Pyörätiet

Turku korjaa uusia pyöräteitään – sadevesiviemärit eivät mahtuneet maan alle

Jane Iltanen
Vesi lätäköityy pyöräteiden pinnalle Lemminkäisenkadulla. Sen pelätään tuovan ongelmia etenkin pakkasilla, jolloin tiet voivat jäätyä vaarallisen liukkaiksi.
Vesi lätäköityy pyöräteiden pinnalle Lemminkäisenkadulla. Sen pelätään tuovan ongelmia etenkin pakkasilla, jolloin tiet voivat jäätyä vaarallisen liukkaiksi.

Syksyn sateet ovat synnyttäneet tänä vuonna valmistuneiden Kupittaan uusien pyöräteiden pinnalle paikoin kunnon lätäköitä. Turun kaupungin vastaava rakennuttaja Susanne Järvi sanoo, että ongelmallisin...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (43)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Sakilainen
Kauppiaskatu
Turun kadunrakentajien työn tuloksia voi ihmetellä myös uusitulla Kauppiaskadun pätkällä. Jää nähtäväksi/koettavaksi millainen luistelurata/kahluuallas siihen muodostuu talven tullessa tai kaatosateen yllättäessä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Timo Laihinen
Vettä
Niin nyt on sitten kallis remontti tehty?
Tulos mitä ihmeellisempi.
Nyt olisi jo aika siirtyä viherkaistaisille pyöräteille.
Ne säästävät ilmastoa ja on kuin puistossa ajaisi.
Jää öljyinen ja ilmastoa saastuttava asfaltti ym, pois.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vettä
Nah, olisi ollut parempi ja halvempi tehdä Kiinamyllynkadusta ja Lemminkäisenkadusta pyöräkatu aina Hämeenkadulta Hippoksentielle asti. Jalankulkijatkin olisivat saaneet kulkea rauhassa omilla jalkakäytävillään ilman että vieressä on tasoerottelematon pyörätie.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Vettä
Miksi antaa kallis katu vapaamatkustajien käyttöön jotka eivät maksa kulkuneuvostaan mitään veroja, mutta infravaatimukset muuttuvat päivä päivältä alati järjettömämmiksi?
Jokaiselle ansionsa mukaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vettä
Miksi Jannis_H luulee että veroja maksamalla ei olisi vapaamatkustaja? Autoilijat aiheuttavat enemmän vahinkoa yhteiskunnalle kuin mitä veroissa maksavat. Autoilijat siis ovat niitä vapaamatkustajia, pyöräilijät kustantavat osansa väylistä kunnallisverojen muodossa ja Turussa taitavat eniten autoilla naapurikuntalaiset jotka eivät Turun väylien rakentamiseen ja ylläpitoon osallistu. Lisäksi 10%:n pyöräilyn kulkutapaosuudella 10% väylien määrärahoista pitäisi mennä pyöräteiden hoitoon, mutta sen sijaan Turku käyttää noin 2%.

Eli Jannis_H:n kannattaisi vähän opetella asioita niin ei päästelisi sammakoitaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Vettä
Miksei saman tien Torille asti?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vettä
Kyllä Kupittaalta pystyisi tekemään pyöräilykadun Torillekin asti. Sen kun voisi kääntää vaikka Vähähämeenkadulle ja siitä Kellonsoittajankadulle, sitten rantaa pitkin Aurakadulle josta voisi hyvin tehdä myös pyöräilykadun.

Mutta kuten todettua, Turun liikennesuunnittelun ammattitaito on olematon eivätkä he oikeasti osaa muuta kuin sujuvoittaa autoilua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vettä
Se onkin tuossa näköjään Hovioikeudenkatu eikä Kellonsoittajankatu.

Mutta reaktioista aina selviää että onko henkilölle tärkeintä autoilun läpiajon sujuvuus vaiko viihtyisä kaupunkiympäristö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Vettä
Pyöräilijä päästelee sammakoita antamatta mitään tilastotietoja tai edes viitteitä oikeaan.
Autoilijat maksoivat viime vuonna 8,7 miljardia Euroa veroluonteisia maksuja ja tienpitoon tuli alle miljardi.
Tämä löytyy budjettikirjasta.

Pyöräilijät eivät maksa m i t ä ä n pyöräilyyn liittyvää veroa, mutta kaikki väyläyt pitäisi saada ilmaiseksi. Eivät osaa käyttää edes kunnolla kypärää ja valojen sekä heijastimien kanssa on ikuinen taistelu.
Kypärättömien kallovammojen hoito on erittäin kallista ja harva toipuu koskaan entiselleen.
Miten tämä sakki pärjäisi ilman autoilijoilta kerättyjä veroeuroja joilla kustannetaan mm. sosiaaliturvaa oloissa, joissa autoilu pyörittää koko yhteiskuntaa ja mahdollistaa sen toimivuuden?

Suomi on Euroopan Unionin harvimmin asuttu maa. Auton käyttö on perustellumpaa kuin missään muualla EU:n alueella
Autoilun toimintaedellytysten varmistaminen on ainoa keino pitää koko Suomi asuttuna ja elinvoimaisena. Suomen henkilöliikenteestä 90 % kulkee maanteillä. Tästä ihmismäärästä kolme neljäsosaa kulkee henkilö- ja pakettiautoissa.

Autoilu on suoraan vauraan yhteiskunnan merkki. Totalitarioissa ja kehittymättömissä maissa kuljetaan pääosin lihasvoimin ja vain siellä missä hallinto sen sallii.

Kunnallisveroja maksavat ihan kaikki, eivät vain pyöräilijät.
Autoilijat maksavat vielä enemmän kunnallisveroja ja siihen LISÄKSI päälle mielettömästi autoilun veroja vaikka käyvät vielä töissä ja maksavat siitä palkkaveroja.

Maakuntien työpaikoissa luodaan kansantalouden vaurautta, mutta niissä työssäkäyntiä rangaistaan erilaisilla autoilun maksuilla.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Vettä
Onko tilastoja siitä, millä kulkupelillä liikkuvat maksavat eniten kuntaveroja henkeä kohti? Entä mikä estää käymästä maakunnan työpaikoissa muulla kuin omalla autolla, kuten kolmasosa suomalaisista jo tekee? Infran puutteen lisäksi siis, mutta siihenhän ei saa panostaa, ettei autoilu vähene.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vettä
Jannis_H päästelee sammakoita antamatta mitään tilastotietoja tai edes viitteitä oikeaan.

Autoilu aiheuttaa yhteiskunnalle vuosittain noin 9mrd euron kulut. 8,5mrd puolestaan sisältää ALV:n jonka maksavat myös autottomat kaikesta kulutuksestaan.

Jannis_H siis kirjoittaa täyin muunneltua totuutta eikä edes yritä ottaa selvää asioista, sen sijaan hän julistaa muunneltua Totuuttaan toivoen että sen jankkaaminen muuttaisi sen todeksi.

Ei muuta. Autoilijat ovat Suomessa nettosaajia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Vettä
Nimim. Pyöräilijä kompuroi aina vain pahemmin.
Ei mitään loogisin asiaperustein tapahtuvaa argumentointia.
Mielipiteitä on, mutta mihin ne perustuvat? vihaan autoilua kohtaan, ei muuhun ja ehkä johonkin taistolaiseen ajatuspajaan.

"Autoilijat aiheuttavat yhteiskunnalle 9 miljardin kulut"

Täysin tuulesta temmattu väite ilman mitään viitteitä.
Itse olen perustellut väitteeni ja on tietenkin selvää, ettei ilman autoja tässä yhteiskunnassa toimisi mikään. Ei olisi edes niitä autoteitä jotka pyöräteiksi muutettaisiin.
Kunnallisveroa maksavat kaikki eikä pyörillä ole mitään lisäveroa.
Täysin tyhjää lausetta "pyöräilijä" pukkaa. Lopeta jo tuo mielettömyys

Nimim. zmrzlina selittelee miten maakunnasta toiseen maakuntaan vientiteollisuuden työpaikkaan pääsee tuosta vain ilmeisesti junalla tai bussilla asiaan millään tavoin perehtymättä.

Autoilevat taloudet ovat pääsääntöisesti keskiluokkaisia aktiiviväestöä joilla on hoppu töihin, päiväkoteihin, ruokakauppoihin ja monelle auto saattaa olla työpäivän aikana välttämätön.
Tosiasia on, että kaupunkien tuottamattomissa paperinsiirtelyvyöhykkeissä pärjää ilman autoa kahdeksasta neljään konttorissa, mutta jo pelkkä kotihoito tai mikä muu tahansa paikan päällä tapahtuva palvelu tarvitsee autoa.
Nämä taloudet tienaavat eniten ja maksavat myös veroja eniten.

Itse tein töitä 15 vuotta siten, että oma auto oli pakollinen eikä sitä olisi tietenkään millään muuten työkaluineen voinut tehdä. Asiantuntemusta tarvittiin myös päivän aikana monessakin paikassa, joten haavekuvat joukkoliikenteestä olivat mahdottomia.

Onko aivan mahdotonta ymmärtää mitä kaikkea tarpeita autoilu palvelee vaikkei itse ajaisikaan autoa?
Miksi elämää pitäisi ylipäätään vaikeuttaa ja kieltäytyä keksinnöstä mikä on 140 vuotta vanha?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vettä
Jannis_H : "tse olen perustellut väitteeni ja on tietenkin selvää,"

Et muuten ole. Sinulla ei ole mitään perusteluja vaan käytät muiden laskemaa lukua. Itse luvulle et ole antanut mitään perusteluja. Tuokin että 'on tietenkin selvää' jo yksin todistaa että perustelusi ovat haihattelua ja toiveajattelua.

