Padot

Muinaismuistolain suojelemien patojen kunto selvitetään Teijon kansallispuistossa – osassa voi olla jopa vaaraa ihmishengelle

Okko Salo
Fleminginpadon reitti.
Fleminginpadon reitti.

Teijon kansallispuistossa sijaitsee useita muinaismuistolain nojalla suojeltuja patorakennelmia, joiden kuntoa Metsähallitus selvittää.

Tarkoitus on selvittää Hamarijärven eli ns. Kirjakkalan padon ja Sahajärven patojen eli Fleminginpato ja Voimalaitospato sekä niihin liittyvien patorakennelmien kunto. Samalla laaditaan patojen korjaussuunnitelmat kustannusarvioineen.

Lisäksi selvitysten perusteella padoille laaditaan tarkkailuohjelmat ja Kirjakkalan padolle patoturvallisuuslain mukainen turvallisuussuunnitelma, sillä pato on luokiteltu vahingonvaaran perusteella 1-luokkaan. 1-luokkaan luokitellut padot aiheuttavat onnettomuuden sattuessa vaaran ihmishengelle ja terveydelle tai huomattavan vaaran ympäristölle tai ominaisuudelle. Suomessa on tiedotteen mukaan 448 luokiteltua patoa, joista 86 on 1-luokassa kaksi vuotta sitten tehdyn selvityksen mukaan.

– Hamarijärven pato on ollut paikallaan aikaisintaan 1680-luvulla ja patolaitteita tiedetään uusitun ainakin 1700-luvun lopulla ja 1900-luvulla. Sahajärvellä sijaitsevaan uomaan, jossa Fleminginpato sijaitsee, on rakennettu useita patorakenteita ja teollisuusrakennuksia viimeistään 1700-luvulta alkaen, kertoo Metsähallituksen arkeologi Tapani Tuovinen.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Molemmat padot ovat muinaismuistolain tarkoittamia kiinteitä muinaisjäännöksiä, joihin kajoaminen ilman lupaa on kielletty.

– Suunnittelutyö edellyttää patoturvallisuusvaatimusten lisäksi myös patojen historiallisten arvojen huomioimisen. Siksi teemme suunnittelua ja ratkaisuja yhteistyössä Museoviraston kanssa, joka myös hyväksyy lopulliset korjaussuunnitelmat, Tuovinen toteaa.

Selvitystyön ajaksi Hamari- ja Sahajärven vedenpinta pidetään tavallissta matalammalla tasolla. Lisäksi Fleminginpato rajataan kansallispuiston kävijöiden kulkureittien ulkopuolelle.

– Olemme merkinneet Fleminginpadon maastoon lippusiimalla ja toivomme, että kävijät pysyttelevät siimojen ulkopuolella. Tämä helpottaa tarvittavien mittausten tekoa ja padon kunnon seurantaa, kertoo Metsähallituksen puistomestari Okko Salo tiedotteessa.

Lisäksi suljetaan Totin luontopolku Fleminginpadolle vievän huoltotien kunnostamisen ajaksi.

Suunnittelutyön on tarkoitus valmistua ensi syksyyn mennessä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (1)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Ilkka Reinne
Ennallistamisen vaikutukset
Kieltämättä kiinnostaisi miten kyseiset alueet muuttuisivat, ja luonto valtaisi, mikäli patoihin vapautettaisiin vapaa virtausreitti entisöinnin sijaan!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.