Liikennemerkit

Uusi liikennemerkki käyttöön – Kaarinassa muutetaan korotettuja suojateitä pyöräilijän tienylityspaikoiksi

Jukka Vaso
Urakoitsija järjestää työn ajaksi liikenteenohjausta, ja vilkas koululaisliikenne otetaan huomioon varsinkin lukion edustan suojatiellä.
Urakoitsija järjestää työn ajaksi liikenteenohjausta, ja vilkas koululaisliikenne otetaan huomioon varsinkin lukion edustan suojatiellä.

Neljä nykyistä korotettua suojatietä muutetaan Kaarinassa pyöräilijän tienylityspaikoiksi. Tämän lisäksi yksi uusi korotettu suojatie merkitään pyörätien jatkeeksi.

Uudessa tieliikennelaissa tuli käyttöön liikennemerkki B7. Merkki tarkoittaa väistämisvelvollisuutta pyöräilijän tienylityspaikassa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ajoradan liikenteen on väistettävä pyörätien jatkeella kulkevia pyöräilijöitä. Liikennemerkillä B7 saa merkitä vain rakenteellisesti korotettuja pyörätien jatkeita. Tiemerkintänä tällaisessa kohdassa on pyörätien jatkeen maalaus eli katkonainen suojatiemaalaus.

Kaarinassa pyöräilijän tienylityspaikoiksi muutetaan lukion edustan korotettu suojatie Voivalantiellä, Auranlaakson koulun edustan korotettu suojatie Littoistenjärventiellä, Hovirinnan rantapuistoon johtava korotettu suojatie Kartanontiellä Uimarannantien liittymässä, Untolantien korotettu suojatie kohdassa, jossa pyörätie vaihtaa puolta sekä uusi korotettu suojatie Herrasniitynkadulla Herrasniitynraitin kohdalla. Kohde rakennetaan muutoin katusuunnitelman mukaisesti, mutta merkitään samantien pyöräilijän tienylityspaikaksi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kaarinassa kaikissa valituissa paikoissa liikkuu paljon pyöräileviä lapsia, ja joissa pyöräilijöille on Kaarinan kaupungin mukaan jo aiemmin usein oltu kohteliaita ja annettu tilaa. Näiden merkittyjen pyörätien jatkeiden yhteyteen jäävät edelleen myös suojatiet, joilla noudatetaan jalankulkijoiden suhteen tavanomaisia suojatiesääntöjä.

Ylityspaikoilla, joissa ei ole B7-liikennemerkkiä, kärkikolmiota tai stop-merkkiä, pyöräilijän on suoralla tieosuudella edelleen väistettävä ajoradan liikennettä pyörätieltä ajoradalle tullessaan.

Muutostöistä on tilapäisiä haittoja koululaisille ja muulle liikenteelle. Korotuksia parannetaan kaupungin mukaan ennen uusien liikennemerkkien asentamista ja tiemerkintöjen tekemistä lukion edessä, Kartanontiellä ja Untolantiellä. Korotusten asfaltointi ja viisteet tehdään osittain uusiksi. Työt aiheuttavat tilapäistä haittaa sekä autoliikenteelle että kevyelle liikenteelle. Korotusten asfaltointityöt tehdään viikkojen 46 ja 47 aikana. Tiemerkinnät, eli pyörätien jatkeen maalaus ja korotuksen huomioruudut, tehdään mahdollisimman pian asfaltoinnin jälkeen.

Urakoitsija järjestää työn ajaksi liikenteenohjausta, ja vilkas koululaisliikenne otetaan huomioon varsinkin lukion edustan suojatiellä. Myös autoilijoiden tulee huomioida, että näissä kohdissa tulee noudattaa tietyön aikana erityistä varovaisuutta, koska lasten totuttu kulkureitti ei hetkellisesti ole käytössä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (26)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ande
Turhaa kikkailua liikennemerkkiosastolta
Uusi merkki hämmentää kaikkia. Kärkikolmio olisi ajanut saman asian. Sen tuntevat kaikki ja se on käytössä vastaavanlaisissa paikoissa hyvällä menestyksellä. Vielä ehtii käyttää järkeäkin välillä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Turhaa kikkailua liikennemerkkiosastolta
Ylipäätään tämä uusin muutos pyöräilyn ja autoilun keskinäisiin sääntöihin ei mielestäni mitenkään selkeyttänyt asiaa. Tulipa taas muutoksia, jotka kaikkien pitää opetella (siis pyöräilijöiden ja autoilijoiden), mutta selkeys jäi puuttumaan, joten mitä hyötyä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Turhaa kikkailua liikennemerkkiosastolta
Joka paikkaan kärkikolmiota ei voi laittaa, koska se muuttaa koko risteysalueen ajojärjestystä. Jos suojatien jälkeen on vaikkapa T-risteys, jossa pienempi tie yhtyy kuljettavaan tiehen, olisi isompaa tietä ajava väistämisvelvollinen myös sivutieltä tulevaan nähden, eikä se varmaankaan ole tarkoituksenmukaista. En tosin tiedä näistä Kaarinan kohteista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
Halvaksi tulee
Uuden tieliikennelain myötä tehty liikennemerkkiuudistus (kansan käyttämä termi; sukupuolineutraalit liikennemerkit) maksaa kokonaisuudessaan Helsingissä arviolta 15 miljoonaa euroa ja Tampereella 5-7 miljoonaa euroa.
...ei olisi varmaan näillekään rahoille ollut parempaa käyttöä.

Se sukupuolineutraaliuskin jäi puolitiehen. Varoitusmerkki polkupyöräilijöistä-merkissä on miesten polkupyörä. Samoin hirvivaaramerkissä on uroshirvi.
Ei muuta kun kansalaisaloitetta keräämään näiden sukupuolien moninaisuutta-loukkaavien merkkien muuttamiseksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Halvaksi tulee
Olet saanut väärää tietoa taas kerran. Merkkien muuttaminen sukupuolineutraaleiksi ei maksa mitään koska ne uusitaan sitä mukaa kun vanhat merkit tulevat käyttöikänsä päähän.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Halvaksi tulee
Pyöräilijä, olet saanut väärää tietoa taas kerran.
"Liikennemerkkien vaihdolle on määritelty 10 vuoden siirtymäaika. Tiemerkintöjen siirtymäaika on pisimmillään 7 vuotta, mutta monien merkintöjen määräaika on vain 2 tai 3 vuotta. Osalla kieltomerkeistä ei ollut lainkaan siirtymää, joten ne vaihdettiin heti lain astuttua voimaan.
Työn määrää lisää se, että osa uusista merkeistä edellyttää aiempaa pitempiä putkia ja järeämpiä alustoja. Laki edellyttää muutoksia myös osaan ajoratamerkinnöistä."
Näin siis Helsingin kaupungin omilla sivuilla. Käy toki Pyöräilijä kertomassa Helsingin kaupungille, että ovat saaneet väärää tietoa. Säästyisi heiltäkin monia miljoonia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Halvaksi tulee
1350:lla on taas väärää tietoa jota hän jälleen innoissaan jakaa. Eli kun merkkien sijoitusmääräykset muuttuvat, sillä ei ole mitään tekemistä hänen kohkaamansa asian kanssa. Eli sukupuolineutraliuden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Halvaksi tulee
:Ja toinen 1350:n väärä tieto on tuo siirtymäaika. Eli siirtymäaika ei koske itse merkkejä vaan niiden järjestelyä uuden lain mukaisiksi. Eli ei suojatien merkkiä tarvitse muuttaa sukupuolineutraaliksi ennen kuin se merkki on elinkaarensa päässä ellei sitten itse suojatielle tule jotain uudelleenjärjestelyjä jossa merkkiä pitää siirtää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Halvaksi tulee
Käy Pyöräilijä ihmeessä kertomassa Helsingin ja Tampereen kaupungille, että heillä on väärää tietoa. Sinullahan oli siis tieto, että "ei maksa mitään".
Olisivat taatusti kiitollisia, kun säästäisivät uutisoimansa 15 miljoonaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Halvaksi tulee
Ei merkkien vaihto sukupuolineutraaleihin maksakaan mitään ylimääräistä verrattuna siihen että merkki olisi vaihdettu aikaisempaan versioon.

Merkkien vaihto toki maksaa mutta se johtuu vain siitä, että merkkien sijoitteluun on tullut muutoksia. Sukupuolineutraliudella ei vain siihen hintaan ole mitään vaikutusta. Eli ne eivät maksa mitään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Halvaksi tulee
Tämä voi tulla sinulle Pyöräilijä yllätyksenä, mutta luulenpa Helsingin kaupungin tietävän heille syntyvät kulut paremmin kuin sinä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Resto
Vast: Halvaksi tulee
Perjantain toisessa iltapäivälehdessä oli juttu aiheesta ja siinä lainataan Suomen Kuntaliiton Yhdyskunta ja ympäristö -yksikön kehittämispäällikköä Johanna Vilkunaa, jonka mukaan
"liikennemerkkien vaihtaminen merkitsee kokonaisuudessaan kunnille useiden kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia 10 vuoden aikana."

On tietysti jokaisen oma asia, uskooko luvut tuntevia asiantuntijoita vai kaikesta kaikien tietävää satunnaista pyöräilijää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Halvaksi tulee
Liikennemerkkien vaihtaminen toki maksaa. Esim. pyörätiet pitää merkitä jatkossa kaksisuuntaisiksi jos ne eivät yksisuuntaisia ole. Lisäkilpien asennus maksaa sen satasen per merkki ja näitä merkkejä Turussa on kaksi per kortteli.

1350:n kohkaamalla sukupuolineutraaliudella sen sijaan ei ole mitään vaikutusta hintoihin
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Halvaksi tulee
Pyöräilijä;
Eli, jos kirjoitan "Uuden tieliikennelain myötä tehty liikennemerkkiuudistus (kansan käyttämä termi; sukupuolineutraalit liikennemerkit) maksaa kokonaisuudessaan Helsingissä arviolta 15 miljoonaa euroa"
Siinä yhteydessä mainitsen lisäselvennyksenä käsitteen, jolla liikennemerkkiuudistus kulkee kansan keskuudessa, niin siitä tulee luetunymmärtämiskyvyilläsi "kohkaamista".
"kohkaamalla sukupuolineutraaliudella sen sijaan ei ole mitään vaikutusta hintoihin"
Vaikuttaa siltä, että takertuessasi tuohon sivujuonteeseen (kansan käyttämään termiin) olet ainoa joka "kouhkaa" ja jolla lähti keulimaan..
No, tuli kuitenkin lopulta tunnustus, että ei olekaan ilmaista tuo lysti kun toteat "Liikennemerkkien vaihtaminen toki maksaa"
Niin se takki kääntyy päällä kätevästi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Halvaksi tulee
Kohkaamista tuo juttusi on. Sinä esitit että sukupuolineutraalisuus maksaisi. Ei maksa. Eikä se liikennemerkkiuudistuskaan ole suomeksi sukupuolineutraalius.

Liikennemerkkien uusiminen määräysten mukaiseksi maksaa mutta asialla ei ole tuon kanssa mitään tekemistä.

Lisäksi suosittelen sinua muistelemaan että kenen käsialaa tämä uudistus on. Se on Persujen, Kokoomuksen ja Kepulien tekemä. Se, että tuo tuli voimaan nykyisen hallituksen aikana ei ole nykyisen hallituksen vika sekään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Halvaksi tulee
Pyöräilijä; "Lisäksi suosittelen sinua muistelemaan että kenen käsialaa tämä uudistus on"
No nyt on muisteltu;
"Uudistus liittyy tieliikennelain kokonaisuudistukseen"
"Tieliikennelainsäädännön uudistushanke käynnistettiin vuonna 2013"

Ja mitä sitten?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Halvaksi tulee
Syyttelet omaa pesääsi, ei sen enempää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Resto
Väärää esimerkkiä
"joissa pyöräilijöille on Kaarinan kaupungin mukaan jo aiemmin usein oltu kohteliaita ja annettu tilaa. "
Eli lapset on opetettu siihen, että kyllä se autoilija väistää, sanoi säännöt mitä tahansa.
Vaarallista.
MItäpä kun kohdalle sattuukin se liikennesääntöjen mukaan ajava, joka ei ennakoi sen pyöräilijän omavaltaista etuajo-oikeutta ja eteen ajamista vaan aikoo ajaa liikennesääntöjen mukaan olettaen, että pyöräilijä odottaa?
Niinpä. Sen takia ne liikennesäännöt on olemassa.
Ja ne "lapsi aina varoitusmerkki liikenteessä" kommentoijat voisivat huomioida sen, että kun ihminen on lapsesta pitäen opetettu johonkin käyttäytymismalliin, ei se käyttäytyminen muutu tuosta vaan, eli se eteen rynnivä pyöräilijä saattaa ihan yhtä hyvin olla jo teini tai vaikka nuori aikuinen.
Ja jos pyöräilijöitä väistetään ihan varmuuden vuoksi ja vain sen takia, että ei itse tiedetä väistämissääntöjä, niin olisi korkea aika kerrata liikennesäännöt.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väärää esimerkkiä
Huvittavaa sinänsä, eli kun autoilija luopuu 'etuajo-oikeudestaan', se on huonoa esimerkkiä. Sitten kun pyöräilijä taas pakotetaan luopumaan tästä etuajo-oikeudesta uhkaamalla tätä yliajolla, se on hyvää esimerkkiä liikennekäyttäytymisestä...

Restolle tiedoksi että sinun liikennekulttuuriasi harjoitetaan tuolla itärajan takana. Ja se on syytä pitää siellä. Toki ymmärrän osin tuon juttusi koska sinua on lapsuudestasi asti ehdollisettu siihen, että autoilija on Kuningas eikä esim. jalankulkijalla ole asiaa suojatielle jos autoja on tulossa kohti. Mutta asiat ovat muuttumassa ja tuo autoilun ylivalta murenemassa joten opettelepa pois omasta sääntöjen vastaisesta autoilumallistasi ja opettele ne säännöt. Kertaus ei viestisi perusteella nyt riitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Väärää esimerkkiä
Liikennesäännöt ovat sujuvan ja turvallisen liikenteen mahdollistamiseksi. Kaikenlaiset säännöistä poikkeamiset sotkevat sitä. Sääntöjen tulisi olla käyttäjilleen helposti ymmärrettävät. Lait, jotka koskevat pyörätien jatketta eivät täytä selkeyden vaatimusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väärää esimerkkiä
Ei se ole poikkeama liikennesäännöistä että vapaaehtoisesti luopuu 'etuajo-oikeudesta'. Pakotettu luopuminen sen sijaan on ja sitä väistämisvelvollisuuden laiminlyöntiä kutsutaan törkeäksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Resto
Vast: Väärää esimerkkiä
Ja nimikerkki pyöräilijä väistää yhtä sujuvasti sujuvuuden nimissä myös kolmion takaa tulevat, eikös niin?
Ja missä sanoin tai vaadin, että pyöräilijää ei pidä väistää niissä paikoissa, joissa autoilija on lain mukaan väistämisvelvollinen?
Liikenne sujuu paljon paremmin ja turvalisemmin, kun kaikki noudattavat niitä liikennesääntöjä ilman, että säveltävät niistä itse omia tulkintojaan tai keksivät itse omia sääntöjään.
Myös pyöräilijät.

Sen olen huomannut, että hämmentävän moni autoilija ei liikennesääntöjä osaa, sillä odottaessani pyörän selässä pyörätien jatkeelle pääsyä, suurin osa autoista pysähtyy päästämään minua yli ja ihmettelee, että miksi en mene. Siis nimen omaa pyörän selässä, eli minua ei voi pitää jalankulkijana eikä näin ollen autoilijan väistämissäännöt koskien jalankulkijaa ole voimassa.
Onpa muutama hermostunutkin kun olen kysynyt, että osaakos arvon autoilija liikennesääntöjä ja tietääkö hän, että kumman kuuluu väistää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Väärää esimerkkiä
Juuri tätä pakotettua väistämisvelvollisuudesta luopumista joutuvat autoilijat jatkuvasti tekemään. Tämä johtuu pyöräilijöiden käyttäytymisestä liikenteessä. Ajavat pyörätien jatkeella tai suojatiellä väistämisvelvollisina auton eteen. Autoilija jarruttaa, jotta ei telo pyöräilijää, palkinnoksi autoilija saa sitten keskisormea.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Resto
Vast: Väärää esimerkkiä
Ja nimimerkille "pyöräilijä" tiedoksi, että paljon enempää pieleen ei yleistyksesi ja "tietosi" ajattelutavastani ja liikennekäyttäytymisestäni voi mennä pieleen.
Poikkeuksetta annan tilaa jalankulkijoille.
Poikkeuksetta väistän autolla liikkuessani myös pyöräilijöitä, jotka ylittävät tien sellaista pyörätienjatketta pitkin, jolla autoilija on määritelty väistämisvelvolliseksi.
Mutta yhtälailla poikkeuksetta menen autolla liikkuessani ensin paikassa, jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen mutta pyörällä liikkuessani odotan kiltisti, että pääsen ylittämään ajoväylän rikkomatta itse väistämisvelvollisuuttani. Vaatimatta autoilijoilta väistämistä tilanteessa, jossa olen itse väistämisvelvollinen.
Ja jos on kiire, talutan pyöräni. Ei se sen vaikeampaa ole.
Koittaisit itsekin joskus sen nuppi punaisena hermo piukassa säntäilemisen ja muiden kiroamisen sijaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Väärää esimerkkiä
Todellakin parasta on, että kaikki noudattavat liikennesääntöjä, myös "etuajo-oikeuttaan", ainakin pääsääntöisesti.

Todella monilta pyöräilijöiltä ovat tien ylittämisen ja etuajo-oikeuksien säännöt hukassa. Pyörätieltä ajetaan risteävää tietä ajavan auton eteen niin oikealta kuin vasemmalta ilmeisen tietoisena "oikeassa olemisesta" (ilmeestä, ajotyylistä ja jopa käsimerkeistä päätellen), vaikka itsellä on velvollisuus väistää. Tietenkin autoilijan on pakko jarruttaa, eihän pyöräilijän päälle voi ajaa. Mutta vähintäänkin voi noudattaa liikennesääntöjä silloin kun ei ole varaa teloa pyöräilijää. On tarpeetonta ja vahingoksikin antaa auliisti tietä pyöräilijöille, joille sääntöjen oppiminen näkyy muutenkin olevan vaikeaa. (Huom. siis osalle pyöräilijöistä, osa tuntee liikennesäännöt.)
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Väärää esimerkkiä
Resto ei nyt ymmärrä asiaa. Minä väistän kun olen väistämisvelvollinen. Mutta usein autoilijat pysähtyvät päästämään minut ensin vaikka odotan nelikaistaisella tiellä siellä autoilijaan nähden vastaantulevien 1. kaistalla ja välissä on vielä 1,5 kaistan mittainen vihersaareke.

Nyt vain on niin, että se autoilija ei tuolloin kuitenkaan riko mitään lakia eikä etenkään opeta ketään millekään erikoisille tavoille.

Nyt vain käytännössä aina asiasta kohkaavat ovat niitä, jotka valittelevat kun pyöräilijät eivät hidasta ajaessaan risteykseen kun he ajavat itse autolla kolmion takaa. Pyöräilijän kun pitäisi hidastaa jottei aja heitä päin kun he ovat menossa ensin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.