Liikenne

Mittaustulos: Viidennes Tuomiokirkkosillan liikenteestä on keskustan läpiajoa

Jori Liimatainen

Alkusyksynä Turussa mitattiin liikennevirtoja, ja Turun kaupungin tiedotteen mukaan tulokset osoittavat, että Tuomiokirkkosillan ylittävästä liikenteestä viidennes on suoraa keskustan läpiajoliikennettä.

Sillan ylittää noin 25 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, ja noin puolet on rekisteröity Turun ulkopuolelle.

Mittaus tehtiin elo-syyskuun taitteessa. Rekisteritunnistuskameroiden avulla kartoitettiin, kuinka suuri osa liikenteestä on suoraa läpiajoa, mistä liikenne saapuu ja minne se menee. Rekisterikilven perusteella selvitettiin lisäksi ajoneuvon tyyppi, käyttövoima sekä päästöluokka.

– Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa Tuomiokirkkosillan läpikulkuliikenteestä keskustan liikennejärjestelyjä koskevan suunnittelun ja päätöksenteon tueksi, kertoo kehittämispäällikkö Juha Jokela tiedotteessa.

Eniten läpiajoliikennettä saapui Uudenmaantien ja Tampereen valtatien suunnista. Myös Satakunnantien, Kuninkojantien ja Littoistentien suunnista saapui merkittävästi Tuomiokirkkosillan kautta kulkevaa keskustan läpiajoliikennettä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Tuomiokirkkosiltaa käyttävistä ajoneuvoista 50 % oli rekisteröity Turun kaupungin ja 27 % Turun seutukunnan ulkopuolelle. Mittauspisteiden liikenteestä valtaosa, 90 % oli henkilöautoliikennettä. Tuomiokirkkosillan kautta kulkevan keskustan läpikulkuliikenteen osalta Turkuun rekisteröityjen ajoneuvojen osuus oli pienempi, noin 36 %. Tutkimuksen avulla saatiin myös selville, että henkilöautot ovat edelleen pääosin bensiini- ja dieselkäyttöisiä, mutta uusimpien henkilöautojen käyttövoimat siirtyvät erityisesti hybrideihin.

– Vastaavanlaista mittaustutkimusta ei ole aikaisemmin tehty Turun kaupungilla. Valittu menetelmä palveli tarkoitusta odotetusti, ja saimme mittauksen avulla kiinnostavia tuloksia nykyisen keskustaliikenteen tilasta. Tavoitteena on tulevaisuudessa ohjata läpiajoliikennettä keskustaa sivuaville väylille ja mahdollistaa siten paremmat olosuhteet kestäville liikkumismuodoille sekä viihtyisämmälle ja turvallisemmalle kaupunkikeskustalle, toteaa Juha Jokela.


Läpiajoliikenteen mittaus:

Toteutettiin Turun keskusta-alueella 16.8.-7.9.2021.

Kolme mittausasemaa, joissa sisääntulo- ja ulosmenopisteet vaihtelivat.

Läpiajo määriteltiin tapahtuneeksi, kun rekisterikilpi luettiin sisääntulopisteellä, Tuomiokirkkosillalla ja ulostulopisteellä 15 minuutin sisällä sisääntulopisteellä lukemisesta.

Mittauspisteiden sijainnit: Tuomiokirkkosilta, Aninkaistensilta, Ratapihankatu, Itäinen Rantakatu, Uudenmaankatu, Hämeenkatu, Uudenmaantie, Hämeen valtatie, Helsingin valtatie, Littoistentie, Naantalintie, Satakunnantie, Kuninkojantie, Tampereen valtatie.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (25)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Mietiskelijä
Väärä tulos??
Vain viidennes läpiajoliikennettä! Tällä palstalla on jo ajat sitten ollut oikeakin tieto, jonka mukaan miltei koko Aninkaistenkadun liikenne on läpiajoliikennettä.
Miksi tutkia, kysykää pyöräilijältä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Väärä tulos??
Mun mielestä tämä tulos on hyvä, se vahvistaa sen että mitään estettä ei ole estää läpiajoa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Väärä tulos??
Eli Epähumanisti haluasi lisää läpiajoliikennettä vai miksi estää sellaista mikä on jo ennestään vähäistä?
Mielipiteillänne vain oikeasti paljastatte että haluatte autoilun estää / lopettaa, keinoista ja kustannuksista välittämättä, siksi mm. raitio- tai pyörätie perustelujanne ei voi ottaa vakavasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Väärä tulos??
Eli persut haluavat lisää maahanmuuttoa vai miksi estää sellaista mikä on jo ennestään vähäistä?

Kyseenalaisen logiikan lisäksi Arvo voi myös miettiä, mikä vaikutus keskustan autoliikenteelle olisi sillä, että sieltä puuttuisi joka viides auto.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Väärä tulos??
Läpiajon estäminen lisää läpiajoa? En nyt ehkä tavoita logiikkaa, vai meinaatko että sitten autoilijat ihan tahallaan ajavat läpi jos se olisi erikseen kielletty?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väärä tulos??
Ei tulos ole väärä vaan otsikko. Jutussa suoraan sanotaan että viidennes sillan turkulaisista autoilijoista ajaa siitä läpi. Itse sillan liikenteestä 55% oli sitä läpiajoa. Eli läpiajavat ulkopaikkakuntalaiset sekä tuo 20%. 77% sillan liikenteestä oli muiden kuin turkulaisten ajamaa.

Mutta mietiskely ei koskaan ole ollut Mietiskelijän vahvuus. Eikä ole vieläkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Väärä tulos??
@zmrzlina
Millä tavoin Persut tai maahanmuutto liittyvät kaupungin autoiluun? Suurin osa autoilijoista, siis muutkin kuin Persut, ajavat omilla autoillaan, polkupyörillään ja kävelevät. Ihmiset jotka liikkuvat ovat menossa jonnekin tai tulossa jostain, usein kätevästi ihan omilla kulkuneuvoillaan. Läpiajon estämisellä liikenne siirtyy jonnekin muualle, matkat pitenee, kulutus ja haitat kasvavat.
Eli selkokielellä, jokainen ratkaiskoon oman liikkumisensa itselleen sopivammalla tavalla, sääntöjä noudattaen, toisia kunnioittaen, ei yksityisautoilu haitanteolla ja kiusaamisella lopu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Väärä tulos??
Hyödyllinen tutkimus, joka osoittaa että aito läpiajoliikenne on kuitenkin melko maltillista. Läpiajoa pystytään jonkin verran helpottamaan liikenteellisillä parannuksilla, kuten esim. Kurjenmäen puhkaisu ja Hippoksentien moottoritieliittymä sekä uudet sujuvat johtoväylät reuna-alueilta.

Tärkein havainto oli että siltojen liikenne kumpaankin suuntaan jää pääasiassa keskustaan ja/tai alkaa sieltä. Tämähän on kyllä tietysti ollut tiedossa.

Liikennesuunnittelulle tuo haasteita keskustan turkulainen kaavoituspolitiikka, jonka kantava tavoite on ollut rakentaa keskusta täyteen ahtaasti ja korkeaa, eli runsaasti sekä pieniä kovanrahan kerrosasuntoja että vuokrakasarmeja. Niihin on tulossa tuhansia keskusta-asujia omine autoineen. Toivottavasti liikenteen suunnittelijoilla on käytössä oikeat menetelmät uhkaavan tilanteen hoitamiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väärä tulos??
Jenkkilästä on jo ihan käytännön tietoa asiasta. Yksityisautoilun läpiajon estäminen ei siellä siirtänyt liikennettä muualle vaan se liikenne loppuu tai tapahtuu muilla välineillä kuin sillä autolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Väärä tulos??
"77% sillan liikenteestä oli muiden kuin turkulaisten ajamaa." Siis kaikesta liikenteestä, eli sisältää myös ne kaarinalaiset Turun keskustaan töihin tai liikkeisiin tulevat. Ihan eri asia kuin läpiajoliikenne. Otsikko on ihan oikein.
Pyöräilijä hoi, luetun ymmärtäminen?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Väärä tulos??
Eli jenkkilän tutkimustuloksiin viitaten voidaan ajatella kaarinalaisen, Turun keskustaan asioimaan tulevan, Aninkaistenkatua normaalisti käyttävän, siirtyvän pyöräilijäksi, jos Satakunnan sillalle asetetaan läpiajokielto keskustan läpiajon estämiseksi?
Kyllä pyöräilijän tälläkin kertaa olisi syytä tunnustaa kirjoittaneensa täyttä tuubaa, väittäessään pääosan Aninkaistenkadun liikenteestä olevan läpiajoliikennettä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: Väärä tulos??
Pyöräilijä ei vain opi kertomaan perusteluja väitteilleen. Tällä kerralla pelkkä "jenkkilästä" jättää kommentin omaan arvoonsa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väärä tulos??
Totta muuten osin. Eli Tuomiokirkkosillan läpiajoliikenteestä 20% on keskustan läpiajoliikennettä. Nythän vain Tuomiokirkkosillan liikenne on tuon saman tutkimuksen mukaan kolmasosa keskustan liikenteestä. Eli 55% Tuomiokirkkosillan liikenteestä on läpiajoa ja 45% liikenteestä kohdistuu keskustaan. Toisesta suunnasta sitten on eri luvut, siellä liikenne kohdstuu Ratapihankatuun ja Aninkaistensiltaan ja keskustaan tulijoita on enemmän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väärä tulos??
Yksi muu asia tutkimuksessa oli vartin aikaikkuna. Eli moniko pystyy ajamaan Kaarinan rajalta Tuomiokirkkosillan kautta Naantalin Pikatielle 15 minuutissa? Tai Satakunnantietä Raision rajalle? Auranlaakson ABC:ltä pikatielle? Mittauspisteet nimittäin olivat tutkimuksessa kerrottu, samoin tuo 15 minuutin aikaraja. Parhaimmillaan aikaa menee yli 30 minuuttia noihin matkoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väärä tulos??
Ja sitten vielä tuo, että 75% sillan liikenteestä todellakin on ulkopaikkakuntalaisten ajamaa. Ei Turun pidä pyhittää Tuomiokirkon kaltaista ympäristöä muualle veronsa maksavien henkilöiden yksityisautoiluun.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väärä tulos??
Ja mitä tulee läpiajoreittien poistamiseen, freeway removal hakuun vain rohkeasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Väärä tulos??
Arvo: Eivät suoranaisesti mitenkään. Yritin vain kahta sanaa vaihtamalla osoittaa, miten järjetön ajatuksesi siitä, että asiaa vastustamalla haluaa lisätä kyseistä asiaa on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Väärä tulos??
Jos lähettää neljä kommenttia tunnin aikana samasta aiheesta peräkkäin, ilman toisten vastauskommentteja, kertoo aikamoisesta kiihtymisestä ja/tai haluaa varmistaa viimeisen sanan.
Twitter- ja someuutisia ei kannata käyttää lähteinä, ne ovat vain mielipiteitä, kuten myös keskustelujen kommentit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
CeeJii
Ei taida oikein pitää paikkansa
Jos mittausta tehdään esim klo 7-9 tai klo 16-18 aikaan, niin 15 minuutissa ei hevillä edes sehdi mittauspisteeltä toiselle. Niin tukossa ne välillä ovat...
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Ei taida oikein pitää paikkansa
Eiköhän laskentaa tehty kellon ympäri. Mutta pohdin myös tuota vartin aikaikkunaa, mahtaako siinä ajassa ehtiä mittapisteeltä toiselle. Tämä kasvattaisi läpiajavien osuutta merkittävästi. Etenkin kun tuona aikana kulkee sillalla erityisen suuri määrä autoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kyyninen
Seuraavaksi
sitten aletaan varmaan suunnitella liikenteen haittaamista? Kuinkahan paljon ekologisempaa on siirtää keskustan läpiajo vaikkapa ohitustielle?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Seuraavaksi
Paljon ekologisempaa. Nimittäin vain murto-osa läpiajoliikenteestä siirtyy sinne, suurin osa siirtyy käyttämään julkisia tai muuta kulkutapaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Seuraavaksi
Kun keskustan autoliikennettä on jatkuvasti hankaloitettu, suuri kärsijä on keskustan kaupat. Itse en ole lähes kolmeen vuoteen keskustassa käynyt, ja tunnen useita muitakin, joille Länsikeskuksen, Myllyn ja muidenkauppakeskusten palvelut riittävät, ja pysäköinti on ilmaista ja liikenne sujuvaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Seuraavaksi
Ja kuitenkin keskustan liikkeissä käy enemmän asiakkaita kuin automarketeissa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: Seuraavaksi
"keskustan liikkeissä käy enemmän asiakkaita"

Mistä tiedät?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit