Tunnin juna

Hankeyhtiö: Tunnin junan neitsytmatka vuonna 2032

SSS/Minna Määttänen
Jos kaikki sujuu ennakoidusti, ensimmäinen Tunnin juna pyyhkäisee Turusta Helsinkiin ensi vuosikymmenen alkupuolella.
Jos kaikki sujuu ennakoidusti, ensimmäinen Tunnin juna pyyhkäisee Turusta Helsinkiin ensi vuosikymmenen alkupuolella.

Turun Tunnin juna Oy on lokakuussa aloittanut ratasuunnitelmien tekemisen.

Ratasuunnitelmia tehdään yhteensä viisi. Suunnitelmat tehdään välille Espoo-Lohja, Lohja-Salo, Salo-Hajala, Hajala-Nunna ja N...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (15)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Kasettiäijä
10 vuoden juna
Kyllä kestää järkyttävän kauan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: 10 vuoden juna
Alkaa ratalinjausten valitusten käsittely. Harva sitä haluaa junien kulkevan oman tontin vierestä. Joka ei taas muita kiinnosta, koska ei omalle kohdalle satu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kasettiäijä
Vast: 10 vuoden juna
Itseasiassa asun itse radan välittömässä läheisyydessä 90-luvun omakotitalossa ja voin sanoa, että asuintaloni kohdalla juna kulkee jo merkittävää vauhtia, eikä juna pidä senkään vertaa meteliä, koska nykyaikaiset junat eivät pidä oikeastaan enää mitään ääntä.

Toiseksi, nykyajan kerrostalojen/omakotitalojen äänieristykset ovat huippuluokkaa, joten toivoisin järjen käyttöä niiltä, jotka olisivat tätä hankketta vastustamassa. Noh, tämä on vain minun mielipiteeni. Kyse on kuitenkin koko Etelä-Suomen kannalta tärkeästä hankkeesta, joka helpottaisi tuhansien työmatkalaisten elämää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: 10 vuoden juna
@ "Kasettiäijä": Asenteesi on oudon rajoittunut. Jos sinulla on uudehko talo, jonne äänet eivät kuulu, niin kaikilla ei ole uutta taloa ja jatkossa junarata voi kulkea läheltä kun tulee uutta rataa sekä kaksoisraidetta.
Toiseksi, osa rahdista kulkee vielä dieselveturien vetämänä. Sellu- paperi- ym. tehtaille johtavia pistoraiteita ei ole sähköistetty. Etenkin puuta kuljettavat junat näyttävät täälläpäin olevan dieselvetoisia. Ne junat pitävät ääntä, saavat talon tärisemään. Kokemusta on vuosien takaa Halikon torin reunalta. Rata on 100 metrin päässä ja silti heräsin yöllä, jos juna meni ohi. Asuin sentään kerrostalon toisella puolella.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: 10 vuoden juna
30 vuotta vanha talo ei ole "uudehko".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxxy
Juna taisi ehtiä jo mennä...
Olisi tarvittu jo 30 vuotta sitten kun Varsinais-Suomesta Ykköstie oli ajastaan jäljessä. Nyt suurin osa nykyisistä työyhteyksissä pääkaupunkiseudulle ei tule yhteydestä enää hyötymään.
Keravan kaksiraiteinen Oikorata Vaalimaan suuntaan itärajalle tehtiin kahdessa vuodessa, tosin ei tarkempaa tietoa alustavista suunnitelmista ja lupaoikeuksista miten monia vuosia niissä aikaa ehti kulua.
Hanke on kyllä visio tulevaisuuteen!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mankala
Hyperloop ehtii ennen
Sillä suhautetaan Hesaan viidessä minuutissa ja Tukholmaan kymmenessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aimäävai?
Passi pakolliseksi
"Tunnin junan neitsytmatka vuonna 2032"

Toivottavasti jo tuohon mennessä ovat lainsäätäjät lopettaneet nykyisen koronapassien kanssa tapahtuvan venkoilun ja voimaan saatu kunnon laki: neitsytmatkalle ei ole mitään asiaa, ellei ole esittää konduktöörille EU-sertifioitua neitsytpassia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Passi pakolliseksi
Riittääkö pelkän passin vilauttaminen konduktöörille?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Passi pakolliseksi
@Mankala

Tämä on keskeinen kysymys. Olettaisin, että epäselvissä tapauksissa turvauduttaneen ns. taksonomiseen menettelyyn, sikäli kun tuolloinen EU-lainsäädäntö ja Suomen jo eläkkeellä olevien perustuslakiasiantuntijoiden legioona ja eduskunnan perustuslakivaliokunta näyttävät proseduurille vihreää valoa.

Merkkinä siitä, että taksonomia on mahdollinen hyväksytty käytäntö, voitaneen pitää sitä, jos konduktöörin rintataskussa hänen passeja tarkastaessaan törröttää spekula.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Passi pakolliseksi
Voiko Woke estää taksonomisen menettelyn tarkistusproseduurissa vielä vuonna 2032?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Passi pakolliseksi
@Mankala
"Voiko Woke estää taksonomisen menettelyn tarkistusproseduurissa vielä vuonna 2032?"

En kuitenkaan henkilökohtaisesti lähtisi nykytilanteen pohjalta arvioimaan tulevaisuutta, saati sitomaan seuraavien hallitusten päätöksetekoproblematiikkaan liittyvien - sinänsä todennäköisesti hankalien - kysymysten osalta heidän käsiään esittämällä mitään lukkoonlyötyjä suosituksia tai vaatimuksia, tai edes sellaisilla tässä nyt käsiteltävän ongelmavyyhden yhteydessä spekuloimalla; ne uskoakseni perataan tulevissa riihissä asianomaisten puolueiden taholta tarkalla kammalla läpi sitä mukaa, kuin asianmukaisen päätöksenteon vaatimukset ja hallitusosapuolien yhteinen tahtotila sitä edellyttävät.

Ainoa toiveeni olisi, että tätä w-sanaa eivät edes rääväsuisimmat TS:n sivuilla usein kommentoivat henkilöt käyttäisi - ennakkotapaus Yhdysvalloista: räyhäkirjailija nimeltä Mark Twain (tämä on, kuten ainakin nimim. Angus hyvin tietää, Väinö Linnan pseudonyymi) aikoinaan käytti teoksessaan "Huckleberry Finnin seikkailut" tätä w-sanaa (alkukielellä: "I woke up early that morning.") . Sana on deletoitu nyt monissa osavaltioissa mainitusta teoksesta, ennen kuin kirja päätyy viattomien koululaisten käsiin.

Vähältä tässäkin tapauksessa piti, etten työnnältänyt "Ilmoita asiaton viesti"-nappulaa, kun kun luin nimim. Mankalan provokatiivisen kommentin. Jatkossa toivon kaikilta kommentoijilta nykyistä maltillisempaa ja asiallisempaa kielnkäyttöä, se olisi meidän kaikkien yhteinen etu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää