Liikenne

Ajoradalla seissyt nainen kuoli auton alle Turussa – oikeus: kuljettajan on ennakoitava arvattavissa olevat tilanteet

Ari-Matti Ruuska
Lain mukaan kuljettajan on sovitettava ajonopeutensa vallitseviin olosuhteisiin ja pystyttävä pysäyttämään ajoneuvonsa ja pitämään se hallinnassa kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.
Lain mukaan kuljettajan on sovitettava ajonopeutensa vallitseviin olosuhteisiin ja pystyttävä pysäyttämään ajoneuvonsa ja pitämään se hallinnassa kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Autoilija ajoi yöaikaan pakettiautolla Pansiontietä Turussa huomatessaan äkisti, että keskellä tietä seisoi nainen. Väistöyrityksistä huolimatta auton keula osui naiseen ja lennätti tämän ojaan.

Oli el...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Julle
Kuljettajan on ennakoitava arvattavissa olevat tilanteet🤔
Käsittämättömät ovat oikeusoppineiden aivoitukset. Tätä tilannetta ei toivo kenellekään. Voimia ja mielenrauhaa asianosaisille.
Ristiriitaisia ovat oikeuden päätökset.
Armeijan kuorma-auto jää tasoristeyksessä junan alle. Vapauttava tuomio! Olisiko kuljettajan pitänyt ennakoida, että rautatiellä kulkee junia.
Miten voi "ennakoida" eli tulla edes pieneen mieleen, että keskellä tietä, pimeässä keskellä ei mitään joku on keskellä ajorataa..

Tässä en halua syyllistää ketään. Elämä on raakaa! Ihmettelen vaan oikeuslaitoksen pykälänikkareiden järjen juoksua joka ei istu tavallisen tallaajan ajatusmaailmaan.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: Kuljettajan on ennakoitava arvattavissa olevat tilanteet🤔
Kyllähän jo autokoulussa opetetaan, että ajoneuvo on aina saatava pysähtymään näkemäalueelle. Totuus on, että suuri osa onnettomuuksista tapahtuu juuri siksi kun oletetaan, että eteen ei tule mitään esteitä. Asia on siis täysin selvä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kuljettajan on ennakoitava arvattavissa olevat tilanteet🤔
Julle laittoi erikoisen kommentin, kummastelee ristiriitaisia päätöksiä.

Juttu kuitenkin loppuu näin:
"Käräjäoikeus katsoi, ettei Pansiontietä yöaikaan ajaneella autoilijalta voitu edellyttää erityistä ennakointia tai varotoimia sen varalta, että joku seisoo yhtäkkiä keskellä tietä. Joka tapauksessa tilanne oli niin yllättävä, että onnettomuus olisi seurannut todennäköisesti varotoimista huolimatta.

Näillä perustein oikeus hylkäsi syytteen kuolemantuottamuksesta."
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Kuljettajan on ennakoitava arvattavissa olevat tilanteet🤔
Kun talvikelillä joutuu moottoritiellä vaihtamaan lähivaloille olisi samalla pudotettava nopeus n. 50 km/h. Silloin pystyy pysäyttämään ajoneuvon tien näkyvällä osalla. Mitähän tapahtuisi, jos näin tekisi? Maanteiden jyrkissä ja pimeissä kaarteissa maksiminopeus olisi 20 km/h.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Reaaliteoreetikko
Vast: Kuljettajan on ennakoitava arvattavissa olevat tilanteet🤔
Menepä itse autonrattiin ja kokeile ajaa pimeällä tiellä 50 km/h siten, että saat auton pysäytettyä alle 10 m matkalla. Jos oletusarvo on, että auto pitää saada noin nopeasti pysäytettyä, voi nopeusrajoitukset olla max 5-10 km/h.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Kuljettajan on ennakoitava arvattavissa olevat tilanteet🤔
Mietiskelijä: "Kun talvikelillä joutuu moottoritiellä vaihtamaan lähivaloille olisi samalla pudotettava nopeus n. 50 km/h. Silloin pystyy pysäyttämään ajoneuvon tien näkyvällä osalla."

Unohdit Mietiskelijä yhden tärkeän periaatteen, josta uutinen kertoi näin: "Käräjäoikeus totesi, että liikenteessä vallitsee luottamusperiaate, jonka mukaan jokainen liikennesääntöjä noudattava saa luottaa siihen, että myös muut tekevät samoin."

Olihan siinä Pansiontiellä jalkakäytävä. Kyllä pitää pystyä luottamaan siihen että jalkakäytävällä pysytään eikä mennä siksakkia ajoradalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Marttiilmari
Ajoradalla seissyt kuoli
kun rajoitusten mukaista nopeutta 80 km/h ajanut henkilöauto törmäsi häneen. En tiedä oliko ajorata/tie valaistu. Kuljettaja voitti oikeudessa, ei korvausvelvollisuutta kuolleen omaisille, mutta joutui maksamaan itse autonsa korjauskulut.
Taajamissa uusi valaistus on hämärämpää kuin ennen ja ikäänkuin risteykset olisivat erityisesti heikommin valaistuja. Mustiin pukeutunutta henkilöä on vaikea havaita, varsinkin satessa ja mustan sateenvarjon alta. Jos ajan taajamassa 40 km/h jonon mukana ja joku kevyenliikenteen väylälltä kääntyy/ astelee merkkiä nayttämättä eteeni alle 5 metriin päässä,, niin paljonko on reaktioaika. jplla vältetään onnettomuus?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Ajoradalla seissyt kuoli
Jos tuo astelee eteesi suojatielle ja ajat päälle olet tietysti syyllinen, eikä mitään merkkiä tarvitse näyttää. Sinunhan on pitänyt hiljentää suojatietä lähestyessäsi ja noudattaa tarvittavaa varovaisuutta, varsinkin jos näkyvyys on ollut huono. Muutenkin aina pitää noudattaa olosuhteisiin nähden riitttävän alhaista nopeutta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Ajoradalla seissyt kuoli
Suojatie on yleensä hyvin merkitty, lähtökohta on että sieltä voi joku tulla, eli ajo sen mukaan. Asiaa voi ajatella vaikka niin että kun ajat junaraiteiden yli niin sieltäkin voi juna tulla, siihen kannattaa varautua, toisaalta autoilijat kyllä ajelee junienkin alle, vaikka vois kuvitella että on sen verran itsesuojeluvaistoa ettei nyt sinne ajaisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
kommentti
Vast: Ajoradalla seissyt kuoli
Sieltä hyvinmerkityltä suojatieltä voi eteen singahtaa vaikka polkupyöräilijä tai sähköpotkulautailija, joiden niidenkin pitäisi ennakoida ajoneuvoillaan liikuttaessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
vexi
hirvi ei ole ihminen
Jos ihminen ilmestyy tiellä pimeässä arvaamatta auton eteen, tuomitaan auton kuljettaja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Jos hirvi tai peura ryntää ja jää alle, ei autonajajaa rangaista, Kunhan maan tavan mukaan puhallutetaan. Epäloogista?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mixutin
Otsikko ja teksti ovat ristiriitaiset
Otsikon mukaan kuskin vika. Tekstin viimeisen lauseen mukaan ei kuskin vika.

TS saisi kirjoittaa selkeämmin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.