Hylyt

Riskihylky Beatrisin saneerausoperaatio Saaristomerellä on päättynyt – tankeista ei löytynytkään öljyä

PUOLUSTUSVOIMAT
Sukeltajat joutuivat työskentelemään sameassa merivedessä Beatrisin hylyllä.
Sukeltajat joutuivat työskentelemään sameassa merivedessä Beatrisin hylyllä.

Merivoimat on päättänyt riskihylky Beatrisin saneerausoperaation Saaristomerellä, Rannikkolaivasto tiedottaa. Operaation avulla voitiin varmistaa, että hylky ei ole enää riski ympäristölle, sillä sen tankeista ei löytynyt öljyä.

Operaatio kesti noin kaksi viikkoa. Sen aikana kartoitettiin hylyn kuntoa ja sen mahdollisesti ympäristölle aiheuttamia riskejä. Hylystä löydettiin kolme tankkia, joista yksi oli irrallinen ja muut runkotankkeja. Kaikki löydetyt tankit olivat täynnä mutaa ja merivettä.

Merivoimilla oli valmius tyhjentää tankkien sisältöä ja poistaa ympäristölle haitalliset aineet. Operaation aikana sukeltajien työtä vaikeutti ajoittainen huono sää sekä hylkyyn kertyneen mudan aiheuttama huono näkyvyys pohjassa. Sukelluksissa löydetyt tankit sijaitsivat hylyn sisällä ja niihin pääsy vaati runsaasti mudan ja hylkyromun raivaamista.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Vuonna 1943 rakennettu rahtilaiva Beatris upposi Kustavin edustalla 40 vuotta sitten. Lastina oli sepeliä.

Beatris-hylyn saneeraus oli osa ympäristöministeriön koordinoimaa vesiensuojelun tehostamisohjelmaa, jossa tunnistetaan ja saneerataan Itämeren riskihylkyjä. Riskihylkyjä on ennen Beatris-hylkyä saneerattu jo kolme. Suomen ympäristökeskuksen arvion mukaan Suomen aluevesillä ja talousvyöhykkeellä on yli tuhat vanhaa hylkyä, jotka ovat käyttäneet polttoaineenaan öljyä, tai joissa on ollut lastina öljyä tai muita vaarallisia aineita. Näistä arviolta parikymmentä on korkean riskin hylkyjä eli ne ovat ruostumassa puhki tai sijaitsevat lähellä tärkeitä tai herkkiä luontokohteita.

Operaatioon osallistui tukialuksena toimineen öljyntorjunta-alus Hallin lisäksi sukeltajia Merivoimista, Maavoimista ja Rajavartiolaitoksesta. Lisäksi operaatioon osallistui öljypäästöjen varalta Varsinais-Suomen pelastuslaitoksen torjunta-alus.

Turun Sanomat kertoi aiemmin, että vanhojen hylkyjen saneeraukset ovat Suomessa melko harvinaisia, koska tehtävää ei lain mukaan ole jyvitetty yhdellekään viranomaiselle. Syken tarkastaja Markus Santasalo kertoi, että vuonna 2019 voimaan tulleessa pelastuslaissa ei oteta kantaa siihen, kenen pitäisi hylkyjä etukäteen puhdistaa.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Viranomaisvastuu alkaa vasta, kun vahinko on tapahtunut eli öljyä näkyy pinnalla. Saaristoalueilla vastuu on tällöin pelastuslaitoksilla ja saariston ulkopuolella Rajavartiolaitoksella.

Lue myös: Riskihylyt ruostuvat Itämeren pohjassa – Suomen viranomaisten vastuu alkaa vasta kun öljyä näkyy pinnalla

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
JMS
Tankkivuoto
Hienosti hoidettu! 👍⚓🇫🇮
Nyt vaan kiinnostaa, oliko öljy jo vuosikymmenien saatossa tihkunut ulos, ja hajonnut mereen, vai pikeentynyt kiinteään muotoon mudan ja lietteen sekaan...?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.