Onnettomuudet

Tienpinnat paikoin liukkaita – Varsinais-Suomessa aamukahdeksaan mennessä seitsemän ulosajoa

Kirsi Kanerva
Auto päätyi ulosajossa katolleen ojaan Pöytyällä.
Auto päätyi ulosajossa katolleen ojaan Pöytyällä.

Varsinais-Suomen itä- ja pohjoispuolella oli sunnuntaina aamukahdeksaan mennessä tapahtunut seitsemän liikenneonnettomuutta liukkauden vuoksi, kerrotaan pelastuslaitokselta.

Päivystävän palopäällikön mukaan vakavia onnettomuuksia ei ole sattunut, vaan kaikki ovat olleet yksittäisiä ja lieviä.

– Tienpinnat ovat märkiä ja lämpötila on pakkasen puolella.

Pöytyällä sattui viiden minuutin sisällä kaksi henkilöauton ulosajoa. Ensimmäinen tapahtui puoli kahdeksan jälkeen tiellä 204 Uudestakartanosta noin kaksi kilometriä Yläneelle päin. Henkilöauton kuljettaja jäi ulosajon seurauksena jumiin autoonsa, kun ovet eivät avautuneet. Pelastuslaitos auttoi kuljettajan ulos.

Toinen ulosajo tapahtui ysitiellä Kaulanperän ja Kumilan välillä noin kello 7.45.

Tuntia myöhemmin kello 8.43 pelastuslaitos sai jälleen ilmoituksen liikenneonnettomuudesta Pöytyällä Kaulanperän ja Kumilan välillä . Onnettomuus tapahtui lähes samassa kohdassa kuin tuntia aiemmin. Silminnäkijän mukaan auto suistui tieltä ja päätyi katon kautta ojaan. Paikalla kävi myös ambulanssi.

– Tässä samassa kohdassa on erittäin liukas paikka. Näin myös miten rekan perävaunu alkoi heittelehtimään, mutta onnettomuudelta vältyttiin, paikalla ollut autoilija kertoo.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (12)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Rautalanka
Talvi yllätti taas!
Luulisi ihmisten tajuavan, että jäiselle tielle lähdetään talvirenkaat alla tai vaihtoehtoisesti odotetaan, että tie sulaa. Todennäköisesti tien sulamista ei montaa tuntia tarvitse odottaa, ellei vielä halua renkaita vaihtaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Angus
Korjaus
Korjaus uutiseen: ulosajojen syy ei ollut niinkään liukkaus, vaan väärä tilannenopeus.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Korjaus
Tuo pitää luonnollisesti paikkansa, mutta ihminen on erehtyväinen. Ei siis tajuttu tien liukkautta. Eiköhän tämä kuitenkin tullut kaikille selväksi ilman tarkennusta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Korjaus
Selväksi jutusta tuli vain se, että pelastuslaitoksen mielestä autoilijoiden ajotavassa ei ollut moittimista koska ulosajot johtuivat liukkaudesta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Heippa_hysteerikot
Vast: Korjaus
@Angus. Olisiko pitänyt vähän väliä käydä tien pintaa tutkimassa että kuinka lujaa nyt voi ajaa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Korjaus
Hyvä Joku. Kun tiedossa on, että tien pinta on joko märkä tai jäässä, ja varmaan siitäkin on hieman tietoa, että lämpö voi olla pakkasen puolella, niin tilanne edellyttää minusta heti varovaisuutta. Ei tarvitse käydä tien pintaa tonkimassa, hyvin saa selville, jos vähän jarruttaa välillä kokeeksi ja seuraa muiden luisteluja. Vai miten ihmeessä ne loput 99 % pysyivät tiellä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Korjaus
KKO:n linjauksen mukaan pitäisi jos ei muuten osaa. Eli auton kuljettaja on vastuussa ajoneuvostaan vaikka ajorata olisikin liukas.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Korjaus
”Kun tiedossa on, että tien pinta on joko märkä tai jäässä, ja varmaan siitäkin on hieman tietoa, että lämpö voi olla pakkasen puolella,”
Märkyydestä oli tietoa, mutta tietoa jäästä etelässä ei ainakaan minun tietooni kantautunut? Ja olen kuitenkin yrittänyt seurata tiiviisti säätiedotuksia. Tällä kerralla ymmärrän hyvin, että se saattoi yllättää jonkun autoilijan.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Korjaus
Kyllähän virheitä sattuu kaikille, mutta on melko käsittämätöntä, että joka vuosi ensiliukkaiden aikaan niin moni ajaa liian kovaa keliin nähden. Suomalaiset eivät kai ikinä opi.

Voinee olettaa, että aikuinen ihminen ymmärtää sen verran, että jos tie näyttää märältä ja lämpötila on pakkasen puolella, keli voi olla hyvinkin liukas. Ihan vaikka kukaan ei olisi varoittanut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: Korjaus
Nimimerkki Joku: "@Angus. Olisiko pitänyt vähän väliä käydä tien pintaa tutkimassa että kuinka lujaa nyt voi ajaa?"

Itse en sentään käy sitä tienpintaa tutkimassa. Mutta tietyillä keleillä sekä syksyllä että keväällä seuraan aina vastaantulevien valoista sitä tienpintaa. Ihan hyvin sen huomaa pinnan kimmeltelystä että nyt ollaan jo pakkasen puolella.
Jos asfalttia ei lumen takia näy niin teen aika ajoin jarrutuskokeita, tietysti silloin kun ei kukka tule vastaan eikä ole ihan takana.
Lisäksi minulla on sitten jo parisen kymmentä vuotta ollut käytössä yksi keino. Kun ajan kitkarenkailla niin ei tarvitse välittää nastapäivämääristä. Siis syksyisin talvirenkaat alle ajoissa ja keväisin niitä pidän tarpeeksi pitkään.

Mutta aina syy ei kuitenkaan ole autoilijan vaan ihan oikeasti voi olla liian liukasta. Turun ja Salon välillähän on vanhalla ykköstiellä niitä isoja ylämäkiä. Vuosia sitten satoi alijäähtynyttä vettä ja tie oli jäällä kuorrutettu. Joku sitten aina ei päässyt mäkeä ylös ja näin muutkin joutuivat pysähtymään. Vaan kun se pysähtyminen jyrkässä mäessä ei onnistunut vaan autot lähtivät liukumaan alas pitkin 'jäätikköä'. Monet nousivat autoistansa ulos ja yrittívät saada niitä pysähtymään tai yrittivät ohjata niitä pientareelle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jaguar_XJ8
liukkaat tiet … musta jää
Tiet erittäin liukkaita / musta jää joten Continental nastarenkaat asennetaan rengasliikkeessä alle tiistaina 19.10.2021.

Entä muut? Joko olette asentaneet nastarenkaat auton alle?
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
T.S.
Vast: liukkaat tiet … musta jää
Nimimerkki Jaguar_XJ8 kirjoitti: "musta jää joten Continental nastarenkaat asennetaan rengasliikkeessä alle tiistaina 19.10.2021.
Entä muut? Joko olette asentaneet nastarenkaat auton alle?"

Itse lähden vähän pidemmälle torstaina joten huomenna talvirenkaat alle.
Tosin en halua kuunnella sitä nastamelua enkä veronmaksajana halua ylenpalttisesti maksaa teiden urapaikkauksia joten ne ovat kitkarenkaat. Ja kun on kymmenien vuosien ajokokemus niin olen myös oppinut sen että nopeutta voi hiljentää ja joskus myös siirtää ajoa parempaan keliin.
Kitkarenkaat muuten ovat sähköautoon sopivammat kuin nastat. Se ylettömän kova vääntömomentti jo liikkeelle lähdössä olisi myrkkyä nastoille jos antaa liikaa kaasua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.