Sähköautot

Sähköautoa ladattiin alle kaksi tuntia ja lasku oli 90 euroa – latausasemien hintaviidakko ihmetyttää

Jane Iltanen
Kertalataus Olavi Johanssonin hybridi-mersuun maksaa 2,50 -3,50 euroa. Hän on tyytyväinen pienentyneisiin polttoainekuluihinsa.
Kertalataus Olavi Johanssonin hybridi-mersuun maksaa 2,50 -3,50 euroa. Hän on tyytyväinen pienentyneisiin polttoainekuluihinsa.

Yleinen ajatus on, että sähköautoilu on edullista. Se pätee ainakin silloin, jos autoilija lataa autonsa kotinsa omassa latauspisteessä. Julkisilla latausasemilla autoilijaa kuitenkin kohtaa kilpailev...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (46)

Vanhimmat ensin
Vastaa
W.Palmu
Tämäkin oma vedätyksensä
Sähkön hinta ei tule koskaan laskemaan niin oleellisesti, että uuden sähköauton hankinta ja käyttö, tulisi vanhempaa polttomoottorikäyttöistä autoa halvemmaksi.

Odotan myös innolla, sitä 10-15 vuoden kuluttua koittavaa, nyt käyttöön otettujen sähköautojen akkujen vaihtorumbaa, ja sitä, kuka senkin aikanaan maksaa.

10v vanhaa autoa et saa enää myytyä, kun kallis akkujen vaihto on edessä, ja jos jälleenmyyjäliike vaihtaa akut, niin käytetyn auton hinta nousee niin korkeaksi, ettei se mene enää kaupaksi.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jackalope
Vast: Tämäkin oma vedätyksensä
Sinä voit ajatella miten haluat, mutta tällä hetkellä tankkaaminen sähköllä on huomattavasti halvempaa per ajokilometri.

Halvinta on tietysti että ei omista autoa lainkaan. Kaupunkilainen selviää skuutin, taksin ja bussin yhdistelmällä. Ruokaostoksetkin tulevat suoraan ovelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
1350
26€/100km
"Sähköä auto oli imenyt 70,90 kilowattituntia, josta minua oli laskutettu 90,80 euroa"
Tuolla 70,90kWh:lla pääsee ehkä sen 350km, joten eihän tuo sähköautoilun "polttoaine"-kulut ole kuin 26€/100km.
Varsin kohtuullista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: 26€/100km
Kun itse aloitin kuminpolttamisen, 10L/100km hörppäävän autoni bensa maksoi n. 6mk/100 km, eli noin euron ja ajot olivat 99% hupiajoa. Sen ikäisen kulkupelillä, sen aikaisella kuukausipalkallani siis pääsi ajamaan noin 13 300 kilometriä.
Kuinka pitkälle pääset nykyisillä A) bensavetoisilla B) sähkövetoisilla autoilla? (Omaani en edes viitsinyt laskea a) en enää omista autoa b) olen eläkkeellä 😇 )
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: 26€/100km
Niin no, voihan se tuolla laskutavalla ollakin 26€/100km, mutta pelkästään latauspisteiden pikalaturien käyttäminen kaikessa lataamisessaan olisi tasan yhtä järkevää, kuin sinulta olisi dieselissäsi repiä joka 20km jälkeen viiden euron seteli paloiksi ja viskata ne palat ikkunasta. Ihan en usko sinunkaan tuollaiseen taantuvan, joten eiköhän me uskota, että sähköauton hankkineetkaan ei tuhlaa rahojaan hölmösti, vaikka heille kirjoituksen esimerkin mukaisesti siihen hyvä mahdollisuus on tarjolla. Tässä siis toimii se perinteinen viisaus: ei se tyhmä ole joka pyytää...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 26€/100km
1350: "Tuolla 70,90kWh:lla pääsee ehkä sen 350km, joten eihän tuo sähköautoilun "polttoaine"-kulut ole kuin 26€/100km.
Varsin kohtuullista."

Jos on tottunut kalliiksi käyviin polttomoottoreihin niin tuo 26@/100km saattaa tuntua kohtuulliselta.
Katselinpa siis omaa sähkölaskuani. Siinä oli itse sähkön hinta, perusmaksut sekä sähköstä että siirrosta, valmistevero/sähkövero ja huoltovarmuusmaksu.
Itse olisin siis maksanut tuosta 70,9 kWh:n energiasta 7,57 euroa.
Se että joku maksaa siitä 90,80 euroa, eli 12-kertaisen hinnan on tietysti oma valinta.

Itse muuten olisin tuolla 70,9 kWh:lla päässyt keskimäärin 460 kilometriä. Kesällä tuota enemmän, talvella vähemmän.
Minulla siis sadan ajokilometrin kustannukset ovat keskimäärin 1,64 euroa.

PS. Pieniä häviöitä aina tietysti tulee kun ladataan. Niitä en ole laskelmissani ottanut huomioon koska minulla ei ole edellytyksiä niitä sen tarkemmin laskea. Joku autotoimittaja niitä joskus oli kuitenkin selvitellyt eivätkä ne järin suuria olleet.
Jos siis pysytään tuossa 1,64 euron kustannuksessa per 100 km niin siitä voi itse kukin miettiä että paljonko tuolla rahalla saa fossiilista polttoainetta ja pitkälläkö sille pääsee.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: 26€/100km
Sivustaseuraaja
C) dieselvetoisella autolla noin 43 000 kilometriä / täydellä tankilla liikkeelle lähdettäessa vaatisi tuo matka 29 tankkauskertaa.
B) sähkövetoisesta en tiedä mutta vastaavalla matkalla latauskertoja olisi lähemmäs 150.
No, sen mitä olen täällä kirjoitetun perusteella hahmottanut, ei sähköautoilijat uskaltaudu yli 100km matkoille. Helppo ymmärtää näitä faktoja vasten, että näin epäilemättä onkin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 26€/100km
Nimimerkki 1350: "No, sen mitä olen täällä kirjoitetun perusteella hahmottanut, ei sähköautoilijat uskaltaudu yli 100km matkoille. Helppo ymmärtää näitä faktoja vasten, että näin epäilemättä onkin."

Mielenkiintoinen tulkinta nimimerkiltä 1350.
Minä taidan olla ainut näissä keskusteluissa joka on ilmoittanut omistavansa sähköauton. Ja kun tuossa toisessa keskustelussa väännettiin siitä että miten pitkälle pitää latauksella päästä niin minä siinä avasin omaa autonkäyttöäni:
Niin, millainen on sitten tyypillinen autonomistaja?
Nuo tarpeet muuttuvat ajan myötä. Puoliso on kymmenlapsisesta perheestä, nyt jäljellä on neljä. Pitkät sukuloimismatkat ovat jääneet pois. Nyt minulla valtaosa ajoista on hyvinkin lyhyitä ja se käytännössä pisin on sen 100 kilometrin verran."

Näin on minulle siis päässyt käymään. Viljelykset ovat vähän yli sadan kilometrin päässä ja kun ajan myötä sukulaiset ovat poistuneet niin tuo on se pisin matka minulle.

Mutta 1350 siis tulkitsi tuon: "ei sähköautoilijat uskaltaudu yli 100km matkoille."

Kyse ei ole uskaltautumisesta vaan maantieteestä. Kun siirryn pisteestä A pisteeseen B niin välimatka on mitä on, minulla vähän yli 100km. Toki siinä akussa riittää kapasiteettia paljon pidemmällekin. Ei vain ole tarvetta pidempiin ajoihin.

Kovin usein tuntuu nimimerkille 1350 käyvän niin että hän 'hahmottaa' muiden kirjoitukset täysin väärin. Kyse on joko luokattoman huonosta luetun ymmärtämisestä tai sitten vakavammasta ongelmasta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: 26€/100km
Käänteispsykologi T.S. päätti sitten kokeilla vanhan sanonnan sääntöä "hyökkäys on paras puolustus", muodossa että syytä toista siitä mitä itse teet.
"Kovin usein tuntuu nimimerkille 1350 käyvän niin että hän 'hahmottaa' muiden kirjoitukset täysin väärin. Kyse on joko luokattoman huonosta luetun ymmärtämisestä tai sitten vakavammasta ongelmasta"
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 26€/100km
1350 jakaa moitetta: "Käänteispsykologi T.S. päätti sitten kokeilla vanhan sanonnan sääntöä "hyökkäys on paras puolustus", muodossa että syytä toista siitä mitä itse teet.
"Kovin usein tuntuu nimimerkille 1350 käyvän niin että hän 'hahmottaa' muiden kirjoitukset täysin väärin. Kyse on joko luokattoman huonosta luetun ymmärtämisestä tai sitten vakavammasta ongelmasta""

Tämä on helppo asia ratkaista, ihan siksi että sinä 1350 hyvin selvin sanoin kirjoitit: "No, sen mitä olen täällä kirjoitetun perusteella hahmottanut, ei sähköautoilijat uskaltaudu yli 100km matkoille."

Tuossa on kaikki tarvittava. Mainitsit fooruminkin, täällä kirjoitetut. Nyt sinun on sitten vain kerrottava että kuka sähköautoilija, missä keskusteluketjussa, millä sanoin ja milloin on kertonut ettei uskaltaudu yli 100 kilometrin matkoille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: 26€/100km
No nyt oli ihan ennätyskömpelö harhautusyritys, ikään kuin todistustaakaksi/-velvoitteeksi naamioituna. Ja vieläpä kontekstistaan irroitetusta lauseesta.
No, jos sille tielle haluat lähteä, niin mennään sitten siinä sinun suosimassasi oikeassa aikaperspektiivissä; Eli...
Nyt sinun on sitten vain kerrottava että kuka, missä keskusteluketjussa, millä sanoin ja milloin on kertonut että 1400km on KYNNYSkysymys. Muu kuin sinä itse?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 26€/100km
Nimimerkki 1350: "No nyt oli ihan ennätyskömpelö harhautusyritys, ikään kuin todistustaakaksi/-velvoitteeksi naamioituna."

Tilanne on siis se ettei 1350 pystynyt löytämään mitään katetta sanoilleen: "No, sen mitä olen täällä kirjoitetun perusteella hahmottanut, ei sähköautoilijat uskaltaudu yli 100km matkoille."

Itsestään selväähän tuo olikin. Mitään tuollaista kun kukaan ei ole kirjoittanut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: 26€/100km
Tässäkö syy sille, että sähköautoilla pitäydytään 100km rangen sisällä?

IS 12.11.2021 ( https://www.is.fi/autot/art-2000008398830.html )
otsikolla "Myyjä puhui 350 kilometrin toimintamatkasta – viikko sähköauton ratissa kypsytti ostajan, kun akku piti ladata jo 90 km:n jälkeen"

Eli luvattu range 320-350 ja "Maahantuojan verkkosivuilta selvisi, että virtaa riittäisi parhaimmillaan jopa 380–430 kilometrin matkalle."

No, mitä sitten päästiin; 90km
"Omistajan katsoi että hänen piti poiketa jo Porvoossa lataamassa akkua. Matkaa oli siinä vaiheessa tehty vasta 90 kilometriä."

Melko hyvä sijoitus jos 43 540 eurolla saa auton jolla pääsee jopa 90km.

Seuraavaksi varmaan uutisoidaan "sähköauto lähentelee bensiinimoottoriautojen toimintamatkaa"
Dieselmoottoriautojen toimintamatkojahan ne jo lähentelivätkin eräässä "uutisessa".
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 26€/100km
Nimimerkki 1350: "Tässäkö syy sille, että sähköautoilla pitäydytään 100km rangen sisällä?
IS 12.11.2021 ( https://www.is.fi/autot/art-2000008398830.html )
otsikolla "Myyjä puhui 350 kilometrin toimintamatkasta – viikko sähköauton ratissa kypsytti ostajan, kun akku piti ladata jo 90 km:n jälkeen""

Totuttuun tapaansa 1350 siteeraa valikoivasti. Nyt hän jätti pois tämän:
"ILTA-SANOMIEN koeajoissa Peugeotin e-2008 GT -mallilla on päässyt myös haastavissa talvi- ja moottoritieolosuhteissa kertalatauksella noin parinsadan kilometrin matkan."

On tuossa melkoinen ero, 200 tai 90 kilometriä.
Mitenkä nimimerkille 1350 aina käy näin ertä hän jää 'housut kintuissa' kiinni.

