Turun raitsikka

Tampereen raitsikan suunnittelija kannattaa Turkuun raitiotietä – "Homman voi hoitaa niin, että se ei mene pieleen"

Mauri Ratilainen
Joukkoliikennealan konsultilla Antero Alkulla ei ole tällä hetkellä Turun raitsikkahankkeessa roolia. Hän sanoo, ettei hän 66-vuotiaana sellaista kaipaakaan. Alku kuitenkin tuntee Turun raitsikkasuunnitelmat läheisesti. Hän ohjasi Tampereen päässä yhteistyötä, kun Tampere ja Turku laativat vuosina 2012-2014 itselleen raitiotien yleissuunnitelmaa yhdessä.
Joukkoliikennealan konsultilla Antero Alkulla ei ole tällä hetkellä Turun raitsikkahankkeessa roolia. Hän sanoo, ettei hän 66-vuotiaana sellaista kaipaakaan. Alku kuitenkin tuntee Turun raitsikkasuunnitelmat läheisesti. Hän ohjasi Tampereen päässä yhteistyötä, kun Tampere ja Turku laativat vuosina 2012-2014 itselleen raitiotien yleissuunnitelmaa yhdessä.

Turun raitiotiehanke on kirskuttanut kaupungin päättävissä elimissä eteenpäin pysäkkiväli kerrallaan, vaikka juuri kukaan ei tunnu raitsikkaa Turkuun kaipaavan.

Turun Sanomien keväällä teettämässä miel...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Lue juttu ja tutustu myös muuhun digisisältöömme.

Tilaa 1 kk 1,90 €

Tee tilaus verkkosivuillamme. Pääset lukemaan jutun ja tutustumaan myös muuhun digisisältöömme.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Aiemmat viestit (42)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Roffie
Maksetaan
nyt sentään entiset velat pois ennenkuin aletaan haihattelemaan huuhaata…..
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Maksetaan
Mikä kaupunki tässä maailmassa on ensimmäisenä maksamassa vanhoja velkojaan pois?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Esko
Vast: Maksetaan
Maailman kaupungit maksavat yleensä vanhat velkansa pois, koska uutta ei muuten helpolla saisi, ellei hoida velkasitoumuksiaan. Velat ovat yleensä määräaikaisia myös kaupungeilla kuten valtioillakin. Sanonta ettei valtioiden tarvitse maksaa velkojaan on valehtelua.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Maksetaan
Maailman kaupungit kyllä lyhentävät velkojaan ja hoitavat lainakulut, mutta samalla ottavat uutta velkaa. Näin toimii nykyisin myös valtiot.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
VanhaVaari
Vast: Maksetaan
Tampere eroaa Turusta siinä, että siellä ryhdytään vain sellaisiin hankkeisiin, joilla on asukkaiden laaja kannatus. Silloin budjetin voi laatia realistiseksi, mikä mahdollistaa myös sen alitukset.
Turussa talous on kuralla ja velkaa paljon, jolloin budjetit on laskettava alakanttiin, jotta arveluttavilla hankkeilla olisi edes teoreettinen mahdollisuus läpimenoon. Tälle ei etevinkään konsultti mitään mahda.

Vanha vaari oli aikoinaan matkustajana ajamassa Turun viimeistä ratikkaa tallille asti, ettei vaan eksy muille raiteille. Ikävä kyllä jäi loitsut silloin lukematta ja nyt on vanha piru taas irti vokottelemassa päättäjiä pauloihinsa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alba
Vast: Maksetaan
Tampereen kaupungin velka on kutakuinkin samansuuruinen, kuin Turun kaupungin velka. Eikä Tampereellakaan enemmistö halunnut raitiovaunuja. Siellä ne nyt kuitenkin kulkevat ja kohta useimmat ovat tyytyväisiä siihen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Jokke J
Ideologia edellä mikään ei maksa mitään
"Uusi asukas, joka muuttaa raitiotien varrelle maksaa kaupungille 4000€ per asukas ja asukas joka rakentaa ok-talon kaupungin takamaille maksaa 20 000€"

Siinä pihvi. Turun tulee jatkossakin kasvaa tiiviinä ja korkeana, tonttien roiskimiseen pitkin laitakaupungin peltoja ei ole varaa.

Luulisi Turun taloudenpitäjien viimeistään tässä vaiheessa ymmärtävän numerot. Raitsikan vastustajille tunnetusti taas mikään ei maksa mitään kunhan oma ideologia ja päähänpinttymä pysyy.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vire
Vast: Ideologia edellä mikään ei maksa mitään
Alun vertaus oli aivan älytön. Ehkä manselainen. Verrata nyt omakotiasumista ahtaaseen kerrostaloyhteisöön. Stadilaiset muuten puhuvat tietyllä tavalla radan varren asujista...
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Justus
Vast: Ideologia edellä mikään ei maksa mitään
Pihvi ?- asia on nimenomaan päinvastoin kuin Jokke J väittää sillä niitä hyviä veronmaksajia Turku juuri tarvitsee.Niitä ovat juuri hyvätuloiset lapsiperheet jotka haluavat omakotitalotontin hyvältä paikalta.Niitähän Turku ei ole tarjonnut kuin niukasti ja maksukykyiset veronmaksajat karkaavat naapurikuntiin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Jokke J
Vast: Ideologia edellä mikään ei maksa mitään
Vire: "Stadilaiset muuten puhuvat tietyllä tavalla radan varren asujista".

Radan varren asujista kyllä, ei todellakaan ratikan reitin varrella asuvista.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Kommentattori
Tyhjä raitiovaunu
Tampereella ne kulkevat usein lähes tyhjänä. Niin kulkisivat Turussakin. Ei se raide saa ihmistä vaihtamaan kulkutapaa yksityisautosta julkisiin.

Juuri todettiin pulaa terveydenhuollon rahoista kuten myös poliisistakin piti leikata. Kummaa, että suuruusluokaltaan näin isoon hankkeeseen riittäisi silti rahaa.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mankala
Vast: Tyhjä raitiovaunu
Mihin perustuu tieto Tampereelta? Ei poliisilta ja terveydenhoidosta ole mitään leikattu. Sitä paitsi poliisin budjetista vastaa valtio.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
K.K.
Vast: Tyhjä raitiovaunu
Olet oikeassa. Raitiotiestä muutama vuosi sitten tehty selvitys on jo nyt vanhentunut ja perusteiltaan vajavainen.

MDI:n tilastokeskukselle vuosi sitten tekemän tutkimuksen perusteella, jossa otettiin huomioon myös syntyvyyden lasku (muistaakseni sen mukaan turussa olisi vuonna 2040 asukkaita reilut 208.000). Tuo 250.000 vuonna 2050 saatu luku on keskustavisiosta ja vastaa pelkkää arvausta.

Etä- ja hybridityö ovat tulleet nyt koronan myötä ja se tulee säilymään. Se laskee työmatkaliikenteen käyttäjämääriä huomattavasti verrattuna raitiotie selvityksen lukuihin.

Sähköiset kaksipyöräiset ovat jo nyt syöneet Fölin käyttämääriä, eikä paluuta raitiotie selvityksen aikaiseen tilanteeseen enää ole.

Jokainen kerta, kun pandemia tai edes influenssa iskee Suomeen, niin julkisen liikenteen vetovoima putoaa, Tämäkin tulisi ottaa selvityksessä huomioon.

Käyttäjämäärien muutosten vuoksi selitys on tehtävä uudelleen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxturkulaine
Ratikka Turkuun?
ei kiitos!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Ole kriittisenäkin kohtelias ja kunnioita muita. Epäasiallinen käytös estää osallistumisen keskusteluun.

Turun Sanomien verkkokeskusteluun tulevat viestit tarkastetaan ennakolta. Siksi viestit julkaistaan viiveellä, ja julkaisusta päättää toimitus. Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista. Muista hyvät tavat, älä huuda äläkä kiroile.

Kirjoita napakasti. Emme julkaise yli 1 800 merkin viestejä. Pysy keskusteluketjun aihepiirissä. Älä yritä muuttaa aihetta. Tekstin yhteyteen voi liittää teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.

Verkon keskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea keskusteluketjun.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Lisää