Valmet Automotive

Valmet Automotive rakentaa biokaasuterminaalin Uuteenkaupunkiin – autotehtaan maalaamon hiilidioksidipäästöt kuriin

SSS/MARKO MATTILA

Uudessakaupungissa Mercedes-henkilöautoja sekä sähkö- ja hybridiautojen akkuja valmistava Valmet Automotive kuristaa päästöjään. Yritys on allekirjoittanut sopimuksen biokaasuterminaalin rakentamisesta Uudenkaupungin tehdaskiinteistölle.

Yritys sanoo, että terminaali on tärkeä osa yrityksen strategista kestävän kehityksen ohjelmaa, ja sillä on ratkaiseva merkitys Uudenkaupungin tehtaan hiilineutraaliustavoitteen saavuttamisessa. Valmet Automotiven tavoite on hiilineutraali tuotanto Uudenkaupungin tehtaalla vuoden 2021 loppuun mennessä.

Tehtaan hiilidioksidipäästöt aiheutuvat maalaamon uuneissa käytettävästä kevyestä polttoöljystä, ja juuri nämä päästöt tullaan poistamaan biokaasun käyttöönotolla. Toistaiseksi tehtaan hiilidioksidipäästöt kompensoidaan sertifioiduilla kompensaatiohankkeilla.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Biokaasuhankkeen myötä autotehtaan maalaamon uunien lämmitykseen käytettävä kevyt polttoöljy korvataan maa- ja biokaasulla. Kaasuterminaalissa tullaan aluksi käyttämään nesteytettyä maakaasua, LNG:tä, mutta niin pian kuin maalaamon toiminnan vaatima määrä biokaasua on saatavilla, tavoitteena on siirtyä pelkästään biokaasun käyttöön.

Kaasuterminaalista rakennetaan käyttöputkisto maalaamoon ja samalla maalaamon uunien lämmitysjärjestelmä uudistetaan, mikä myös osaltaan parantaa toiminnan energiatehokkuutta. Kokonaisuudessa biokaasuhankkeen arvioidaan vähentävän Uudenkaupungin tehtaan energiankulutusta noin 5–10 prosenttia nykytasosta.

– Biokaasuterminaali on uusin osoitus sitoutumisestamme kestävään kehitykseen. Siirryimme Uudenkaupungin tehtaalla fossiilivapaaseen sähköön 2019 ja uusiutuvilla raaka-aineilla tuotettuun kaukolämpöön 2020. Biokaasuterminaalin avulla teemme tehtaastamme hiilineutraalin, Valmet Automotiven valmistusliiketoiminnan johtaja Pasi Rannus kertoo.

Biokaasuterminaalin maanrakennustyöt Valmet Automotiven Uudenkaupungin tehdasalueella käynnistyvät yrityksen mukaan pikaisesti. Tehdasalueelle nousee 120 kuutiometrin suuruinen nesteytetyn maa- ja biokaasun varasto- ja höyrystysterminaali, joka tuottaa energiaa tehtaan tarpeisiin. Terminaali otetaan suunnitelmien mukaan käyttöön vuoden 2022 jälkimmäisellä puoliskolla.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Aloita keskustelu tästä jutusta
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.