Laivateollisuus

Langh Ship tilasi Kiinasta laivoja 55 miljoonalla eurolla – jo sitä ennen hankittiin viisi alusta, kun halvalla saatiin

Marttiina Sairanen
Linda Langh (vas.) ja Laura Langh-Lagerlöf vetävät Piikkiössä toimivaa Langh-yhtiöitä, johon kuuluva Langh Ship on kasvattanut laivastoaan voimakkaasti viime aikoina. Kuvassa myös yhtiön uusimpiin keksintöihin kuuluva laivojen painolastiveden puhdistuslaite.
Linda Langh (vas.) ja Laura Langh-Lagerlöf vetävät Piikkiössä toimivaa Langh-yhtiöitä, johon kuuluva Langh Ship on kasvattanut laivastoaan voimakkaasti viime aikoina. Kuvassa myös yhtiön uusimpiin keksintöihin kuuluva laivojen painolastiveden puhdistuslaite.

Kaarinan Piikkiössä toimiva Langh Ship satsaa nyt isosti laivastoonsa. Varustamo on tilannut kiinalaiselta Wuhun telakalta kolme monikäyttöistä kuivarahtialusta, jotka valmistuvat jo puolentoista vuoden päästä. Tilauksen arvo on jopa 55 miljoonaa euroa. Alukset tulevat Outokummun linjaliikenteeseen Suomen ja Manner-Euroopan välille.

Langh Shipillä on ennestään kolme hieman pienempää alusta kyseisellä reitillä. Langh Shipin toimitusjohtaja Laura Langh-Lagerlöf kertoo, että niiden kohtaloa pohditaan vielä.

– Saattaa olla että ne jäävät osaksi laivastoamme, hän sanoo.

Langh-yhtiöihin kuuluva Langh Ship on kasvattanut tonnistoaan reippaasti viime aikoina. Yhtiöllä oli vielä reilu vuosi sitten viisi alusta, ja vuoden sisällä alusten määrä kaksinkertaistui, kun varustamo hankki itselleen viisi käytettyä alusta.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Koronakesänä 2020 merikuljetukset pysähtyivät ja alukset seisoivat satamissa. Laivoja sai ostettua niin halvalla, että päätimme hankkia muutaman ja yhtäkkiä niitä olikin ostettu viisi, naurahtaa Laura Langh-Lagerlöf.

Vaikka aluksia tulikin varustamolle silloin hiukan yli suunnitelmien, on ratkaisu osoittautunut erityisen kannattavaksi, sillä sittemmin kuljetuksista tuli valtava kysyntä ja rahtien hinnat nousivat pilviin.

Uudet Kiinasta tilatut alukset ovat pitkälti Langh-yhtiöihin kuuluvan Langh Techin suunnittelemia. Ne ovat niin sanottuja multi fuel -aluksia, eli niitä voi operoida useilla eri polttoaineilla. Aluksissa on tankit sekä uusiutuvien polttoaineiden käyttöön, että perinteisiä polttoaineita varten. Aluksi ne tulevat kulkemaan lng-polttoaineella eli nesteytetyllä maakaasulla, mikä voidaan suoraan korvata nesteytetyllä biokaasulla. Alusten lng-tankki on valmis käyttämään sekä metanolia että ammoniakkia.

– Tämän lisäksi alukset ovat valmiita maasähkö asennusta varten, minkä avulla päästöjä ei syntyisi satamakäynneillä. Myös akkujen asennukselle on jätetty tilaa, mikä avaa mahdollisuuden hybridiratkaisuille, Laura Langh-Lagerlöf kertoo.

Painolastiveden käsittelyä varten alukset varustetaan Langh Techin hiljattain markkinoille tuomalla painolastiveden käsittelyjärjestelmällä.

– Halusimme tällaiset alukset, sillä tulevaisuuden polttoaineet ovat todella suuri kysymysmerkki, Laura Langh-Lagerlöf kertoo.

Uudisrakennukset tulevat olemaan erikoisvarustettuja teräksen kuljetusta varten, mutta ne soveltuvat muihinkin Outokummun kuljetustarpeisiin. Takaisin tullessaan alukset tuovat terässilppua sulatettavaksi Tornion tehtaalle.

– Teräskelat vaativat erityiskuljetuksen. Aluksissamme ne ovat turvallisesti kiinnitettyjä kehtovälikansi-keksintömme avulla. Lastaamalla kelat sekä ruuman pohjalle että välikannelle, paino jakautuu tavalla, jolloin aluksen liikkeet rajussa merenkäynnissä hidastuvat. Tämän ansiosta kuljettaminen on turvallisempaa ja lastivahinkojen riski pienenee, Langh-Lagerlöf kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Alusten käytöstä on tehty pitkäakainen vuokrasopimus Outokummun kanssa.

Juttua muutettu kauttaaltaan klo 15.13

Langh Ship

TAUSTA

Kolme rahtilaivaa

kuljettaa terästä

Langh Shipin tilaamat alukset rakennetaan Wuhun telakalla Kiinassa.

Ensimmäisen aluksen toimitus on kesällä 2023 ja kahden seuraavan muutamaa kuukautta myöhemmin.

Uudet alukset ovat kooltaan 7800 tonnia.

Ne ovat suunniteltuja ympärivuotiseen liikenteeseen Pohjois-Suomen satamiin ja tulevat olemaan jääluokkaa 1A.

Alukset pystyvät käyttämään monenlaisia polttoaineita.

Ne liikennöivät Outokummun pääsatamien Tornion ja Alankomaiden Terneuzenin välilllä.

Kuljettavat puolivalmiita sekä valmiita terästuotteita asiakkaille ja jatkojalostettavaksi.

Paluulastina Tornioon tulee pääosin olemaan teräsromua.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (4)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Jussi-55
Mutta mutta
Alukset tilataan kiinalaiselta telakalta, kotimaisilta telakoilta ei ilmeisesti haluttu/ saatu tarjouksia?
Tuleekohan laivojen mukana myös kiinalaiset merimiehet, edullisia kun ovat?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
manterelainen
Vast: Mutta mutta
Tekstin mukaan valmistuvat jo puolentoista vuoden kuluttua. Epäilen, että suomalaisilla telakoilla ei ole kapasiteettia vapaana, ja tuskin pystyisivåt noin lyhyessä ajassa toimittamaan vaikka kapasiteettia olisikin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Julle
Vast: Mutta mutta
Sieltä ostetaan mistä halvalla saadaan. Mitä vikaa on kiinalaisissa merimiehissä. Ettei vaan olis syrjintää ja ahdasmielistä ajattelua. Tulee mieleen nyt kuumana käyvä keskustelu N-sanasta jonka viimeinen kirjain on Ii eli Naapuri 🤣
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
IngenReklam
Vast: Mutta mutta
Onko sillä myt mitään merkitystä? Unioni kuitenkin vaatii sopimukset jos suomi on lippumaa. Ei pidä aina olla niin negatiivinen turkulainen joka asiassa vaikka ei ihan kaikkea ymmärräkkään, aina ollaan nälvimässä yrittäjiä saamatta itse mitään aikaiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.