Pitääkö henkilöllä olla joku kompetenssi silta-asioissa?Juurikin siksi käsittääkseni henkilö on ottanyt yhteyttä,kun on ollut huolissaan ko.asiasta.Mutta Taitorakennerakennuttaja?Onko tämä Taitor.... ollut myös rakentajana?Tuskin kannattaa kysyä rakentajalta tai muutenkaan rakennuttajalta yhtään mitään.Jos huoli onkin todellinen,ei mikään Taitora.... ja sitä paljasta.Kukaan ei mokiaan myönnä.Jos halutaan todellinen kuva sillasta saada,sillä ei saa olla minkäänlaisia kytköksiä rakentajaan,eikä suunnittelijaan,eikä edes rakennuttajaan välttämättä.
kun on ollut huolissaan ko.asiasta.
--------------------------------------
Kun on huolissaan, niin ihan äärimmäisen yksinkertaisella googlehaulla saa seuraavat informaatiot: Sähköbussit -> omapaino vaihtelee kokoonpanon mukaan 9500-11500 kg:n välillä. Dieselbusseilla omapaino 11500-14800 kg. Eli pikaisella vilkaisulla Auransillan kuormitus on vähenemässä kun siirrytään sähköiseen bussikalustoon.
Niin,ei sitä sillan todellista kuntoa saa googlehaulla selville,vaikka kuinka yrittäisi.Ja siinä sillalla kulkee muutakin kalustoa,joka siltaa kuormittaa.Kuormitus ei välttämättä vähene,vaan nousee liikenteen kasvaessa.Yksittäisen bussin paino ei ratkaise mitään,vaan sillan kunto.Se kunto huononee kun ikää tulee lisää.Tätä kutsutaan korjausvelaksi.Teiden ja siltojen korjausvelka oli noin 3miljardia euroa ja se kasvaa joka vuosi lisää.Tuo summa pitäisi siis löytyä jostain,jos sillat ja tiet halutaan pitää edes nykyisessä kunnossa.Eikä aurasilta tee tässä mitään poikkeusta.
Muumimamma, ihan sillä tuota tietotaitoa utelin, kun kyllähän jokainen huolestunut ja ahdistunut ja voi vaikka mistä aiheesta nostaa suuren haloon, kun ihan omassa mielessä se tuntuu siltä ja joskus on jossain jotenkin tapahtunut ja jos nyt meilläkin sitten käy niin, eikä kukaan muu ole tällaista huomannut ja onneksi sentään joku on valpas ja vaikka mitä.
Jos nyt jossain näkee jotain vaarallista, niin lehden toimituksen sijaan yhteyttä otetaan hätäkeskukseen ja kohteen omistajaan, vaikka Turun palautepalvelun kautta.
Muumimamma: Auransilta ei ole valtion vaan kaupungin vastuulla.
Lisäksi mikäli lukee kirjoituksen niin siitä näkyy mitä on korjattava.
Tietysti sillat rasittuvat liikenteestä ja lisäksi aikakin aiheuttaa korjattavaa.
Mikäli silta olisi huonokuntoinen niin ainakin painorajoituksia laitettaisiin heti.
Tuo silta on vanhaa kunnon vankkaa tekoa eikä mikään alkuperäinen myllysilta.
Jos kysymys on vain sillan kunnosta ja korjausvelasta, miten sähköbussit siihen liittyvät? Entä mihin perustuu oletus, että liikennemäärät kasvavat?
Nimimerkki kommentti kysyi: "Mikähän oli toimitukseen yhteyttä ottaneen henkilön kompetenssi silta-asioissa?"
ja Muumimamma vastasi: "Onko tämä Taitor.... ollut myös rakentajana?Tuskin kannattaa kysyä rakentajalta tai muutenkaan rakennuttajalta yhtään mitään.Jos huoli onkin todellinen,ei mikään Taitora.... ja sitä paljasta.Kukaan ei mokiaan myönnä."
Muista nyt Muumimamma että Auransilta otettiin käyttöön vuonna 1907. Tuskin siis tämä Taitor....on ollut mukana rakentajana tai rakennuttajana.
Kyllä tässä on kyse sellaisesta mielikuvakampanjoinnista jossa sähköautoihin liitetään kaikki mahdolliset haittapuolet.
Itse latailen autoani tavallisesta pistorasiasta jonka sähkö tulee valtakunnanverkosta. Kun lukee polttomoottoriväen kirjoituksia täällä niin saa sen kuvan että sähköautot jotenkin osaavat imuroida verkosta juuri sitä kivihiilellä tuotettua sähköä.
Niin just.Laitetaan painorajoituksia ja nopeusrajoituksia,mutta ei sillä ongelmaa poisteta.Ja ei sillä ole mitään merkitystä,kuka sillan omistaa.Veronmaksajat kaiken maksaa kuitenkin.Ja on totta,että silta otettiin käyttöön 1907,mutta sitä korjattu useaan otteeseen jälkeenpäin.Ja liikennemäärät ovat kasvaneet kaksituhattaluvulla,lukuunottamatta pientä notkahdusta 2020.Jos pitäisi kotiini tehdä remonttia,en ainakaan teettäisi sitä Taitorakennerakennuttajalta.Ja jos joku olisi niin kuitenkin tehnyt,en ainakaan olisi pyytänyt samalta yhtiöltä todistusta siitä,kuinka hyvin remontti oli tehty.
Ja siinä sillalla kulkee muutakin kalustoa,joka siltaa kuormittaa.Kuormitus ei välttämättä vähene,vaan nousee liikenteen kasvaessa
---------------------------------------
Jep, eli alettiin sitten maalitolppia siirtelemään. Jos toimitukseen yhteyttä ottaneen huolta voidaan lievittää kertomalla, että sähköbussien paino on yleensä pienempi kuin dieselbussien, on hänen huolenaiheensa perussyy, sähköbussien paino, turha.
Täysin eri kysymys on liikenteen määrä, ja siihen on keinoja puuttua mm. läpiajokiellolla. Myös sillan liikuntasauma on kuluva osa ja sellaisen säännöllinen huolto on tärkeää.
Muumimamma laittoi taas kovin pitkän vuodatuksen. Otan siitä vain alkuosan: "Niin just.Laitetaan painorajoituksia ja nopeusrajoituksia,mutta ei sillä ongelmaa poisteta."
Niin, mikä siis olikaan se ongelma?
Itse uutisessa luki siis näin: "Toimitukseen otti yhteyttä henkilö, joka on huolissaan Auransillan kantavuudesta. Lukijan mukaan silta ei kestä uusien sähköbussien painoa ja sillalla olisi pahoja painaumia, joita on jo jouduttu korjaamaan."
Sehän on nyt selvinnyt että tuolle huolestumiselle ei ole mitään perusteita:
– sähköbussit eivät ole muita busseja painavampia
– mitään pahoja painaumia ei ole
– niitä painaumia ei ole jouduttu jo korjaamaan kun niitä ei edes ole.
Eli mitään ongelmaa ei siis ole ollutkaan.
Edelleen on siis kyse vain mielikuvakampanjoinnista jossa yritetään keksiä kaikkia mahdollisia ongelmia jotka liitetään sähköautoihin.
Lisähuomiona siltamurheeseen.
Suosittelen tutustumaan Wikipedian artikkeliin > Hämeensilta - Tampere.
Siinä on vähän viitettä osaamiseen silta-asian tiimoilta.
Googlaamalla ei tulla autotekniikan moniosaajaksi.
Myös Dieselbussi voidaan tehdä alumiinirunkoiseksi, jolloin vertailu erikoisrakenteiseen alumiinirunkosähköbussiin muuttuu.
Myös Dieselbussi voidaan tehdä alumiinirunkoiseksi
--------------------------------------
Ja taas jatketaan maalitolppien siirtelemisellä. Monikos Turun dieselbusseista on alumiinirunkoinen? Ja eikös tuo ole vain seuraava askel eteenpäin, kun ensin kevennetään kalustoa vaihtamalla osa busseista sähköisiksi ja sen jälkeen tehdään Janniksen ohjeen mukaan seuraavat dieselkalustohankinnat myös kevennettyinä alumiinirunkoisina. Kaikki tämä on vain hyvää kehitystä??
Jannis: "Googlaamalla ei tulla autotekniikan moniosaajaksi."
Tiedätkös Jannis että ei tässä nyt autotekniikasta ole kyse vaan sillanrakennustekniikasta.
Jannis: "Myös Dieselbussi voidaan tehdä alumiinirunkoiseksi, jolloin vertailu erikoisrakenteiseen alumiinirunkosähköbussiin muuttuu."
Tuokaan ei tähän liity mitenkään.
Liikkeelle lähdettiin siitä että joku nostatti kohun siitä että;
– Auransilta ei kestä sähköbussien painoa,
– sillalla olisi jo pahoja painaumia,
– painaumia olisi jo jouduttu korjaamaan.
Kolme väitettä ja jokainen niistä täysin väärä.
Eiköhän tässä ole kyse ihan tyypillisestä paniikin lietsonnasta.
Kyllä sitä siltaa on korjattu useita kertoja valmistumisen jälkeen,myös niitä painautumisia.Kirjoittaja oli siis huolissaan sillan kunnosta aivan oikeutetusti.Mutta sitten jotkut vetivät herneen nenäänsä,kun kirjoittaja yksilöi liikennevirrasta sähköbussien painon.Pyydettiin Googlaamaan bussien painot,vaikka oli kysymys sillan kunnosta.Kun sitä ei selville saa Googlaamalla,alkoi maali siirtyä.Mikä maali,ja kenen?Jos yksittäinen sähköbussi painaa huikan vähemmän.Mitä sitten?Oleellista on liikennemäärä sillalla sillan kuntoon nähden,ei yksittäisen bussin paino.Tuliko tämä nyt selväksi?Ja jos ei siltaa olisi remontoitu/korjattu useaan kertaan,tuskin silta kestäisi enää edes niitä kevyempiä sähköbusseja.
Sitkeästi Muumimamma jatkaa valitsemallaan linjalla: "Kyllä sitä siltaa on korjattu useita kertoja valmistumisen jälkeen,myös niitä painautumisia.Kirjoittaja oli siis huolissaan sillan kunnosta aivan oikeutetusti."
Tämä lehden juttu alkoi sanoilla: "Toimitukseen otti yhteyttä henkilö, joka on huolissaan Auransillan kantavuudesta. Lukijan mukaan silta ei kestä uusien sähköbussien painoa ja sillalla olisi pahoja painaumia, joita on jo jouduttu korjaamaan."
Eli ilmoittaja oli huolissaan sillan kantavuudesta. Ja syy oli se että silta ei kestä uusien sähköbussien painoa. Ja näistä sähköbusseista johtuen olisi jo tullut painaumia joita on jo jouduttu korjaamaan.
Eli tämä 'toimitukseen yhteyttä ottanut henkilö' oli ja on edelleen väärässä joka ikisessä väitteessään.
Kun tämä 'toimitukseen yhteyttä ottanut henkilö' ei ilmeisesti ole ottanut osaa aiheuttamaansa keskusteluun niin jää vain arvailujen varaan mikä loppujen lopuksi yhteydenoton motiivi.
Se että 'yhteyden ottajan' jokainen väite osoittautui tuulesta temmatuksi antaa osviittaa.