Polkupyörät

Kaupunkipyöristä syntyi taisto Turun hallituksessa

Riitta Salmi
Keltaiset kaupunkipyörät poistettiin käytöstä syyskuun lopussa.
Keltaiset kaupunkipyörät poistettiin käytöstä syyskuun lopussa.

Turun kaupunginhallitus ei ota omaan käsittelyynsä kaupunkiympäristölautakunnan kaksi viikkoa sitten tekemää ratkaisua kaupunkipyöristä. Lautakunta päätti tuolloin, että palveluntuottajaksi valitaan D...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (15)

Vanhimmat ensin
Vastaa
ArvoTasa
Hyvä
Kerrankin osin järkipäätös, kaupunkipyöriksi riittää jokaisen oma pyörä. Vähävaraisille voi noilla rahoilla kustantaa pyörät.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Hyvä
Ja muuri Turun ympärille jotta tänne ei tule yhtään ainoaa turistia. Oman fillarin omaavat voidaan päästää sitten toki portista läpi...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyvä
Vastikään ArvoTasa toisessa keskustelussa paheksui sitä, että kirjastosta lainattaisiin muutakin kuin kirjoja yms. Kaikkien pitäisi kuulema ostaa omat tavaransa. Sama yksityisomistuksen ihannointi jatkuu nyt siis pyörien osalta. Ikäviä uutisia hänelle: yhteisomistamisella on todennäköisesti tulevaisuutta, ja on melko todennäköistä, että se lisääntyy joissain tai monissakin asioissa. Ikävä uutinen ArvoTasalle - mutta maapallo kiittää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Hyvä
Arvoisat kommentoijat, kaupunkipyörät eivät ole yhteisomistuksessa vaan ulkomaisen yrityksen omaisuutta. Ostamalla vuokrarahoilla joko kaupungille tai asukkaille saataisiin aika paljon pyöriä vuosien saatossa. Mikäli ne annettaisiin vähävaraisille, joilla ei ole varaa bussilippuja ostaa tai skuuteilla ajella, he huolehtisivat itse niiden huoltamisesta ja korjauksista. Mikäli pyörät olisivat kaupungin omistuksessa voisi korjaukset ja huollot suorittaa työpajatoiminnalla ja/tai paikallisten yritysten toimesta, verorahat jäisivät kunnalle. Jos haluaisin vääristellä muita kommentoijia, väittäisin etteivät he välitä yhtään vähävaraisten liikkumismahdollisuuksista, toivottavasti näin ei ole.
Laivayhtiöt tai kaupunki voi ihan hyvin varata muutaman pyörän satamaan turisteille, se ei ole iso kustannus, kävellen, bussilla ja taksilla pääsee helposti keskustaan.
Mitä tulee kirjastoon, olen ollut koko elämäni kirjojen ja kirjaston suurkuluttaja, mutta tarkasti pitää miettiä mihin verorahoja käytetään. Kirjat, lehdet, soittimetkin on ihan ok, lapiot, lehtipuhaltimet, polkupyörät sen sijaan ei. Lisäksi suurena musiikinkuluttajana koen ongelmaksi formaattien muuttumisen, moniko lainaa esimerkiksi VHS-elokuvia, kasetteja yms. enää? Kivaahan olisi tarjota kaikille kaikkea, mutta jossain tulee raja vastaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Hyvä
@ArvoTasa

"Mitä tulee kirjastoon, olen ollut koko elämäni kirjojen ja kirjaston suurkuluttaja, mutta..."

No nyt sitten selvisi! Olen parikin kertaa kirjastossa virkailijoilta kysellyt, miksi suuri osa hyllyissä olevista kirjoista on rikkinäisiksi lehteiltyjä, kannet repsottavat jne...; kirjaston ovenkahvat ovat melkein irti, saranat narisevat jne. jne.?

He ovat diplomaattisesti vastanneet, että "täällä käy semmoinen kirjojen ja kirjaston suurkuluttaja". No nyt hän ilmoittautui itse: No Apihan se!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
PS
En ole tietääkseni kommentoinut aiemmin TS:n "Lumilapio tai hulavanne kirjastosta lainaan?" artikkeliin mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Hyvä
Angus: "Vastikään ArvoTasa toisessa keskustelussa paheksui sitä, että kirjastosta lainattaisiin muutakin kuin kirjoja yms."

Oletko Angus varma asiastasi?
Vai sotkitko kenties nimimerkkejä keskenään?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Ai sää vai
😂😂
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Hyvä
Pyydän nöyrimmästi anteeksi! Olen tosiaan sekoittanut nimimerkit, ja kirjastoasiaa kommentoi AKurkinen, ei ArvoTasa. Hieman lohduttaa se, että ArvoTasa näköjään kuitenkin on samaa mieltä AKurkisen kanssa.

ArvoTasa vaihtoi keskustelun suuntaa toisessa kommentissaan. Kun hän ekassa kommentissaan halusi ihmisten käyttävän omia pyöriään ja/tai ehkä kaupungin jakavan köyhille ilmaisia pyöriä, toisessa kommentissa ongelmana olikin varsinaisesti se, että kaupunki ei omista pyöriä. Mitä en muuten tiennytkään. Kannatan kyllä sitä, että pyörät olisivat kaupungin.

Pyörien jakelusta köyhille en ole oikein varma, onko siinä juuri ideaa. Kuka määriteltäisiin köyhäksi? Jos rajaus olisi kovin tiukka, edusta hyötyisivät kovin harvat, ja "sossupyörän" käyttö voisi olla aika leimaavaa. Jos köyhiksi laskettaisiin esim. kaikki köyhyysrajan alla elävät, joukko taas olisi aika suuri varustettaviksi pyörillä kaupungin varoin. Osa näistä ei kuitenkaan kulkisi pyörillä, jolloin ne ehkä myytäisiin tai annettaisiin eteenpäin tai ne menisivät hukkaan. Jaettaisiinko pyöriä lapsille, nuorille, aikuisille ja/tai vanhuksille? Jos esim. köyhä työtön saisikin töitä heti pyörän saamisen jälkeen, pitäisikö hänen palauttaa pyörä? Tarvittaisiinko tarveharkintaa - byrokratia tunnetusti maksaa? Jne.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Kannattaa ainakin yrittää ottaa selvää
Aika heppoisin perustein täällä kommentoidaan, tutustumatta asioihin tarkemmin. Ihan kaikkia asioita ei Turussakaan salata, esityksiä, pöytäkirjoja löytyy kaupungin sivuilta. Alla linkki kaupunkipyörien hankinta esityksestä, joka jäi tuolloin pöydälle. Monet perusteluista on vain mielipiteitä ja pienen joukon lobbaamista palautekanavilla, kiintoisaa on myös esitys uuden toimen, pyöräilykoordinaattorin, perustamisesta.
https://ah.turku.fi/kh/2021/0503011x/4368827.htm
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Hyvä
@ArvoTasa

Jollet nyt pikaisesti aivan väärin katsonut niin näytti että tuossa puhutaan kaupunkipyöräkoordinaattorista, eikä yleisesti pyöräilykoordinaattorista. Pyöräilykoordinaattori olisi kyllä tarpeellinen virka, sen verran huonosti on Turun pyörätiet suunniteltu.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Vast: Hyvä
@Epähumanisti
Jep, virkoja voisi vielä jopa lisätä, eli pyörä-, kaupunkipyörä-, sähköpyörä-, maastopyörä- ja skuuttikoordinattoreiden virkahenkilöillä ja heille esihenkilöksi pyöräpormestari.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Esko
Kalliit pyörät
Jos skuutin käyttö ei maksa enempää kuin näiden polkupyörien käyttö, taitavat pyörät jäädä vähälle käytölle. Skuutit vievät voiton. Pyörien yhden kesäkauden vuokrahinnalla saisi vastaavia polkupyöriä kaksi kaupungin omiksi. Pitäisikö sittenkin kehittää jokin oma systeemi, joka oikeasti kilpailee skuutteja vastaan?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Kalliit pyörät
Skuuteista en tässä yhteydessä osaa sanoa, ne kun kuuluvat purjeveneen varustukseen. Täällä Miamissa on kuitenkin saatu sähköpotkulaudoista tarpeekseen ja viime viikolla kerättiin ne kaduilta pois. Kannatan vahvasti myös jonkin muun kulkumuodon kehittämistä, ehkä jet pack olisi paras, se kun ei vaatisi taas omaa kaistaa autoilijoilta pois eikä känniset käyttäjät törmäilisi jalankulkijoitten ja muiden liikenteessäolijoiden joukossa holtittomasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Kalliit pyörät
Sähköpotkulauta on vaan niin helppo jättää minne lystää. Vaikka keskelle jalankulkijoiden käytävää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.