Sen suhteen tilanne on muuten edelleen sama ettei 1350 ole pystynyt löytämään mitään katetta sanoilleen: "No, sen mitä olen täällä kirjoitetun perusteella hahmottanut, ei sähköautoilijat uskaltaudu yli 100km matkoille."
No tuohan on täysin vakiotilanne nimimerkillä 1350; väitteitä tulee, mutta katetta ei löydy.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: 26€/100km
T.S. "ILTA-SANOMIEN koeajoissa Peugeotin e-2008 GT -mallilla on päässyt myös haastavissa talvi- ja moottoritieolosuhteissa kertalatauksella noin parinsadan kilometrin matkan."

No hip hurraa!, vai että ihan jopa 200km IS-toimittajien testissä päästy.
Varmaan lohduttaa merkittävästi autonkäyttäjää,joka sentään arjen todellisissa ja aidoissa olosuhteissa sitä autoaan käyttää ja pääsee sen 90km.

Voisi tosiaan todeta, että on tuossa melkoinen ero, maahantuojan lupaamaan "parhaimmillaan" 430km tai IS:n 200 km vs. se todellisuus 90km.

T.S.:lle pitäisi ilmeisesti aina "siteerata" koko artikkeli, ettei olisi valikoivaa. Siinä on vaan sellainen pikku nyanssi, ettei se olisi enää siteeraamista. Vai syntyykö se ongelma vasta siinä yhteydessä kun siteerataan jotain joka ei tue ideologiaasi?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: 26€/100km
vs. se todellisuus 90km.
---------------------------------------
Kun ei ymmärrä lukemaansa, voi helposti tehdä virheellisiä johtopäätöksiä. Yllä on esimerkiksi yksi sellainen erehtyminen. Tuo 90 kilometriähän ei kuvaa auton todellista toimintamatkaa, vaan sitä minkä verran pääsee vajaalla akulla, kun onneton käyttäjä ei ole tutustunut käyttöohjekirjaseen kunnolla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: 26€/100km
_J_;
IS:n jutun "Myyjä puhui 350 kilometrin toimintamatkasta – viikko sähköauton ratissa kypsytti ostajan, kun akku piti ladata jo 90 km:n jälkeen" mukaan jää enemmänkin sellainen mielikuva, että auton myyntitilanteessa on vakuuteltu autolla selvittävän moottoritienopeuksissa "Kotkasta Helsinkiin ja takaisin yhdellä latauksella".
Siinä myös mainitaan "Kauppa syntyi tarkan harkinnan pohjalta, mutta pettymykseen päättyivät ajot"

Vihaatko _J_ todetessasi "onneton käyttäjä ei ole tutustunut käyttöohjekirjaseen kunnolla", että on ihan ostajan vika. Eli olisi ennen ostopäätöstä pitänyt kyseenalaistaa myyjän puhe ja lukea käyttöohjekirjasta, että näihin pidempiin rangeihin pääsee vain ja ainoastaan jos köryyttelee 80km/h ja lämpötila +15-, ilman lämmitystä/ilmastointia/tuuletusta, kuuntelematta radiota ja ilman valoja sekä mielellään alamäkeä koko matka tai rekan imussa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
_J_
Vast: 26€/100km
Vihaatko _J_ todetessasi
------------------------------------------------
Ei, en vihha, vaan sanon ihan suoraan, ettei käyttäjä osannut toimia oikein uuden autonsa kanssa. Linkkaamastasi jutusta suoria lainauksia:

Virhe 1)
Autoa ei oltu esilämmitetty.
- Auton esilämmitys pidentää toimintamatkaa.

Virhe 2)
Myyjä sai kuluttajalta tiedon, jonka mukaan hän oli ladannut autoa yön yli seinäpistokkeesta ennen matkaansa Helsinkiin.
- Myyjä muistutti, että akun lataaminen täyteen vie 27 tuntia ilman erillistä latauspistettä. Asiakasta neuvottiinkin hankkimaan latauslaite kotiinsa.

Jos lähtee vajaalla akulla aamulla ilman esilämmitystä, ei voi odottaa että pääsee moottoritienopeuksilla yli 300 km toimintasäteeseen.

Tottakai sähköautokriittiset tekee tästä jutusta olkiukon ja pieksää sitä olkiukkoaan ihan olan takaa, mutta kyseessä on pelkästään käyttäjän virhe, kun ei ymmärretä miten sähköauto toimii erilaisissa käyttöympäristöissä.

Lisäksi vielä kaksi lainausta:
Kuluttajariitalautakunnan ratkaisun mukaan näyttämättä jäi, että Peugeot’n toimintasäde olisi poikennut merkittävästi myynti-ilmoituksessa mainitusta.
Lautakunnan ratkaisun mukaan toteennäyttämättä jäi, etteikö täydellä latauksella ja oikealla ajotavalla olisi pystytty ajamaan ilmoituksessa ilmoitettu matkaa. Näyttöä teknisestä viastakaan ei esitetty.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: 26€/100km
Kaikki on suhteelista,mikä on kohtuullistata.Kaikki liikkumisen kulut nousevat.Kun polttoaineet nousee,nousee sähkökin.Mitä tulee täyssähköautojen toimintamatkaan,Älkää uskoko,mitä myyjä lupaa.Ja toimintamatka riippuu monesta tekijästä.Lämpötilasta,iästä,ajonopeudesta,lisävarusteista,lämmityslaitteiden käytöstä ym.Täyssähköautoilijoiden rahastus on jo alkanut myös Suomessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 26€/100km
Muumimamma: "Älkää uskoko,mitä myyjä lupaa.Ja toimintamatka riippuu monesta tekijästä.Lämpötilasta,iästä,ajonopeudesta,lisävarusteista,lämmityslaitteiden käytöstä ym."

Eli juuri. niin kuin polttomoottoriautoissakin. Kulutus kasvaa kun pitää käyttää talvella lämmitystä ja kulutus kasvaa kun lisää nopeutta ja kun auto vanhenee ja laitteet kuluvat niin kulutus nousee.

Muumimamma: "Täyssähköautoilijoiden rahastus on jo alkanut myös Suomessa."

Sähkössä on se mielenkiintoinen puoli että sitä käytetään niin kovin moneen asiaan. Nytkin tulin kaupungista viljelyksilleni ja auto on hitaassa kahdeksan ampeerin latauksessa yötä myöten. Eikä tuo sähkön myyjä tiedä että meneekö se sähkö auton lataukseen, ruuan laittoon vaiko kenties talon lämmitykseen. Näin sitten se sähköyhtiö veloittaa minua kuten mitä tahansa muutakin sähkön käyttäjää.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Muumimamma
Vast: 26€/100km
T.S.Ei sähkön myyjän tarvitse sitä tietääkään,mihin sitä tarvitset,Riittää,kun maksat laskut.Toisaalta,et SInäkään tiedä,millä se on tuotettu,mitä töpselistä tulee.Kaikki mainostaa ympäristöystävällisyyttä ja egolookisuutta.Mutta onko se sitä,mitä luvataan?Se tosiasia,että täyssähköautojen rahastus on alkanut,tietysti harmittaa sähköautojen omistajia.Siinähän on kyseessä pieni omaisuus,jonka arvo laskee kaiken aikaa autojen yleistyessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: 26€/100km
Nimimerkki 1350 laittoi otsikoksi '26€/100km'
Ja tuosta sitten 1350 totesi sähköautoilun kustannuksiksi: "Varsin kohtuullista."

Tuossahan oli siis taustalla lehden toimittaja joka ei käyttänyt omia rahojaan vaan työnantajansa rahoja ja joka ei osannut käyttää K-latausta oikein vaan käytti sitä Virta-applikaation kautta. Noin sitten 70,90 kolowattitunnin hinnaksi tuli peräti 90,80 euroa.
Ja kun toimittaja ei siis osannut käyttää latausta oikein niin 1350 tulkitsi että tämä olisi jotenkin latauksen normikustannus. Voi, voi.

Sitten oli tämä toinen juttu että 750 kilometrin toimintasäde ei kelvannut nimimerkille 1350. Se kun ei 'lähennellytkään' hänen oman dieselinsä 1400 kilometrin toimintamatkaa.

Ja nyt sitten 1350 päätyi tällaiseen toimintamatkaan: "No, mitä sitten päästiin; 90km"

Kyllä tässä nyt täytyy olla vakavasti huolissaan nimimerkin 1350 kyvystä ymmärtää lukemaansa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Markus Aalto
En vaihda sähköautoon
Niin kauan kuin latausinfra on lastenkengissä Suomessa niin en tule vaihtamaan sähköautoon. Halvalla parin tonnin bensa-autolla kun ajelee maksoi bensa sitten vaikka 5€ litralta. Se raha mikä menee bensaan on pois muusta kulutuksesta kuten ravintoloista, elokuvateattereissa, kahviloista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: En vaihda sähköautoon
Totta tämä on, joten keskieläkkeen eläkeläisille tulee mainiot käytettyjen bensa ja diesel autojen markkinat. Koska ei ole järjen häivää hankkia 40-50.000 € sähköautoa viikon kauppa ja muutamaan kyläreissuun kuukaudessa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: En vaihda sähköautoon
Hannu Nieminen: "Koska ei ole järjen häivää hankkia 40-50.000 € sähköautoa viikon kauppa ja muutamaan kyläreissuun kuukaudessa."

Itse siis hommasin yli kolme vuotta sitten täyssähköauton.
En toki laittanut siihen rahaa 40 - 50 kiloeuroa vaan selvästi vähemmän.
Suurinpiirtein ensimmäisen vuoden ajoin ilmaiseksi kun lukuisat kauppakeskukset houkuttelivat maksukykyisiä asiakkaita ilmaisella sähköllä.
Nyt kun sähköstä pitää kauppakeskuksissakin maksaa niin lataan lähes kaikki ajoni kotona ja sadan kilometrin kustannukset ovat 1,64 euroa.
Se on sitten makuasia että kuinka järkevää tuo on. Autoa joka tapauksessa tarvitsen ja aika ajoin se pitää vaihtaa. Hyvien hybridikokemusten pohjalta päädyin täyssähköautoon. En nähnyt enää mielekkäänä satsata polttomoottoriautoon jotka ovat väistämättä tiensä päässä. Tämä ei johdu pelkästään poliittisista päätöksistä vaan myös autoteollisuus on päättänyt luopua polttomoottoreista.
Oikea kysymys onkin siis se että kuinka järkevää on hankkia nyt enää polttomoottoriauto?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HANNU NIEMINEN
Vast: En vaihda sähköautoon
Oma pointti oli siinä, kun sähköauto markkinat ovat selvästi alkaneet. Niin autoliikkeisiin ja yksityisille alkaa jäädä huomattava määrä hyvä kuntoista bensa ja diesel ajokalustoa. Niin se vasta oli tuhlauksen huipentumaa, jos niitäkin alettaisiin romuttaa jollain valtion tukemalla palkkiolla. Tietty voidaan myydä myös balteille ja venäläisille. Mutta eiköhän juuri keski ja vähävaraiset eläkeläiset niitä ala ostaa, kun ei todellakaan ole varaa eikä järkeä hankkia kallista sähköautoa viikon ostosmatkalle. Ja 2000 € kotitaloustuki melkoisen pieni porkkana sähköauton hankintaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Ari Hyvönen
Vast: En vaihda sähköautoon
Ei latausinfra mitään muuta. Latauksen hinta nousee sitä mukaa kuin/jos polttomoottorit vähenee joten bensa-auto on ainut järkevä ratkaisu. Muutaman vuoden päästä sähköautobuumin haitat luonnolle alkavat todella näkyä ja silloin ilmastokiihkoilijatkin palaa taas polttomoottoreiden suosimiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxtarkka
En ehdi buumiin mukaan...!
Nykyisellään ei puhuta juuri mitään sähköauton hiilijalanjäljestä; valmistus/ romutus/ materiaalien tuhoaminen elinkaaren jälkeen. Eipä taida olla niinkään hyvää tietoa.
Tämä viimeisin, eli sähkölatauspisteet ja verkon rakentaminen, se ei aivan pikkutekijä ole..., kuten myöskään tämä latauksen hintojen kirjavuus.
P.S. Muuan ranskatar oli Raision ABC:n latauspisteessä BMW:n pienellä sähköversiolla ( Ranskassa yleistynyt jo toissa vuonna). Auton sähkökapasiteetti oli max. 160 km ja oli mentävänä matka Kustaviin. Mutta ei vaan saanut omalla mobiililaitteellaan latausta käyntiin ilma apua (soitto keskukseen?). Eli vaikeuksia voitettavaksi, tuo lataus kun kaikkineen taisi kestää noin tunnin?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää