Autoilu

Bensan hinta noussut rajusti – näin se vaikuttaa kilometrikorvauksiin ensi vuonna

Teija Soini
Polttoaineiden hinta on ollut ennätyskorkealla. Psykologisena rajana pidetty 2 euron litrahinta on rikkoutunut monin paikoin.
Polttoaineiden hinta on ollut ennätyskorkealla. Psykologisena rajana pidetty 2 euron litrahinta on rikkoutunut monin paikoin.

Verovapaita kilometrikorvauksia aiotaan nostaa ensi vuonna kahdella sentillä.

Lännen Median tietojen mukaan kilometrikorvaus on nousemassa nykyisestä 44 sentistä 46 senttiin.

Korotuksen syynä on poltto...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (13)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Muumimamma
Pieniä on silakat joulukaloiksi
Tätä kilometrikorvausta ei pidä sekoittaa matkakulu vähennykseen.Se on 0,25euroa/km.Omavastuu on 750euroa.Maksimivähennys on 7000euroa.Vähennys on tarveharkintainen.On useita vaatimuksia,jotta sen voi saada.Ikänä et voi ennakolta tietää,hyväksyykö verottaja kulut.Esim.oletko matkustanut yksin,vai kaksin.On jopa käyty kyttäämässä,kuinka paljon ja kuka on ollut kyydissä työmatkoilla.Kulut ovat kuitenkin liian suuret .Se ei kannusta kulujen noustessa ottamaan työtä vastaan.Se on siis työllistymisen este.Työllään pitää tulla huippukalliissa Suomessa toimeen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Pieniä on silakat joulukaloiksi
Huomioiden että osa ihmisistä tekee 20km/h työmatkan suuntaansa fillarilla niin se kannustusloukku on lompakon sijaan korvien välissä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Sebulon
Kilometrikorvaus
"Jos työntekijä on tehnyt tilapäisen työmatkan hallitsemallaan kulkuneuvolla, työnantaja voi maksaa matkasta kilometrikorvausta."
"Verovapaita kilometrikorvauksia maksetaan vuosittain yli miljardi euroa."
--------------
Aika paljon noita tilapäisiä työmatkoja taidetaan tehdä, kun niihin miljardi hupenee.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: Kilometrikorvaus
Kuinka paljon tehdään tilapäisiä työmatkoja,joita ei makseta?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Kilometrikorvaus
Sen miljardin maksaa työnantajat. Ei yhteiskunta. Verrattavan korvauksen saa timpuri, joka käyttää omia työkalujaan tai metsuri, joka työssään käyttää omaa moottorisahaa.
Tuo tilapäinen työmatka tarkoittaa matkaa, jonka työnantaja on määrännyt työntekijän tekemään tilapäiselle työntekopaikalle. Jos työnantaja määrää Sebulonin menemään päiväksi Tampereelle tekemään tilapäisesti töitään, menisitkö sinne omalla autolla vastikkeetta.
Jos korvaus taas verotettaisiin, nousisi nimellinen korvaussumma tietenkin vastaavasti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Kilometrikorvaus
Noin 2,3 miljardia kilometriä tilapäisiä ajoja. Tämä tekee noin 420 km jokaista suomalaista kohti.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sebulon
Vast: Kilometrikorvaus
"Verrattavan korvauksen saa timpuri, joka käyttää omia työkalujaan tai metsuri, joka työssään käyttää omaa moottorisahaa."
-----------------
Tuo tuskin on tilapäistä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Aimäävai?
Täsmennyksiä
Juuri tulleen tiedon mukaan maamme liikenne- ja viestintäministeriö on myös asettamassa sekä työryhmän että erillisen neuvottelukunnan pohtimaan sitä, vastaako nykyisin käytössä oleva "kilometrin" määritelmä aikamme lisääntyviä haasteita.

Nykyinen "kilometrin" määritelmä on peräisin esiteolliselta ajalta, mutta nykyisessä tilanteessa on ennakkoluulottomasti tarkasteltava myös sitä, kuinka hyvin se vastaa nykytilannetta.

Mietintö asiasta valmistunee tämän vaalikauden loppuun mennessä. Asiasta ei tiedoteta sitä ennen tämän enempää.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Täsmennyksiä
Oliko tämä huumoria vai mitä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Aimäävai?
Vast: Täsmennyksiä
@Mankala
"Oliko tämä huumoria vai mitä?"

Samaa meikäkin pohtii tykönänsä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Julle
Saavutettu etu on vaarassa!!
Otsikko kertoo sen, Turun aviisilla on suurin huoli palkannauttijan saavutetusta edusta. Kuitenkin leijonaosa logistiikan kilometreistä ja kustannuksista syntyy ammattiajossa sekä yritysten huolto- ym ajoissa. Polttoaineiden roistomaiset hinnankorotukset iskevät lujaa kansantalouteen kevättalvella 2022 kun inflaatio siirtyy kustannuksiin, se kurittaa lähes kaikkien yritysten kannattavuutta. Moni kuljetusalan yritys pohtii jo nyt miten selviää ilman konkurssia edes kesään saakka. No, näin käy kun Suomea johdetaan vailla elämänkokemusta ja hassu ideologia edellä ja kuvitellaan kun nostetaan veroa niin sillä asiat aina hoituu. Viisas päättäjä alentaisi nyt heti polttoaineiden veron osuutta joka huitelee nyt 70% tasolla, jotta taloudellinen toimeliaisuus ei hyydy sikakorkeisiin polttoaineisiin, hinnat tulee säätää verotuksen osuutta pienentämällä niin , että pumppuhinta on esim. dieselillä tasoa 1,3€/litra. On höpö puhetta johtaa kansalaisia harhaan väittämällä valheellisesti, että poliitikon kädet on sidottu. Se on vaan tahdosta ja ymmärryksestä kiinni miten Suomi makaa ja talous pyörii. Miettikääpä miksi diesel maksaa Viipurissa 0,7 €/litra ja Virossa 1,25€/litra. Molemmissa paikoissa talous kasvaa kohisten,. Tätä menoa me suomalaiset joudumme lähtemään kerjuulle joko itään tai etelään.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Saavutettu etu on vaarassa!!
”Miettikääpä miksi diesel maksaa Viipurissa 0,7 €/litra”

Venäjällähän veron osuus polttoaineen hinnasta on käytännössä sama kuin Suomessa. En nyt lukuja ulkoa muista mutta tässä aiemmin syksyllä verottomat hinnat olivat n. 0,2 €/L ja 0,6 €/L. Eikä Suomi suinkaan ole ainoa maa, jossa tällä hetkellä tuskaillaan polttoaineen kanssa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Saavutettu etu on vaarassa!!
Huvittavaa, "veron osuus 70%" :D

Jotta veron osuus olisi 70%, pitäisi bensan maksaa 1,2€ per litra. Ihan vain koska AVL:ton vero on 65snt per litra eli ALV:ton hinta 70%:lla pitäisi olla 1€ per litra.

Loppuhinta koostuu jalostuskuluista ja ulkomaisen öljy-yhtiön hinnasta. Eli vero bensasta tällä hetkellä on ALV:n kanssa vähän alle 50%. Ilman ALVia 33%.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.