen näillä palstoilla väärin ymmärrettyjä ihan pikkuisen puhelin korvalla ilman turvavyötä kaahanneista muuten kunnon kansalaisista. En pilkkaa, ksoa se todennäköisesti sattuu omaan nilkkaan, siitäkin on kokemusta. Onpahan vain tuollainen tapa suhtautua asiaan. vakavan leikillisesti.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Onkohan Tamperella
En ole koskaan nähnyt ylinopeudesta aiheutuvaa onnettomuutta tai kolaria. Olen kyllä nähnyt liian suuresta tilannenopeudesta tai muista liikennesäännöistä piittaamattomuudesta aiheutuneita kolareita.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ihmettelijä80
Vast: Onkohan Tamperella
Mikä on nopeusrajoitus Satakunnantiellä? Siitä tulee harvemmin ajettua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jurmalainen
Vast: Onkohan Tamperella
Kommentaattori unohtaa ilmeisesti ainakin viikon sisällä lukemansa uutiset, tai sitten hän suodattaa niitä muuten tehokkaasti. Ylinopeuksista aiheutuneita vakavia onnettomuuksia sattuu aivan liian usein. Tosin ne tapahtuvat suurimmaksi osaksi muualla kuin taajamissa, mutta ehkä tieto valvonnasta hillitsee edes hiukan. Ja onhan kerrottu kovalla vauhdilla olohuoneeseen tulleesta nuoren kuskin autosta. Ne ovat kuitenkin kiitos korkeille voimille harvinaisia tapauksia., mutta yksikin on liikaa. Erityisesti nuorten kuljettajien tolkuttomat ylinopeudet, joista osa on päätynyt tutkaankin, ovat olleet monille tuhoisia. On myös olemassa sellainen asia, kuin ennalta ehkäisy. Eli tietoisuus valvonnasta estää pahimman kaahailun. ellei sitten poliisin tapaaminen aiheuta ujouskohtausta, kuten joskus saadaan uutisista myös lukea. Silloin mennään ns. peräkanaa vauhdilla ja kunnon kansalaiset ihmettelevät poliisin käytöstä, kun takaa-ajollaan hätistelee kansalaista ottamaan turhia riskejä. Tietenkin voitaisiin mennä kuskin kotiin odottamaan ja puhutella hänet siellä, mutta jos pakoon mennään jonkun toisen autolla tai moottoripyörällä, on syytön vaikeassa paikassa. Ajopeli voi olla luvattomilla teillä jopa omistajan tietämättä. Niinkin on kai käynyt.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Rainer Kryssi
Henkilörekisteri ja GDPR direktiivi?
Otsikko antaa kuvan, että jokainen kameran ohi ajava kuvataan. Mikäli halutaan kuvamassasta etsiä myös ilman turvavyötä ajavat, niin myös täysin laillisesti ajavat kuvataan. Silloin Turun kaupunki kokoaa massivisen, laittoman henkilörekisterin ihmisistä, jotka ajavat tai ovat kyydissä. Lailista?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Akka65
Vast: Henkilörekisteri ja GDPR direktiivi?
Turun kaupunki ei kokoa mitään rekisteriä, kyseinen tolppa kuuluu poliisille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Henkilörekisteri ja GDPR direktiivi?
Äläs höpsi.
"poliisi vastaa taas niiden käytöstä ja laitteilla kuvattujen liikennerikosten ja -rikkomusten käsittelystä"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Henkilörekisteri ja GDPR direktiivi?
Viranomaisten ei tarvitse tietääkseni noudattaa tätä direktiiviä. GDPR-tekstistä löytyy poikkeuksia. Viranomaisten rekisterin käsittelyä varten on kuitenkin kansallinen lainsäädäntö, joka on periaatteessa GDPR:ää tiukempi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Henkilörekisteri ja GDPR direktiivi?
Eiköhän tekniikka ole jo sen verran kehittynyttä, että kameran live-kuvasta näpsäytetään kuva vain ilman turvavyötä olevista sekä kännykkää käsittelevistä. Muista kuvia on turha ottaa puhumattakaan säilömisestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää