Perintätoimisto: Some luo nuorille painetta kuluttaa enemmän rahaa
Perintätoimisto Lowellin tuore maksukykytutkimus kertoo, että joka neljäs suomalainen tuntee sosiaalisen median aiheuttavan painetta kuluttaa rahaa. Suomessa kyselyyn vastasi 1 500 ihmistä.
Erityisesti naiset ja nuoret kertoivat kokevansa painetta kuluttamiseen somen vuoksi.
18–34-vuotiaista joka toinen sanoi kuluttavansa enemmän, kun heillä on mahdollisuus ostaa milloin vain puhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Koko väestössä vastaava luku oli 32 prosenttia.
– Sosiaalisen median vaikutuksesta erityisesti nuoriin on puhuttu paljon. Tavallisesti some yhdistetään ulkonäköpaineisiin, mutta emme saa unohtaa, miten paljon se lietsoo myös kulutuspaineita, Lowell Suomen toimitusjohtaja Juho Ylinen sanoo tiedotteessa.
Pohjoismaiden välillä on Lowellin mukaan eroja siinä, miten sosiaalisen median koetaan synnyttävän kulutuspaineita.
Ruotsalaisista 33 prosenttia kertoi somen aiheuttavan painetta kuluttaa rahaa. Vastaava luku Tanskassa oli vain 12 prosenttia ja Norjassa 10 prosenttia.
Selvitys tuo esiin myös sen, että suomalaiset ovat Pohjoismaiden ostoskielteisintä kansaa. Lähes joka toinen (48 prosenttia) kertoi, ettei pidä shoppailusta. Tanskassa vain 35 prosenttia vastaajista koki samoin (Ruotsi 38 prosenttia ja Norja 39 prosenttia).
Selvityksessä korostuu nuorten vahva halu tasapainottaa talouttaan. Alle 34-vuotiaista peräti 54 prosenttia ilmoitti olevansa valmis rajoittamaan ostojaan ja kulutustaan. Yhtä moni samassa ikäryhmässä oli halukas lisäämään säästämistä saadakseen puskuria odottamattomia kustannuksia varten.