Turun raitsikka

Raitiotielinjausta suunnitellaan Tuomiokirkontorille  – Turku selvittää reittiä ja sen vaikutuksia Tuomiokirkkoon ja kirkon ympäristöön

Idis Design
Voisiko raitsikka kulkea kuitenkin Tuomiokirkon edestä? Tätä Turku nyt selvittää.
Voisiko raitsikka kulkea kuitenkin Tuomiokirkon edestä? Tätä Turku nyt selvittää.

Turku käynnistää selvityksen siitä, voisiko raitiotie kulkea Tuomiokirkontorin kautta. Selvitys liittyy käynnissä olevan yleissuunnitelman laadintaan.

Turun kaupunkisuunnittelujohtaja Timo Hintsanen ...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (24)

Vanhimmat ensin
Vastaa
abc
Turun rahareiät
Raitiotietä suunnitellaan kuin toriparkkia. Kohtalo, jota ei voi välttää, vaikka haluttaisiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Turun rahareiät
Raitiotie tuottaa siihen laitetut rahat jopa 20-kertaisesti takaisin hurjimpien arvioiden mukaan. Toriparkki tuottaa Turulle vain menoja
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Antsu
Vast: Turun rahareiät
Tosiaan on henkilöitä/tahoja jotka pystyvät ajamaan tämän ei toivotun, kalliin ja liikennettä haittaavan brojektin läpi,uskomatonta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Turun rahareiät
Hurjimmat arviot ovat hurjimpia arvioita. Hurja arvio on sekin, että ratikka tulee nielemään vähintään kaksi kertaa uumoillun, eli yli 600 miljoonaa euroa, eikä tuota mitään.

Mitä kaikkea saisikaan 600 miljoonalla? Ja mitä taas 600 miljoonaa ottaa - 200 000 asukkaalta 3000 euroa jokaiselta. Koska lapset ja vähävaraiset eivät maksa, maksajat maksavat siis monta tonnia jutusta, jota luultavasti itse eivät tarvitse.

Lisäksi, Turun hankkeet tuntien, on melko suuri todennäköisyys, että ratikassa riittäisi suunnitteluvirheitä, korjattavaa, toimimattomuutta ja rajoituksia. Puhumattakaan rakennusaikaisesta häiriötä - ja rakennusaika todennäköisesti venyisi vähintään kaksinkertaiseksi suunnitellusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Turun rahareiät
@ Angus: Tuo käyttämäsi 300 M€ on pelkän radan arvio, sekin poliittisista syistä aliarvioitu jotta päättäjät nielaisevat syötin. Kokonaisarvio rata+kalusto+varikko oli jo vuonna 2015 423 M€. (1. vaihe). Nyt se on jo yli 600 M€ + Turkukerroin.
Toinen juttu on se, että pysäkkejä on n. puolet vähemmän kuin bussipysäkkejä. Vähentää ratikasta hyötyvien määrää ja potentiaalisia käyttäjiä. Turun dokumenteissa kummittelee myös edelleen 2. vaiheen yhteydet Kaarinaan ja Raisioon, vaikka molemmat kaupungit ovat aikoja sitten ilmoittaneet ettei ratikka kiinnosta. Hyöty/kustannus, nääs.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: Turun rahareiät
Hurja arvio on sekin, että ratikka tulee nielemään vähintään kaksi kertaa uumoillun
----------------------------------------------------------
Ei vaan hurjaa höpöhöpöä ja mielikuvetuksen tuulettelua. Jos nyt vaikka odoteltaisiin sen verran, että se oikea laskelma saadaan tehtyä ja katsottua sopivaa kumppania allianssimallilla tehtävään sopimukseen rakentamisesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Turun rahareiät
Kryssi vetää taas peliin kryptisen Turku kertoimen, mutta tässä toimiikin toisin päin. Tuotto-odotus raitiotielle on siis eräiden laskelmien mukaan jopa 20 X panos. Siis jos nyt jo panos 600 M€ + Turkukerroin (yleensä kertoimella kerrotaan, mutta mennään Kryssin kaavalla ja lisätään vaikka 0,4 mrd €) = 1 mrd €, niin tuottoa tulossa 20 mrd €! Näin velat muuttuukin saataviksi ja kapitalismi toimii!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Turun rahareiät
Rainer: Ilman Kaarinan ja Raision liittymistä hankkeeseen on tämä suunnitelma torso. Imagoista puhutaan, paljonko mahtaa maksaa yksi imago, tai tuhat imagoa veronmaksajille..?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Turun rahareiät
@ Paavo Manninen: Imago vai Kaarinan ja Raision veronmaksajien rahat hankkeeseen, joka ei juurikaan hyödytä heitä?
Tuo Mankalankin mainitsema 20x panos, kuka siitä hyötyy? Siis muut kuin Turun poliitikkojen suojeluksessa olevat grynderit, jotka hankkeesta tulevaa velkaa eivät maksa...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.Erving
Alueille paras arvonnousu
A-insinöörit selvittivät, millä alueilla on Suomen isoissa kaupungeissa luvassa paras arvonnousu. Kaikki olivat tulevan tai olemassa olevan raideliikenteen ympärillä. Tampereella kasvu ja kehitys keskittyy ja kiihtyy nimenomaan ratikan ympärille. Miksi ei Turku halua kasvaa ja kehittyä?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Pyöräilijä
Juuei
Raitiotien pitää noudattaa bussien reittiä, eli Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksen kautta. Siellä on tilaa ja lisää saa kun suljetaan Tuomiokirkosilta yksityisautoilulta. Keskustan liikenne ympäryskunnista pystyy kiertämään Helsinginkadun kautta kuten kyseistä väylää kaavoitettaessa suunniteltiin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Juuei
Niin se kyllä on, että kun sieltä kerran saatiin autot pois, niin ei sinne ratikkaa pidä ohjata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: Juuei
Olisiko joku lähellä asuva vihdoin ymmärtänyt, että raitsikka kirskuu vietävästi varsinkin jyrkissä kurveissa kaikesta radan ja teräspyörien rasvaamisesta ja öljystä huolimatta. Niin kuin mm. Tampereella ja Stadissa.
Kumipyörä on hiljainen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ruben
Minusta
Minusta voisi hyvin harkita linjausta tuomiokirkon ohi, ehdottaisin minimissään 300 kilometrin etäisyyttä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Minusta
Positiivista otsikon mukaan on se ettå on huomatttu suunnitella reittiä tuomiokirkon ohi eikä läpi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit