Sähköautot

Nissan investoi miljardeja sähköautojen valmistukseen

Jane Iltanen

Nissan kiihdyttää muutostaan sähköautovalmistajaksi ja investoi noin 15,6 miljardia euroa sähköautojen valmistuskapasiteettiin seuraavan viiden vuoden aikana.

Japanin kolmanneksi suurin autonvalmistaja ilmoitti aikovansa julkaista 23 uutta sähköavusteista automallia vuoteen 2030 mennessä. Näistä 15 on täysin sähköllä toimivia autoja. Lisäksi Nissan pyrkii laskemaan litiumioniakkujen kustannuksia 65 prosenttia seuraavan kahdeksan vuoden aikana ja aikoo julkaista uuteen kiinteäelekrolyyttiseen akkuteknologiaan perustuvan auton vuonna 2029.

Nissan kertoi tavoitteekseen laskea kiinteäelekrolyyttisten akkujen kustannukset 75 dollariin kilowattitunnilta vuoteen 2028 mennessä ja 65 dollariin kilovattitunnilta sen jälkeen.

Uutistoimisto Reutersin mukaan kiinteäelekrolyyttiset akut houkuttelevat autovalmistajia, koska ne ovat energiatihempiä ja vähemmän alttiita syttymään tuleen kuin perinteiset litiumioniakut. Kiinteäelekrolyyttisten akkujen valmistus on kuitenkin kalliimpaa ja akut ovat alttiita halkeamille. Nissanin kilpailija Toyota on kertonut pyrkivänsä siirtymään kiinteäelekrolyyttisten akkujen käyttöön vuoteen 2025 mennessä.

Nissan ilmoitti aiemmin heinäkuussa investoivansa 1,2 miljardia euroa rakentaakseen Iso-Britanniaan uuden akkutehtaan kiinalaisen Envision AESC:n kanssa. Akkutehtaan on suunniteltu tuottavan akkuja 100 000 ajoneuvoon vuodessa.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Lue myös nämä yhteistyö­kumppanimme artikkelit