Lentoliikenne

Finnair korvaamassa osan Turun ja Helsingin välisistä lentoyhteyksistä busseilla

Arttu Laitala
Turun lentokenttä pysyy jatkossakin hiljaisena, sillä Finnair suunnittelee lentoyhteyksien korvaamista busseilla.
Turun lentokenttä pysyy jatkossakin hiljaisena, sillä Finnair suunnittelee lentoyhteyksien korvaamista busseilla.

Lentoyhtiö Finnair jatkaa vaakalaudalla olleita Turun lentojaan ensi keväänä. Se aloittaa keväästä 2020 saakka tauolla olleet lennot uudelleen 27. maaliskuuta. Lennot painottuvat aikaseen aamuun ja myöhäiseen iltaan. Samaan aikaan jatkuvat myös Tampereen lennot.

– Turku ja Tampere ovat tärkeä osa verkostoamme. Reittien matkustus painottuu kansainväliseen vaihtomatkustukseen, ja haluamme jatkossakin tarjota kokonaisuutena parhaan valikoiman yhteyksiä alueiden asiakkaille, Finnairin liikennesuunnittelusta vastaava johtaja Perttu Jolma kuvailee tiedotteessa.

Aiemmin syksyllä Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner arveli Turun Sanomien haastattelussa syyskuussa, että lentoyhtiö saattaa lopettaa kokonaan lentämisen Turusta ja Tampereelta Helsinkiin. Tuolloin suunnitelmaa perusteltiin paitsi kysynnän vähäisyydellä myös ilmastosyillä.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Turun ja Tampereen reittien hiilidioksidipäästöt matkustajakilometriä kohden ovat Finnairin verkoston suurimpia. Meidän on pienennettävä hiilijalanjälkeä, ja eri liikennemuotojen yhdistäminen on osa ratkaisua. Osan lentoyhteyksistä voisi mahdollisesti korvata bussiliikenteellä suoraan Helsinki-Vantaan lentokentälle, Manner kertoi tuolloin.

Ilmastoasiat eivät ole kahdessa kuukaudessa unohtuneet, vaan lentoreitin lisäksi toukokuussa aloittaa Turusta Helsinki-Vantaalle kulkeva bussiyhteys.

– Eri liikennemuotojen yhdistäminen on tärkeä työkalu liikenteen hiilipäästöjen vähentämisessä, ja se on myös Suomen kansallisten päästövähennystavoitteiden mukaista, Jolma kuvailee.

Bussilippuja myydään ensi keväästä lähtien vain osana Finnairin jatkolentoja Helsingistä.

Bussiyhteys ei miellyttänyt Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwoa, joka kommentoi asiaa Turun Sanomille lokakuussa.

– Kun varsinaissuomalaisten yritysten asiakkaat tulevat käymään täällä, ei heitä voi pitkän lentomatkan jälkeen vielä istuttaa pari tuntia pimeässä bussissa. Asiakkaat ihmettelevät, mihin takahikiälle he ovat menossa. Bussi olisi jo imagotappiokin.

SAS kertoi lokakuussa palaavansa Turun lentoasemalle. Se aloittaa lennot Turun ja Tukholman välillä alkuvuodesta. SAS:n Turun ja Kööpenhaminan välisen reitin palauttamisesta ei vielä ole tietoa.

Turun ja Tampereen lentojen aikataulutettu aika on 35 minuuttia. Varsinainen lentoaika on kuitenkin lyhyempi, noin 25 minuuttia. Finnairin mukaan näin lyhyitä lentoja ei yleensä maailmalla lennetä muilla kuin vaikeakulkuisilla alueilla, kuten vuoristossa tai merialueella.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

– Haluamme tarjota matkailijoille mahdollisuuden pienentää matkansa hiilijalanjälkeä vaihtamalla lennon linja-autoyhteyteen. Näin takaamme jatkoyhteyden varauksessa olevaan kohteeseen myös mahdollisessa häiriötilanteessa, Jolma kertoo.

Finnairin asiakasdataan perustuvan selvityksen mukaan valtaosa Turusta tai Tampereelta ulkomaanmatkalle lähtevistä käytti muuta kuin lentoyhteyttä Helsinki-Vantaalle tulemiseen jo ennen koronapandemian alkua.

Lue myös: Turun ja Helsingin välisten lentojen epäluotettavuus on jo vitsi – osa yrityksistä ei enää uskalla käyttää yhteyttä

Klo 12.59: Poistettu virheellinen väite, että Finnairin ulkomaanlennot olisivat olleet tauolla koronapandemian aikana.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (8)

Vanhimmat ensin
Vastaa
SaunaSivari
Pimeä bussi?
Kyllä niissä nykyään jo valot on..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Pimeä bussi?
Joo, mutta kun se on imagotappio. Pimeä taksi kyllä kelpaisi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Tältpualtjokke
Just
Onneksi SAS vie Arlandaan ja sieltä eteen päin!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jyrki Lahtonen
Finnair ei edes halua palvella Turkua tai Tamperetta
Jo wanhaan hyvään aikaan (1995-2012) kun tein enemmän työmatkoja, niin tilanne oli sama. Länsi-Eurooppaan Turusta tai Tampereelta kannatti lentää SAS:lla Tukholman tai Kööpenhaminan kautta. Finnair olisi kyllä lennättänyt ensin Helsinkiin, sitten istuttanut siellä 6 tuntia, ja sitten lentänyt Turun yli. Ei hyvä. Sitten SASkin häipyi, onneksi tulossa takaisin.

Eli, jos Finnair vetoaa johonkin asiakasdataan, niin se data perustu mihinkään oikeisiin vaihtoehtoihin vaan juurikin niiden puuttumiseen.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Finnair ei edes halua palvella Turkua tai Tamperetta
Tuohon voisi vielä lisätä että jossain vaiheessa Finnairin alihankkijalla Finncommilla oli resurssiongelmia. Ensimmäisenä silloin peruttiin aina Hki-Tku lento. Pari sellaista, niin päädyin ajamaan itse Turun seudulta Hki-Vantaalle ja takaisin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Ilkka Salo
Vain Finnairin osalta hiljaisena
Turkulaisten ja laajemminkin on parempi ja sujuvampi lentää Tukholman ja Riian kautta, minne riittää jatkossa Turusta päivittäisiä vuoroja. Lisäksi ovat muut Euroopan lennot Turusta eli ei Turun kenttä minään hiljaisena pysy. Suorat lennot Saksaan olisivat tärkeä lisä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää