Fimea tutki apteekkien lääkeneuvontaa haamuasiakaskäynnein – edullisempia valmisteita suositellaan harvoin, neuvonta verkkopalveluissa ontuu
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea tutki apteekkien itsehoitolääkeneuvontaa haamuasiakkaiden avulla.
Apteekkitarkastusten perusteella apteekkien neuvonta toteutuu hyvin asiakkaan pyytäessä lääkettä oireeseen. Kehitettävää lääkeneuvonnassa sekä lääkehoidon tarpeen ja soveltuvuuden arvioinnissa on sen sijaan silloin, kun asiakas pyytää kipulääkettä kauppanimellä.
Vaikka kipulääkettä kauppanimellä pyytävän asiakkaan lääkeneuvonta toteutui tässä tutkimuksessa paremmin kuin vastaavassa vuonna 2018, on siinä Fimean mukaan edelleen kehitettävää.
Apteekin verkkopalveluissa lääkeneuvonta puolestaan toteutuu vaihtelevasti: osassa erittäin hyvin, osassa ei lainkaan. Lisäksi asiakas kontaktoidaan usein vasta maksamisen jälkeen, jolloin lääkkeen tarpeen ja soveltuvuuden kartoitus tapahtuu liian myöhään.
Hinnaltaan edullisempia valmisteita ja lääkkeettömiä hoitokeinoja suositellaan apteekeista harvoin.
Myös apteekkien verkkopalvelun prosessia on Fimean mukaan syytä kehittää muun muassa niin, että lääkeneuvonta toteutuu oikea-aikaisesti.
Apteekkien lääkeneuvontaa kartoitettiin Fimean tutkimuksessa, jonka tavoitteena oli selvittää itsehoitolääkeneuvonnan toteutumista suomalaisissa apteekeissa.
Tutkimus toteutettiin kevään 2021 aikana haamuasiakasmenetelmää käyttäen 100 apteekissa ja 30 apteekin verkkopalvelussa. Haamuasiakaskäynnit toteutti menetelmään erikoistunut yritys. Jokaisessa tutkimusapteekissa toteutettiin yksi haamuasiakastapaus: mahakipuun lääkettä hakeva asiakas, parasetamolia kauppanimellä hakeva asiakas tai apteekin verkkopalvelusta ummetuslääkettä ostava asiakas.