Tienpientareita parturoidaan laajemmalta alueelta peurakolareiden ehkäisemiseksi
Tienpientareiden raivaukset laajenevat, kertoo Varsinais-Suomen Ely-keskus. Teiden sivuja siistitään, jotta autoilijat ehtisivät nähdä ajoissa teitä ylittävät peurat ja hirvet. Laajempi raivaus voi Ely-keskuksen mukaan antaa autoilijoille jopa neljä sekuntia lisää reagointiaikaa.
Koko maan metsäkauriskolareista noin joka kolmas ja lähes puolet valkohäntäpeurakolareista sattui viime vuonna Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Hirvikolareiden osuus oli noin 12 prosenttia.
Metsäkauriskolareita oli 3 508, valkohäntäpeurakolareita 3 275 ja hirvikolareita 1 120. Kolareissa kuoli kolme ihmistä.
Tänä vuonna on raivattu valtatie 1:llä alueet, joilla ei ole riista-aitaa sekä valtatie 10:n riistavaara-alueet. Valtatie 9:n ja 23:n raivauksia on aloitettu.
Raivauksia on laajennettu niin, että puut ja pensaat on kaadettu tien keskikohdasta noin 30 metrin etäisyydelle riistavaara-alueilla.
Aiemmin vesakot on raivattu kolmen vuoden välein tienrajaan asti.
Ely-keskuksen mukaan autoilijoilta on tullut kiittävää palautetta raivauksista.
– Liikkuminen koetaan huomattavasti turvallisemmaksi, kun kasvillisuus ei ole estämässä näkyvyyttä metsän reunaan asti. Sillä on samalla myös kuljettajan hermoja säästävä vaikutus, tiedotteessa todetaan.
Peurakannan koko on kasvanut jatkuvasti viime vuosina, mikä aiheuttaa entistä enemmän vaaratilanteita ja onnettomuuksia.
Lue myös: Peuroja kaadettu ennätystahtiin – Peurakolareita enemmän, vaikka korona vähensi ajokilometrejä