Länsi-Suomen merivartiosto

Rahtialuksen konehuoneessa syttyi tulipalo Suomenlahdella – lastina palavia nesteitä

Jori Liimatainen

Panaman lipun alla seilaava MSC Shannon -rahtialus on yhä ankkurissa Suomenlahdella, kertoo Suomenlahden merivartiosto Twitterissä. Merivartioston mukaan tuuli yltyy alueella iltaa myöten, mutta tilanne on vakaa.

Aluksen konehuoneessa syttyi viime yönä tulipalo, jonka aluksen miehistö sai hallintaan omin toimin.

Meripelastusjohtaja Janne Ryönänkoski Helsingin meripelastuksesta kertoi STT:lle hieman ennen kello neljää iltapäivällä, että hinausyhtiö ja varustamo neuvottelevat aluksen hinauksesta. Mahdollinen hinauskohdekin on Ryönänkosken mukaan vielä auki.

– Pääsuunnitelma ja toivomus varustamolla on se, että he saisivat itse korjattua aluksen ja se pääsisi omin voimin liikkeelle. Sitä he todennäköisesti tällä hetkellä yrittävät. Edelleen on mahdollista, että he pääsevät jatkamaan matkaansa, Ryönänkoski kertoo.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Ryönänkosken mukaan merivartiosto pitää kahta vartiolaivaa aluksen välittömässä läheisyydessä siihen saakka, että tilanne selkiytyy.

Suomenlahden merivartiosto sai ilmoituksen palosta yöllä kello kahden jälkeen.

240-metrisen aluksen konttien sisältöinä on muun muassa palavia nesteitä ja myrkyllisiä aineita. Merivartiosto kertoi sunnuntaiaamuna tiedotteessaan, että lasti ei missään vaiheessa ollut vaarassa. Lastina aluksessa on yhteensä yli 1 200 tonnin edestä kontteja.

Venäjältä Ranskaan matkalla olevan aluksen miehistöön kuuluu 24 jäsentä.

Mereen ei valunut öljyä

Suomenlahden merivartiosto varautui tehtävään muun muassa kahdella meripelastushelikopterilla ja kolmella vartiolaivalla. Toimia varauduttiin tukemaan myös Helsingin ja Varsinais-Suomen MIRG- eli Maritime Incident Response Group -ryhmillä, jotka oltiin valmiina lennättämään alukselle meripelastushelikoptereilla. MIRG on pelastustoimen erikoiskoulutettu meripelastusryhmä, jonka tehtävänä on esimerkiksi miehistön ja matkustajien turvallinen poistaminen vaara-alueilta ja tulipalojen sammuttaminen.

Meripelastushelikopteri teki yöllä tiedustelureissun kohteelle ja laskeutui valmiuteen Hankoon. Dornier-valvontalentokone kävi meripelastusjohtajan mukaan aamulla paikalla varmistamassa, ettei mereen valunut aluksesta öljyä.

Alus oli ilmoituksen tullessa Suomen meripelastuksen vastuualueella kansainvälisellä merialueella Uudenmaan Raaseporin tasalla. Meripelastusjohtajan mukaan palon syytä ei tutkita ainakaan Suomen viranomaisten puolesta. Tarkemmasta palon syttymissyystä hänellä ei ole tietoa.

– Ei ainakaan tällaisessa tapauksessa tutki varmaan kukaan, ellei sitten yhtiö itse tutki, mistä moinen syttyminen johtui, kertoi Suomenlahden merivartioston meripelastusjohtaja Jarkko Takala STT:lle sunnuntaiaamuna.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.