Kuolleet

Lippueamiraali Bo Österlund on kuollut

Timo Jerkku
Lippueamiraali Bo Österlund teki merivoimien palveluksessa elämänmittaisen uran. Hän herätteli eläkkeelläkin yhteiskunnallista keskustelua meriliikenteeseen liittyvän huoltovarmuuden heikkenemisestä.
Lippueamiraali Bo Österlund teki merivoimien palveluksessa elämänmittaisen uran. Hän herätteli eläkkeelläkin yhteiskunnallista keskustelua meriliikenteeseen liittyvän huoltovarmuuden heikkenemisestä.

Lippueamiraali ja sotatieteiden tohtori Bo Österlund on kuollut. Hän menehtyi lokakuussa Turussa pitkäaikaiseen sairauteen.

Österlund oli syntynyt 1946 Helsingissä upseeriperheeseen ja kävi koulunsa Tammisaaressa. Samalta luokalta löytyi aviopuoliso.

Österlund jäi varusmiespalveluksen jälkeen sotilasuralle ja valmistui merikadettikurssilta 1969.

Turkuun perhe muutti 1984, kun Österlund sai komennuksen Suomenlinnasta Pansioon. Koti pysyi Turussa myös vuodet 1989–1991, jolloin hän opetti merisotalinjan johtajana Sotakorkeakoulussa.

Vuodet 1992–1996 Österlund toimi ensin Rannikkolaivaston esikuntapäällikkönä ja sitten Merivoimien esikunnan osastopäällikkönä. 1996–1998 hän oli Suomenlahden laivaston ja 1998–1999 Suomenlahden meripuolustusalueen komentaja.

Vuosina 2000–2002 Österlund toimi Suomen sotilasasiamiehenä Tukholmassa. 2002 hänet nimitettiin Turun ja Porin sotilasläänin komentajaksi. Hän jäi tehtävästä eläkkeelle 2006.

Österlund kantoi aktiivivuosien jälkeenkin huolta Suomen huoltovarmuudesta ja teki asiasta 2019 suurta huomiota herättäneen väitöskirjan.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (3)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Sivustaseuraaja
Suomen huoltovarmuudesta kovan paikan tullen
Tässä olisi ollut hyvä mainita enemmänkin tuosta vajaa kolme vuotta sitten julkaistusta väitöskirjasta. TS julkaisi väitöskirjasta kertovan jutun 17.1.2019.
Myös Suomen Merimies Unioni kertoi siitä jo silloin, mm. väliotsikolla ”Hallitus ja huoltovarmuussuunnittelu marssivat eri tahdissa”

Maanpuolustuskorkeakoulun sivuilta löytyy tieto: Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-25-3058-8

– Suosittelen iltalukemiseksi myös suomalaisille yritysjohtajille, joiden putkinäkö kantaa neljännesvuoden ja niille jotka haavelevat (osa)tuotannon siirtämisesta halpamaihin. Ehkä STTK:n Antti Palolakin asian tuntijana ja Huoltovarmuusneuvoston jäsenenä voisi informoida julkaisusta muita neuvoston jäseniä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Suomen huoltovarmuudesta kovan paikan tullen
Ja tämä oli siis tilanne jo edellisen hallituksen aikana. Amiraali Österlund näki paljon asioita ja oli edellä kävijä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Suomen huoltovarmuudesta kovan paikan tullen
@ Mankala: Edelläkävijyydestä voi olla montaa mieltä. Minä kirjaimellisesti törmäsin Österlundiin ohjusvene Helsingillä -85, ollessani siviilina töissä Pansion Laivostoasamalla. Olisi pitänyt olla ainakin kilo rautalankaa mukana, puoli tuntia vängättiin kunnes kadettiupseeri (kom.kapt silloin) ymmärsi että puhutaan samasta asiasta. Se romahdutti uskoni Puolustusvoimien kykyyn puolustaa tätä maata.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.