Mutta googleen vain "autoilija ei maksa omia kulujaan" niin saat ne todelliset luvut. Huomaat että olet väärässä ja paljon enemmän hakoteillä kuin mitä luulet minun olevan.

Voin toki copypastettaa tuolta löytyvät luvut tänne mutta on kaikille helpompaa että käyt ihan itse katsomassa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Vettä
Ilmeisesti sitä tilastoa ei löytynyt.

”miten maakunnasta toiseen maakuntaan vientiteollisuuden työpaikkaan pääsee tuosta vain ilmeisesti junalla tai bussilla asiaan millään tavoin perehtymättä.”

Itse puhuit ”maakuntien työpaikoista” aiemmin. Oletin sen tarkoittavan saman maakunnan sisällä tapahtuvaa liikennettä, jollaista suurin osa työmatkaliikenteestä on. Tilastokeskuksen mukaan 64 % autoilijoista työmatka on alle 15 km ja 79 % alle 25 km. Millainen selvitys pitäisi tehdä ymmärtääkseen, että osan näistä voi korvata muilla kulkupeleillä, kuten kolmasosa on jo tehnyt?

Se ei tietenkään tarkoita, että vaikkapa muuttofirmojen pitää siirtyä käyttämään polkupyöriä tai julkisia, mutta onko niin vaikea ymmärtää, että iso osa tuosta 79 %:sta ei ole putkimiehiä tai sähköasentajia?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Vettä
Muuttomieskin voi käyttää polkupyörää, bussia, junaa tai kävelyä työmatkaansa. Työajo on sitten toinen asia, yleensä vain käytetty kalusto on aivan ylimitoitettu ja kuorma-autolla ajetaan muuttoja jotka hoituisivat isolla pakulla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tkm
Tykistökadun risteys - skootterit
Kuten kuvasta näkyy juttua voisi jatkaa
Skootterit jalkakäytävällä
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Tykistökadun risteys - skootterit
Samaa katsoin. Nuo potkulaudat vievät suurimman osan jalkakäytävästä ja jos väistät pyörätielle, sieltä voi takaa suhahtaa toinen lauta niskaan. Nämä oppilaitosten tienoot ovat pahimpia sekasotkupaikkoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Tykistökadun risteys - skootterit
"Kuten kuvasta näkyy"
No itselläni näkyy uutiskuvana kuva, jossa skootteri kulkee asfaltoidulla osalla, joka käsittääkseni juuri tuota pyörätietä.
Ja jalkakäytävä on tuota laatoitettua osaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Tykistökadun risteys - skootterit
Itselläni taas on heti avauskuvana kuva, jossa pysäköidyt laudat vievät n. 57 % jalkakäytävän eli juuri sen laatoitetun osan leveydestä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
K.K.
Mitä tästä pitäisi oppia
Turussa on vaikeaa rakentaa pyöräteitä, kun kukaan ei tiedä miten se kadun alla oleva infra on toteutettu.

Rakennuttamispäällikkö Jukka Mäenpää Turun kaupungilta kertoo veden kertymisen johtuvan siitä, että pyöräteiden rakennusvaiheessa kaikkia suunniteltuja sadevesikaivoja ei voitu asentaa niille kohdille, mihin piti, koska kadun alla on niin paljon kaapeleita ja kaukolämpöputkia, että sadevesikaivoja ei saatu mahtumaan. Tämä on yleinen ongelma keskustassa. Kadun pinnan alle ei näe hyvin ja osa rakenteista on niin vanhoja, että niitä ei ole tarkkaan näkyvissä kartoissakaan.

Olisi mielenkiintoista tietää mihin perustuvat laskelmat raitiotien rakentamiseksi, kun kukaan ei tiedä minkälaisia töitä tulee raiteiden alle toteuttaa. Eli raitiotien kustannusarvio perustuu niin infran kuin arkeologisten kaivaustenkin osalta pelkkään arvaukseen. Tämähän on Turussa tuttu tapa toteuttaa hankkeita ja arvoida niiden kustannuksia.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Mitä tästä pitäisi oppia
Raitiotietä ei rakenneta jalkakäytävälle tai pyörätielle. Turun vähänkään uudempi kaupunki-infra taas on sijoitettu jalkakäytävien ja pyöräteiden alle jotta Liikenne ei häiriinny kun sitä korjataan. Ajoratojen alla oleva infra sitten taas on ajalta ennen yksityisautoilun suosimista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jannis_H
Vast: Mitä tästä pitäisi oppia
On kova hätä saada projekti käyntiin ja siten onkin piikki auki.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää