Sähköpotkulaudat

Voi-sähköpotkulautapassin markkinointi johti harhaan – yritys lopetti passin markkinoinnin rajattomana

Jane Iltanen

Kilpailu- ja kuluttajavirasto sai viime kesänä useita eri ilmoituksia Voi-sähköpotkulautapassin markkinointiin liittyen. Käytön rajoitukset tulivat monelle sähköpotkulautailijalle yllätyksenä. Kuluttaja-asiamies totesi markkinoinnin harhaanjohtavaksi, ja yritys lopetti passin markkinoinnin rajattomana.

Alun perin Voi Technology Finland markkinoi Voi-sähköpotkulautapassia niin, että sillä saisi tehdä rajattoman määrän enintään 45 minuutin mittaisia matkoja. Passeja oli ostettavissa yhdelle vuorokaudelle tai yhdelle kuukaudelle.

Tosiasiassa käyttö oli kuitenkin Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan rajattu enintään yhdeksään ajoon tai 200 minuuttiin vuorokaudessa. Passin käyttäjät, jotka olivat ylittäneet käyttöehtojen enimmäismäärät rajoituksista tietämättä, olivat saaneet varoituksen käyttöehtojen rikkomisesta. Lisäksi osalta oli lopulta evätty oikeus passin käyttöön.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Kuluttaja-asiamies edellytti, ettei yritys anna markkinoinnissaan kuluttajille totuudenvastaista tai harhaanjohtavaa kuvaa sähköpotkulautapassin keskeisistä ominaisuuksista. Sähköpotkulautojen enimmäiskäyttöä koskevat rajoitukset ovat sellaisia kuluttajien päätöksenteon kannalta olennaisia tietoja, joita ei saa jättää kertomatta palvelun markkinoinnissa. Yritys sitoutui noudattamaan kuluttaja-asiamiehen vaatimuksia.

– Sähköpotkulautojen vuokraus on nopeasti kasvanut, uudenlainen palvelu ja markkina hakee muotoaan. Näissäkin palveluissa on kuitenkin noudatettava yleisiä markkinointisäännöksiä ja haluamme puuttua kyseenalaisiin toimintatapoihin ajoissa, etteivät ne yleisty, toteaa tidotteessa kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Selvityksensä mukaan Voi Technology Finland oli ryhtynyt rajoittamaan sähköpotkulautapassin käyttöä heinäkuun alussa. Kuluttaja-asiamies muistutti, ettei yritys voi olennaisesti muuttaa sopimusehtoja kuluttajan haitaksi kesken määräaikaisen sopimuskauden, kuten esimerkiksi kuukausipassin voimassaoloaikana. Yritys ilmoitti hyvittävänsä asiakkaille sopimusehtojen muutoksesta koituneet haitat, eikä asiassa ollut tarpeen tarkastella lähemmin itse sopimusehdon kohtuullisuutta tai sen käyttöönoton perusteluja.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.