Liikennesuunnittelu

Turun koronarokotuspaikan alueella ajellaan yksisuuntaista väärään suuntaan – "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"

Jane Iltanen
Kaupungin rokotuspaikka on sijainnut elokuun puolivälistä lähtien Satakunnantiellä. Tiloissa toimi aiemmin SPR:n Kontti-myymälä.
Kaupungin rokotuspaikka on sijainnut elokuun puolivälistä lähtien Satakunnantiellä. Tiloissa toimi aiemmin SPR:n Kontti-myymälä.

Turun Sanomien lukija pitää Turun koronarokotusvastaanoton vuoksi alueelle luotuja väliaikaisia liikennejärjestyjä jokseenkin epäonnistuneina.

Turun kaupunki siirsi elokuun puolivälissä koronarokotusv...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (15)

Vanhimmat ensin
Vastaa
EpäHumanisti
"Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
Erityisesti tämä tuntuu pätevän autoilijoihin.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
Pyöräilijöistä ja lautailijoista puhumattakaan!
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Arnold-Karma
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
Välinpitämättömyyttä se on, tie on todella hyvin merkitty yksisuuntaiseksi, mutta ihmiset eivät halua kiertää takakautta pois lähtiessä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
@Besserwisser

Niin, suurin osahan pystyy päättelemään kuka rikkoo kuinkakin paljon liikennesääntöjä siitä että 1/3 pyöräilijöiden ja autoilijoiden kolareista on pyöräilijöiden vika ja 2/3 autoilijoiden.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
Melkein niin kuin ongelma olisi ihmisissä yleensä eikä niinkään kulkuneuvoissa. Mutta ei kun pitää joka kerta kilpaa syyttää toisia liikkumismuotoja.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Me57rtsi
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
Voihan syy olla sekin, että autokouluissa ei enää opeteta mitään. En voi ymmärtää, että kortin omaava ei osaa edes tärkeimpiä liikennesääntöjä, kuten suojatien eteen pysäköityä autoa ei missään tapauksessa saa ohittaa.. Kaikesta tästä on syyttäminen riittämätön opetus. Myös muista piittaamattomuus on liian yleistä. Vaikka ajaisit itse oikeaoppisesti sääntöjä noudattaen, joudut n. 3 tunnin kaupungissa ajon aikana vähintään 3-8 torventoitottelijan, keskisormen näyttelijän, nyrkkiä puistelevan tms. kohteeksi, jota saatetaan myös seurata kotiovelle myöhempien "ohjeistuksien" perille saamiseksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
Epähumanisti. Olen tähän ennenkin puuttunut. Siitä, että " 1/3 pyöräilijöiden ja autoilijoiden kolareista on pyöräilijöiden vika ja 2/3 autoilijoiden" ei välttämättä pysty päättelemään pitävästi paljonkaan. Tulos on kyllä todennäköisesti hyvin suuntaa antava. Tarkastelen seuraavassa vain todennäköisyyksiä, siis huom. EN ota kantaa siihen, kuka liikenteessä oikeasti töpeksii. En vain tykkää siitä, että yhdestä suhdeluvusta luetaan sellaistakin, mitä siitä ei voi päätellä.

Ensinnäkin suhdeluvun kertovuus riippuu paljon liikennesuoritteista, eli paljonko liikennettä on autoilla ja paljonko pyörillä. Tämä tekijä vaikuttaa myös paikallisesti, eli paikoin voi olla vilkas autoliikenne ja vain vähän pyöräilijöitä. Vilkkailla liikennepaikoilla tapaa helposti tapahtua enemmän onnettomuuksia kuin hiljaisilla. Voisi siis karkeasti ennustaa, että vilkkaalla autoliikennepaikalla autoilijat ovat keskimäärin useammin syyllisiä kaikentyyppisiin onnettomuuksiin. Vilkkailla pyöräliikennepaikoilla taas ei useinkaan ole kovin paljon autoliikennettä (toki poikkeuksia on).

Toisekseen on otettava huomioon ilmoittamisalttius. Jos autoilija ja pyöräilijä kolaroivat, onko molemmilla sama alttius ilmoittaa poliisille? Todennäköisimmin poliisille ilmoitettaneen, jos sattuu henkilö- tai mainittavia aineellisia vahinkoja. Jos pyöräilijä on syyllinen, vahingot todennäköisesti jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin jos autoilija on syyllinen. Ilmoittaako tässä tapauksessa poliisille sen enempää pyöräilijä kuin autoilijakaan?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
@Agnus

Tiedän, siksi sanoinkin suurin osa, luonnollisestikaan kaikki eivät pysty päättelemään.

"Jos pyöräilijä on syyllinen, vahingot todennäköisesti jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin jos autoilija on syyllinen."

Tähän olis tietty mielenkiintosta saada jotain perusteluja, koska en okein keksi miten se vaikuttaisi vahingon määrään kumpi on syyllinen. Kärsivä osapuoli on toki aina sama auton ja pyörän kolarissa, mistä ehkä voi päätellä kummalla on suurempi motivaatio välttää kolaria.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
EpäHumanisti: Olet oikeassa sanoessasi: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti".
Se on nimenomaan IHMINEN, joka on joka ainoan ratin tai tangon takana. Ihminen, omine itsekkäine ajatuksineen kuorrutettuna minä-minä-kulttuurilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
@Sivustaseuraaja

Kyllä, ihmisiä ne autoilijatkin on.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
Hassua sinänsä miten moni on näyttäny pahoittavan mielensä mun kommentista autoilijoihin liittyen ja huomauttanut että ihmisistä on kyse. Mutta jostain syystä Besserwisserin kommentti pyöräilijöistä ja lautailijoista ei ole kirvoittanut yhtään vastaavaa kommenttia, mistä lie kertookaan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Sivustaseuraaja
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
EpäHumanisti: Ainakaan itse en pahoittanut mieltäni lainkaan, oikeastaan päinvastoin. Olisikohan minun pitänyt kirjoittaa kuten ensin ajattelein, eli että ”Apinakin oppisi nopeammin” 🙈.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
Kyllä oma kommenttini ainakin koski myös besserwisseriä. Avainsanana siinä ”kilpaa” syyttäminen, yksinään kun on vaikea kilpailla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: "Ihminen oppii uusiin järjestelyihin kovin hitaasti"
EpäHumanisti: "Hassua sinänsä miten moni on näyttäny pahoittavan mielensä mun kommentista autoilijoihin liittyen ja huomauttanut että ihmisistä on kyse. Mutta jostain syystä Besserwisserin kommentti pyöräilijöistä ja lautailijoista ei ole kirvoittanut yhtään vastaavaa kommenttia, mistä lie kertookaan."

Varmaankin EpäHumanisti tarkoittaa tätä tekstiään: "Niin, suurin osahan pystyy päättelemään kuka rikkoo kuinkakin paljon liikennesääntöjä siitä että 1/3 pyöräilijöiden ja autoilijoiden kolareista on pyöräilijöiden vika ja 2/3 autoilijoiden."

Mutta mikä on tuolle oikea sana?
EpäHumanisti luokittelee sen kommentikseen. Minusta parempi sana voisi olla mantra.
Onhan tuo sellainen hokema jota EpäHumanisti tarjoaa kaikissa mahdollisissa tilanteissa, olisikohan jo kymmeniä kertoja tuo nähty.

En lähde arvioimaan sen kummemmin tuota suhdelukua, se joko on oikein tai ei.
Mutta ikävämmän lisäpiirteen tuo saa siitä kun aina lisätään omia arvailuja tyyliin: "Kärsivä osapuoli on toki aina sama auton ja pyörän kolarissa, mistä ehkä voi päätellä kummalla on suurempi motivaatio välttää kolaria."
Tuo asenne toistuu keskustelusta toiseen ja se hyvin ikävästi viittaa siihen suuntaan että kolareita ajettaisiin jopa tahallaan.
Jokainen varmaan ymmärtää ettei asia ole niin yksinkertainen. Oma osuutensa on varmaan esimerkiksi järkyttävän huonolla liikennesuunnittelulla. Mutta kun johonkin tapaukseen pitää syyllinen löytyä niin ei siihen voi laittaa liikennesuunnittelua vaan se on joko autoilija tai pyöräilijä. Ja muitakin tekijöitä on usein onnettomuuden taustalla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Domare
Töötti
Valvontaa
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.