Liikennerikkomukset

Autoilija kaahasi korttinsa hyllylle ajamalla lähes 80 kilometrin ylinopeutta Säkylässä

Marttiina Sairanen

Henkilöauton kuljettajaa epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta Säkylässä. Tiellä 204 poliisipartiota vastaan tulleen henkilöauton ajonopeudeksi mitattiin 159 kilometriä tunnissa, sallitun nopeuden ollessa 80 kilometriä tunnissa. Tilanne tapahtui eilen torstaina iltapäivällä.

Kuljettaja määrättiin väliaikaiseen ajokieltoon.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Sivustaseuraaja
Iltapäivällä
Tällaisesta ylityksestä pitäisi teon tekoväline, eli auto jo määrätä valtiolle. Epäilen, että ylinopeudet (etenkin tietyillä merkeillä ja uusilla autoilla ajettavat) vähentyisivät merkittävästi. Monissa maissa näin tehdäänkin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
vexi
Vast: Iltapäivällä
Juridisesti vähän hankalaa takavarikoida autoa, ainakin ellei se ollut kuskin omistuksessa, Mitäs esimerkiksi siinä tapuksessa, että auto oli vaikka mamin, ja ehkäpä vielä luvatta käyttöön otettu?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Paavo Manninen
Vast: Iltapäivällä
Jälleen kerran ehdotan, että kaaharit määrätään suorittamaan autokoulu tai osa sekä inssi uudestaan. Kun ei oppi ole kerrasta mennyt kaaliin. Auttaa myös autokouluja oppilaspulassaan...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Leif Michaelsson
Miten lie
Oliko liikennettä mitä vaarantaa, ketä ja kuinka paljon vaarannettiin, minkälainen keli ja näkyvyys jne.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Miten lie
Eikö ole hieman epätodennäköistä, että torstai iltapäivällä yleinen tie on kilometrikaupalla täysin tyhjä ilman mitään muuta liikennettä? Lisäksi eteen voi loikata hirvi tai kauris tai itse voi tehdä jonkin pienen virheen ja menettää tilanteen hallinnan. Tällöin 160 km/h:n nopeudella tulee varmasti pahempaa jälkeä kuin vauhdilla 80 km/h. Vaikka kuski olisi ollut itsetuhoinen, niin korjattavaa voi tulla (tolppia, kaiteita, muutakin), ja joka tapauksessa poliisin tutkimukset ja mahdollinen ambulanssin tulo kuluttaisivat yhteisiä varoja ja viranomaisten aikaa (pois tärkeämmästä). Ja jollei menisikään henki kerralla, niin sitten tulisi niitä hoito- ja työkyvyttömyyskuluja.

Minusta on yksinkertaisesti typerää etsiä tekosyitä ylinopeudelle ja "sopivia paikkoja" sille. Ylinopeus on vaarallista ja useammastakin syystä. Miksi ei voi vain ajaa rajoitusten ja oikean tilannenopeuden mukaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Leif Michaelsson
Vast: Miten lie
Jep. Mikä se oikea tilannenopeus vaan oli. Tiesikö sen paikalla ollut vai joku jossain kaukana pöydän takana. En missään nimessä väitä, että aina voi ajaa noin kovaa, itse en edes uskalla ajaa tuota vauhtia,
Mutta tällaiset summittaiset ragaistukset ovat vähän outoja ja on liian helppo sulkea aivot ja vaatia kovaa rangaistusta kenties ilman syytä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Miten lie
Oikea tilannenopeus on kuskin arvioitava itse, mutta suurimman sallitun nopeuden ovat viranomaiset ystävällisesti miettineet meille valmiiksi, niin ettei tarvitse sitä ihmetellä. Tietääkseni viranomaisilla on jopa jotain asiaperusteita korkeimman sallitun nopeuden määrittämiseen. Helppoa, eikös vaan!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: Miten lie
Leif Michelsson (16:47): Eiköhän tässä ollut se kuski, joka oli sulkenut aivonsa.

Katselin eilen noita ylinopeussakkojen ja -maksujen määrää yms. Varsinainen taulukko päättyy 50km/h ylitykseen jolloin se muuttuu törkeäksi. 50km-ylinopeusrajalla päiväsakon kerroin on 28 päivää ja alin päiväsakko on 6€/pvä, joten alin mahdollinen sakko on vajaa 170€. Naurettavaa!

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/tieliikennelaki2020/liikennerikkomukset-ja-liikennevirhemaksu?toggle=Nopeusrajoitusten%20rikkomisen%20seuraamukset%20ja%20rangaistukset%20-%20nopeusrajoitus%20yli%2060%20km%2Fh%20
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.