Ulosotto vastaa tällä viikolla kansalaisten kysymyksiin Jodelissa myös Turussa – kampanja ajoitetaan tarkoituksella black weekille
Ulosottolaitos uusii keväisen valtakunnallisen mobiiliviestintäsovellus Jodelissa järjestämänsä kampanjan keskiviikkona 24. marraskuuta. Ulosoton asiantuntijoilta voi kysyä mieltä askarruttavia ulosottoon liittyviä kysymyksiä yhteensä 14 paikkakunnalla.
Ulosoton asiantuntijat tavoittaa kello 12–18 Turun, Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Oulun, Jyväskylän, Kuopion, Vaasan, Lahden, Joensuun, Lappeenrannan, Mikkelin ja Rovaniemen Jodelista.
Ulosottolaitoksen asiantuntijoilta voi kysyä yleisesti ulosottoon liittyvistä asioita. Yksittäisen kansalaisen asioihin ei ole mahdollista ottaa Jodelissa kantaa.
– Kevään Jodel-kampanja oli erittäin onnistunut, joten päätimme jalkautua sovellukseen uudestaan. Tällä kertaa kampanjamme ajoittuu black weekille, joka aloittaa kauppojen joulusesongin. Joulu on vuoden suurin kulutusajankohta ja siksi halusimme juuri tällä viikolla tuoda velkaantumisteeman taas esiin, kertoo tiedotteessa Jodel-kampanjan valmistelua koordinoinut talousneuvonnan suunnittelija Heidi Koivisto.
Ulosottolaitoksessa Jodel nähdään hyvänä ja hieman erilaisena tiedonvälitystapana.
– On tärkeää löytää erilaisia tiedonvälityskanavia, koska ne tavoittavat eri tavoin kansalaisia. Sosiaalisen median merkitys kasvaa nopeasti ja erityisesti nuorien ikäluokkien osalta kannattaa seurata, mitä viestintätapoja he käyttävät, sanoo valtakunnanvouti Juhani Toukola.
Jodel on erityisesti nuorten ja opiskelijoiden suosima keskustelupalvelu, jossa keskustellaan anonyymisti. Jodelin erityispiirre on, että käyttäjät näkevät vain lähellä omaa sijaintiaan tehtyjä Jodel-julkaisuja. Jodel toimii älypuhelimelle ladattavassa sovelluksessa.
Ulosottolaitos teki vastaavanlaisen valtakunnallisen Jodel-kampanjan ensimmäisen kerran kuluvan vuoden maaliskuussa. Tuolloin tavoitettiin yli 112 000 Jodelin käyttäjää, ja Ulosottolaitoksen julkaisu vilahti käyttäjien näytöllä reilut 2,3 miljoonaa kertaa.
Keväinen kampanja keräsi hieman yli tuhat kysymystä ja vastausta, ja käyttäjiä kiinnostivat erityisesti ulosoton prosessit, tulojen ja omaisuuden ulosmittaus sekä luottotiedot ja maksuhäiriömerkinnät. Lisäksi useat käyttäjät kiittelivät mahdollisuutta kysyä ulosottoon liittyviä kysymyksiä nimettömästi matalalla kynnyksellä.
– Koska velkaantumisesta puhuminen voi olla todella vaikeaa, toivomme, että mahdollisuus kysyä nimettömänä madaltaa kynnystä lähteä selvittämään omaan tilannettaan, ettei kukaan jäisi yksin rahahuoliensa kanssa, Koivisto sanoo.