Liikennesuunnittelu

Turkulaiset kannattavat siirtymistä yksisuuntaiseen pyöräliikenteeseen – kysely selvitti kolmea eri vaihtoehtoa keskustapyöräilyyn

Riitta Salmi
Kyselyllä selvitettiin turkulaisten näkemyksiä keskustan pyöräilyverkoston suunnitelmista.
Kyselyllä selvitettiin turkulaisten näkemyksiä keskustan pyöräilyverkoston suunnitelmista.

Turkulaiset mielivät keskusta-alueelle yksisuuntaisia pyöräilyväyliä. Asia selviää Turun kaupungin kyselystä, jossa tiedusteltiin asukkaiden näkemyksiä keskustan pyöräliikenneverkoston suunnitelmasta seuraavaksi vuosikymmeneksi. Turun kaupunki kysyi asukkaiden näkemyksiä suunnitelman luonnoksesta Kerrokantasi-palvelussa elokuussa, ja vastauksia tuli 388 kappaletta.

Kyselyssä esiteltiin kolme erilaista vaihtoehtoa keskustan pyöräilyverkoston kehittämiseksi.

A-vaihtoehdossa tavoitteena oli siirtyä kohti yksisuuntaisuutta. Toteutuminen edellyttäisi noin 4–5 miljoonan euron vuosittaisia infrainvestointeja seuraavan kymmenen vuoden aikana. Tässä vaihtoehdossa muutos nykytilaan verrattuna olisi kaikkein suurin.

B-vaihtoehdossa yksisuuntaistamista harkittaisiin tapauskohtaisesti ja infrainvestointeja tehtäisiin pääsääntöisesti muiden hankkeiden osana. Tavoitteena olisi saavuttaa yksisuuntaisten pyöräväylien verkosto, mutta rakentamisen tahti olisi paljon hitaampi.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

C-vaihtoehto pohjautuisi nykytilaan. Joitakin yksittäisiä yksisuuntaistamisia voitaisiin tehdä katutilan käytön haasteiden ratkaisemiseksi, eikä lisärahoitusta pyörätieverkoston kehittämiseksi osoitettaisi.

Vaikka vastaajia ei pyydetty ottamaan kantaa vaihtoehtojen paremmuuteen, suuri osa kuitenkin näin teki. Vaihtoehto A nousi kaikkein suosituimmaksi vaihtoehdoksi pyöräilyverkoston kehittämisessä ja sai 63 prosentin kannatuksen. Kolmasosa vastaajista kannatti vaihtoehtoa C.

Turun Sanomat kertoi elokuussa (TS 5.8.), että vaihtoehto A:n toteutus vaatisi jo valmiiksi ruuhkaisten läpikulkuteiden, kuten Puistokadun, Koulukadun, ja Martinkadun autokaistojen määrän vähentämistä. Myös kustannukset olisivat korkeimmat. Hinta-arvio on tosin sittemmin tarkentunut, aiempi arvio oli kokonaisuudessaan 50–130 miljoonaa euroa. Nyt se on 58–71 miljoonaa euroa.

– 4–5 miljoonaa per vuosi kuulostaa paljolta, mutta esimerkiksi Helsingissä investoidaan pyöräilyyn lähes 20 miljoonaa per vuosi, ja sitäkin ollaan käsittääkseni nostamassa, vertaa liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen.

Pärssisen mukaan A-vaihtoehto oli asukkaiden lisäksi myös vaihtoehdot laatineen konsultin suosikki. Elokuussa kerrottiin virheellisesti, että A-vaihtoehto olisi ollut virkamiesten ehdotus.

– Virkamiesten ehdotus tulee sitten, kun suunnitelma viedään päätöksentekoon, Pärssinen selventää.

Suunnitelman etenemisen aikataulusta Pärssinen ei toistaiseksi osaa sanoa.

Kyselyssä oli myös osio, jossa vastaajat merkitsivät kartalle pyöräilyverkoston nykytilan ongelmakohtia; puuttuvia pyöräväyliä, huonoja pyöräväyliä ja hankalia risteyksiä. Tähän osioon jätettiin yhteensä 2900 merkintää.

Jatkuu mainoksen jälkeen
Mainos päättyy

Eniten uusia pyöräteitä kaivattiin Itäiselle Pitkäkadulle, Uudenmaankadulle, Linnankadulle ja Aninkaistenkadulle. Huonoimmiksi pyöräväyliksi koettiin Itäinen Rantakatu, Läntinen Rantakatu, Ratapihankatu ja Puutarhakatu.

Hankalimmiksi risteyksiksi puolestaan koettiin Uudenmaankatu-Hämeenkatu, Koulukatu-Ratapihankatu, Puistokatu-Ratapihankatu, Hämeenkatu-Rettiginrinne ja Kupittaankatu-Kuninkaankartanonkatu.

Turun kaupungin mukaan kyselyn tulokset huomioidaan osana keskustan pyöräverkoston kehittämistä. Vastaukset antoivat myös koetusta pyöräilyverkoston nykytilasta hyvää tietoa.

– Kyselyn herättämä suuri kiinnostus yllätti. Vastauksista näkee, että monet vastaajat ovat hyvin perehtyneet suunnitelmiin ja kommentteja on selvästi pohdittu huolella. Suosio osoittaa, että pyöräliikenteen kehittäminen kiinnostaa turkulaisia ja uskonkin, että pyöräliikenteen houkuttelevuus on edelleen kasvussa, liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Pärssinen kertoo tiedotteessa.

Turun kaupunginhallitus hyväksyi vuonna 2018 Pyöräilyn kehittämisohjelman, jonka tavoitevuosi on 2029.

Kehittämisohjelmassa yhdeksi toimenpiteeksi on kirjattu yksisuuntaisen pyöräliikenteen verkkoselvitys. Nyt kommentoitavana olleessa luonnoksessa on suunniteltu, miltä osin Turun keskustassa voitaisiin siirtyä yksisuuntaiseen pyöräliikenteeseen.

Lähtökohtana selvitystyössä on pidetty sitä, että pyöräliikenteen toimiva verkosto on merkittävä turvallisuus- ja laatutekijä pyörällä liikkuville.

Juttua päivitetty kello 16:30: juttua päivitetty kauttaaltaan.

Juttua päivitetty kello 17:10: lisätty Taneli Pärssisen kommentteja.

Vaihtoehto A sai eniten kannatuksia kyselyyn vastanneilta.
Vaihtoehto A sai eniten kannatuksia kyselyyn vastanneilta.
Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (49)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Pyöräilijä
Eli
Vaikka selkeä enemmistö asiasta oikeasti kiinnostuneista haluaa lisää ja parempia pyöräilyväyliä Turkuun, sekä valtuuston että virkamiesten änkyrät tulevat torppaamaan 95% ehdotetuista väylistä koska a) ne parkkipaikat ja b) keskusta kuolee jos sen läpi ei saa ajaa autolla.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
S.F.
Vast: Eli
"änkyrät tulevat torppaamaan 95% ehdotetuista väylistä koska"
- c) ne vievät tilaa raitsikalta
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Zädäm
Vast: Eli
Hetkinen...
Kohta C: olisikohan ensin ratkaistava jalan kulkevien kaupunkilaisten eli lasten & vanhusten sekä käsäisin joen länsirannan turistien täyttämän pohjoisrannan liikennejärjestelyt Vähätorilta Aurakadulle ja edelleen Mylly- ja Martinsilloilta vierasvenesatamaan, Varvintorille ja Forum Marinumiin? Potkulautojen nopeusrajoitukset eivät poista sitä tosiasiaa, että fillarillakin ylitetään mainitun osuuden selkeät nopeusrajoitukset. "Piha-alue" -liikennemerkkikään ei tilanteeseen vaikuta: Läntisen Rantakadun loppuosuus on pyöräiltävä jalkakäytävällä jalankulkijoita parhaansa mukaan kierrellen. Pyöräilijöitten ajonopeudet monilla muilla osuuksilla ruutukaava-alueella ylittävät usein moottoriajoneuvojen vauhdin. Jos on pyöräilykaista, niin hiukankin liikennesääntöjä tunteva pyöräilijä kyllä osannee väistää vastaantulevan kolleegan oikealta: kyse on siitä, että korttelin matkan päässä oleva risteys on aivan liian kaukana, jos pitäisi ylittää katu suojatietä käyttäen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
ArvoTasa
Väärä otsikko
Turkulaiset kannattavat...388 turkulaista on ottanut kantaa kyselyyn, jotain rajaa näiden kyselyiden tulkintoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rainer Kryssi
Vast: Eli
Pyöräilijänä löysit heti ne kohdat, jotka ovat keskustan elinvoiman kannalta olennaisia. Ei keskustassa riitä elinvoimaa, jos siellä asioivat vain köyhät pyöräilijät.
Kaarinalaisena en enää asioi Turun keskustassa, koska siellä vielä olevien palvelujen saavuttaminen on jo nyt tehty liian vaikeaksi tai kalliiksi. Saan tarvitsemani palvelut keskustan ulkopuolelta, helpolla. Mieluiten naapurikunnista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Eli
"olisikohan ensin ratkaistava jalan kulkevien kaupunkilaisten eli lasten & vanhusten sekä käsäisin joen länsirannan turistien täyttämän pohjoisrannan liikennejärjestelyt"

Kyllä ehdottomasti, tämä onnistuu kätevästi rakentamalla esitetyt pyöräväylät jonne pyöräily siirtyy pois lapsia ja vanhuksia häiritsemästä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Eli
"Ei keskustassa riitä elinvoimaa, jos siellä asioivat vain köyhät pyöräilijät."

Mielenkiintoista, oletan että sinulla on selkeää faktaa tämän tueksi josta näkyy että autoilijat tuovat keskustaan enemmän rahaa mitä pyöräilijä tai julkisilla kulkevat?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Eli
Pyöräilijät ovat rikkaampia kuin tämän palstan autoilijat joiden rahat menevät ulkomaisille autonvalmistajille ja öljynporaajille.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Eli
”Pyöräilijöitten ajonopeudet monilla muilla osuuksilla ruutukaava-alueella ylittävät usein moottoriajoneuvojen vauhdin”

Pyöräilijöiden ajonopeudet monilla muilla osuuksilla ruutukaava-alueella harvoin ylittävät edes pihakatujen 20 km/h nopeusrajoitusta. Toki joukosta voi löytyä 25 km/h sähköpyörällä ajavia mutta ei se normi ole. Ja vastoin yleistä uskomusta, pyörien nopeusrajoitus tavallisilla kaduilla on sama kuin viereisen ajoradan, ei ”mitä ikinä ruuhkassa/valoissa jumittavat moottoriajoneuvot ajavat miinus viisi”.

”korttelin matkan päässä oleva risteys on aivan liian kaukana, jos pitäisi ylittää katu suojatietä käyttäen.”

Eli vähän samanlainen tapaus kuin Kaarinassa Voivalantiellä. Aiemmin päivällähän uutisoitiin, että tien nopeusrajoitusta lasketaan, koska autoilijat käyttävät sitä oikotienä välttääkseen Uudenmaan- ja Saaristotien risteyksen liikennevalot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
1350
Vast: Eli
Pyöräilijä "Pyöräilijät ovat rikkaampia kuin tämän palstan autoilijat"
Juuri tämän vuoksi käyn keskustassa polkupyörällä asioimassa, auton sijaan. Sillä pyöräilijänä olen kuulema ostovoimaisempi (tosin mikään tutkimus tätä ei tue, päinvastoin, mutta voihan sitä trollata) ja keskustan elinvoimaisuuskin kehittyy enemmän/paremmin kuin asioidessani saman reissun autolla.
Erikoinen ilmiö sinällään, eikö?
Osaako joku selittää, mihin voi perustua?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Eli
"Sillä pyöräilijänä olen kuulema ostovoimaisempi (tosin mikään tutkimus tätä ei tue, päinvastoin, mutta voihan sitä trollata)"

Unohdit laittaa linkin tutkimukseen johon viittasit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Eli
Nimimerkki EpäHumanisti: "Kyllä ehdottomasti, tämä onnistuu kätevästi rakentamalla esitetyt pyöräväylät jonne pyöräily siirtyy pois lapsia ja vanhuksia häiritsemästä."

Olen oikeastaan aika yllättynyt että EpäHumanisti suoraan myöntää pyöräilijöiden häiritsevän lapsia ja vanhuksia.
Onneksi tuo ei kuitenkaan ole pääsääntö liikenteessä. Näitä muista täysin piittaamattomia piittaamattomia ei kovin paljoa ole. Ikävää vain että muutama niin sanotusti mätä omena pilaa muidenkin maineen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
EpäHumanisti
Vast: Eli
T.S.

Lienee itsestäänselvää että yhdistetyt jalkakäytävät/pyörätiet ovat ratkaisuja jotka väkisin häiritsevät liikennettä. Joillekin tämä voi tietenkin olla yllätys.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Mietiskelijä
Asukkaiden näkemyskö?
Tiedusteltiin asukkaiden näkemystä. Todellisuudessa saatiin vain pyöräilijöiden näkemyksiä. Ei kai kukaan muu tuollaiseen kyselyyn vastaa. Sitten sitä pidetään asukkaiden mielipiteenä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Asukkaiden näkemyskö?
Mietiskelijä ei taaskaan miettinyt mitä laukoo kun laukoi mitä mietti :D

Kannattaa lukea kyselyn prosentit. C vaihtoehtoa vaativat ne änkyräautoilijat jotka luulevat että keskusta on elinvoimainen niin kauan kuin he saavat ajaa siitä autolla läpi Myllyyn.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
A.Eräs
Vast: Asukkaiden näkemyskö?
Turhia ja vääristäviä ovat tällaiset nettikyselyt, joihin kuka tahansa voi vaivaa näkemättä vastata vaikka kuinka monta kertaa. Minuakin agiteerasi kaksi eri tahoa. Kävin katsomassa, mutta lopetin kun huomasin kuinka tarkoitushakuisesti se oli kasattu. Tulokset voi panna suoraan mappi ööhön.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Asukkaiden näkemyskö?
Eli yksi autoilija trollasi 128 kertaa kyselyssä mikäli A.Eräs -nimimerkkiin on luottamista.

Mutta tuo autoilija voi lohduttautua sillä, että ehdotus A, jota siis enemmistö kannattaa, oli konsultin ehdotus. Virkamiehet tulevat ehdottamaan vaihtoehtoa D joka siis on riisuttu malli vaihtoehdosta C.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Asiantuntijakommantaattori
Otanta 388
Oliko muita vastaajia, kuin fillarikommunisteja ja lobbareita?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Otanta 388
Vastasin vaihtoehdon c puolesta. Kiistän olevani kommunisti. Kaupungin pyöräteillä ovat ruuhkat harvinaisia. Sellaisia esiintyy vain erityistapahtumien aikana, esim. Turun päivän ilotulituksen takia. Yksisuuntaisuus on kiva asia, muttei mitenkään vältämätön näillä pyöräilijämäärillä. Tänään oli muuten todella hiljaista pyöräteillä, Taisi pikkuinen sade vähentää pyöräteiden tarvetta. Sekä Koulu- että Puistokadulla ovat autoruuhkat päivittäisiä, joten niistä ei ole järkevää kaistoja lohkaista muutaman pyöräilijän tarpeiksi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Otanta 388
Kyllä sieltä selviää että kaikki änkyräautoilijat olivat vastanneet. He valitsivat C:n. Kuten myös ne fillarikommunistit.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Masa_Pasa
Vast: Otanta 388
On hieman huono argumentti, että yksisuuntaisuus ei ole välttämätön näillä pyöräilymäärillä.

Yksisuuntainen pyörätie ei varsinaisesti ole vastaus väliltysongelmaan. Se on kaksisuuntaista pyörätietä sujuvampi ja turvallisempi käyttää. Suurin ongelma Turun keskustan pyöräväylissä on niiden hajanaisuus, katkeaminen ja poukkoilu. Ei ole yhtään laadukasta reittiä. Kaksisuuntaiselta kääntyminen voi vaatia kaksissa punaisissa valoissa odottamisen, risteykset ovat vaarallisia, kun autoilijan tulee katsoa kahteen suuntaan (ihan oikeasti tämä on riski).

Kun pyörätiet ovat laadukkaita (oli ne sitten yksi- tai kaksisuuntaisia), kasvaa käyttäjämäärät. Laadukas väylä houkuttelee käyttämään sitä. Sama pätee monessa paikassa ja monella alalla.

Mitä taas tulee Puisto- ja Koulukadun automääriin, ei ne ole mitään varsinaisia ruuhkia. Liikenne sujuu siellä myös ruuhka-aikaan ihan sujuvasti, liikennevaloihin joutuu välillä pysähtymään, mutta niin se vaan on. Muidenkin pitää päästä välillä.

Jos Uudenmaankadulta pääsisi Aninkaistenkadulle ja siitä Pohjolan sillalle polkupyörällä turvallisesti, vähentäisi se ainakin minun autoiluani. Tämä väylä lyhentäisi ja enen kaikeka sujuvoittaisi työmatkaani merkittävästi.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Otanta 388
Kyselyn otantahan oikeasti oli melkein kaikki turkulaiset koska tuota mainostettiin kaikkialla. Ne, joita asia ei kiinnostanut niin paljoa että olisivat menneet jotain asiallista kommentoimaan, äänestivät kuten enemmistö.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Otanta 388
” autoilijan tulee katsoa kahteen suuntaan (ihan oikeasti tämä on riski).”
Ei auta yksisuuntaisuus. Pyöräilijät ajavat joka tapauksessa molempiin suuntiin pyörätiellä. Tällaista tapahtuu jopa Myllytunnelissa, jossa poliisi käy heitä toisinaan sakottamassa.

”Kun pyörätiet ovat laadukkaita (oli ne sitten yksi- tai kaksisuuntaisia), kasvaa käyttäjämäärät.” Kustannukset ja hyöty pitää silti olla järkevässä suhteessa. Katettuja pyöräteitä odotellessa.

”Mitä taas tulee Puisto- ja Koulukadun automääriin, ei ne ole mitään varsinaisia ruuhkia.” Silloin tällöin yhden kaistan ollessa pois käytöstä, syntyy pitkiä jonoja ruuhka-aikojen ulkopuolellakin.

”Uudenmaankadulta pääsisi Aninkaistenkadulle ja siitä Pohjolan sillalle polkupyörällä turvallisesti” Multavierunkadun ja Arkistopolun kautta tuo sujuu ihan turvallisesti. Vaikka Aninkaisen mäessä olisi millaiset tahansa pyörätiet valitsisin tuon reitin ihan vaihtelunkin takia. Olen sopinut itseni kanssa jo kymmeniä vuosia sitten, että luokittelen tekosyiksi välttää pyöräilyä mm. sään tai kiertoteiden takia. Sopimus on pitänyt tähän asti, eikä tekosyihin ole tarvinnut turvautua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
EpäHumanisti
Mielenkiintoinen otsikko
Mielenkiintoinen tulkinta otsikossa, parempi olisi ehkä ollut että turkulaiset kannattavat pyöräilyinfran parantamista.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää