Onnettomuudet

Auran liikenneonnettomuuden tutkintanimikkeet selvillä – nopeusrajoituksen alentamista tarkastellaan syyskuussa

ANNE SAVOLAINEN
Riihikoskelle Ysitieltä kääntyvät autot voivat joutua odottamaan kääntymisvuoroaan pitkään. Raskaan liikenteen määrä on suuri. Risteyksessä on 80 kilometrin tuntinopeusrajoitus.
Riihikoskelle Ysitieltä kääntyvät autot voivat joutua odottamaan kääntymisvuoroaan pitkään. Raskaan liikenteen määrä on suuri. Risteyksessä on 80 kilometrin tuntinopeusrajoitus.

Aurassa 9-tiellä tiistaina tapahtuneen liikenneonnettomuuden tutkintanimikkeet ovat tarkentuneet. Poliisi epäilee onnettomuudessa osallisena olleen henkilöauton kuljettajaa törkeästä liikenneturvallis...

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.

Tilaa digi
3 kk 5,90 €/kk

Tilaa

Yht. 17,70 €/3 kk, jonka jälkeen voit peruuttaa tilauksen koska tahansa.

Kokeile digiä
1 kk 7,90 €

Kokeile

Tilaus päättyy automaattisesti.

Tämä sisältö on digitilaajillemme.

Tilaamalla saat rajattoman lukuoikeuden yli 60 piinkovan ammattilaisemme tekemään digisisältöön: reilusti paikallisjuttuja, tärkeimmät kotimaan ja ulkomaan uutiset, mahdollisuuden kuunnella juttuja, näköislehden, striimaukset ja muun videosisällön.
Tee tilaus verkkosivuillamme.

Ystäväsi on lahjoittanut sinulle tämän jutun. Hyviä lukuhetkiä.

Haluatko käyttää

Osallistuaksesi keskusteluihin ole hyvä ja kirjaudu TS-tunnuksillasi

Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita uusi viesti

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​

Aiemmat viestit (27)

Vanhimmat ensin
Vastaa
Elise Sarkiola
Nopeusvalvonta
Nopeus ja turvavälien valvonta on ainut mikä tällä tiellä auttaa..
Liikkuvapoliisi takaisin ja niille vielä peruspalkan päälle vielä provikka palkka.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Rautalanka
Vast: Nopeusvalvonta
Kyllä sekin jo auttaisi, jos kuljettajat katsoisivat eteensä. Jos risteyksessä on pysähtyneenä henkilöauton kokoinen objekti, sitä ei vain saa olla huomaamatta eikä siinä mitkään selittelyt auta.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Nopeusvalvonta
Juu, varmasti pitää katsoa eteensä ja vähän sivuille ja ajoittain taaksekin, mutta jos on liikaa vauhtia, ei välttämättä ehdi reagoida. Tietyn väriset autot näkyvät esim. sateella tai pyryllä joskus yllättävänkin lyhyen matkan. Myös se turvaväli voi joskus pelastaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
TeePi
Vast: Nopeusvalvonta
Katsokaapa esim vastaantulevien autojen kuljettajia. Todella monella katse alaspäin kännykässä. Varsinkin nuorilla moooautojen ratissa tämä lähes sääntö. Todella vaarallista ja maantiellä kun vilkuilet silloin tällöin eteenpäin somettamisen lomassa tielle pysähtynyt auto saattaa yllättää ennen kuin edes ehdit koskemaan jarrua.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
HuuHaa
Vast: Nopeusvalvonta
Olen huomannut että kännykkää ja tablettia näpytellään ajon aikana melko usein, jos edessä on pakettiauto joka ajaa rajoitusten mukaan niin miksi ihmeessä pitää ohittaa ja vaarallisissa paikoissa?Tuolla päin on jokin ihme syndrooma tiellä liikkujilla että pakut ja vanhukset pitää ohittaa vaikka henki menisi,rekkojen takana pilkitään puolelta toiselle ja sitten ohi kun on vaarallisin kohta.Lisää kameroita ja 80 rajoitus koko tielle.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
besserwisser
Vast: Nopeusvalvonta
Kännykän näpläämistä kurvaillessa kannattaa myös välttää, näin ei tarvitsisi joka risteykseen suunnitella neljänkympin rajoituksia.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Nopeusvalvonta
IngenReklam: Valvontakamera ja 80 rajoitus koko tielle ei olisi missään määrin auttanut tämänkään kolarin tapauksessa. Kyseisessä kohdassa oli juurikin 80 rajoitus!

Turvavälien valvonta olisi voinut auttaa, mutta niitä ei ole enää vuosikausiin valvottu missään määrin.

Ylipäätään pelkkä nopeusrajoitusten laskeminen ja tiukempi valvonta voi jopa lisätä peräänajoja, kun kuljettajat tuijottavat mittaria eikä liikennettä. Toiseksi hitaammassa vauhdissa ei tarvi keskittyä ajamiseen ja voi helpommin räplätä kännykkää, mikä ei tulisi kovassa vauhdissa mieleenkään.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
zmrzlina
Vast: Nopeusvalvonta
Kommentaattori: Miksi se tulee mieleen missään vauhdissa?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Nopeusvalvonta
Kommentaattori on mittarintuijottamiseen ennenkin vedonnut. Oikeasti autoilijat eivät tuijotamittaria vaan kännykkää. Siihen ei auta etenkään nopeusrajoitusten nostaminen eikä myöskään nykyisenään pitäminen. Vain rajoitusten laskeminen auttaa tuon tuijottamisen seurauksiin.

Esim. Turussa skuuttikuski ei olisi kuollut jos taajamien yleisrajoitus olisi ollut 20km/h. Sitä saa mitä tilaa.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Nopeusvalvonta
Tuolla 4km maantiepätkällä ABC:ltä Aurajoen ylittävälle sillalle vaihtuvat nopeusrajoitukset 70-80-60-80. Välillä 2 valvontakameraa. Nykyään miltei jokainen maantiellä ajava ajelee vakionopeussäädintä käyttäen, tuossa paikassa sitä ei tule käytettyä, kun pitäisi asettaa uudelleen kilometrin välein. Jos tuollakin välillä olisi vain yksi nopeusrajoitus olisi se sitten 60 tai 70 voisi sen vakkarin asettaa vain kerran ABC:n rajoituksen kohdalla. Sen jälkeen tuolla välillä ei tarvitsisi nopeusmittariin jatkuvasti vilkuilla, voisi keskittyä 100%:lla liikenteen seuraamiseen.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Nopeusvalvonta
Rajoituksia vaihdellaan koska autoilijat ovat piittaamattomia ja sitten kolaroidaan. Käytännössä kuolemaan johtaneessa kolarissa on tuolla aina ylinopeutta koska 60km/h kylkikolari edes rekan kanssa ei ole autoilijalle tappava, tästä on useampikin esimerkki jo olemassa (esim. käännytty 60km/h ajaneen rekan eteen, kaikki 5 henkilöautossa ollutta selvisivät, sitten ajettiin kolmion takaa rajoitinta vasten ajaneen rekkakuskin eteen, kaikki 7 HA:ssa kuolivat).
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
DALIT
Pieni huomio !!!
Suomen tulisi tehdä Ruotsin tapaan päätös liikennekuolemien nollatoleranssista, nollatoleranssi edellyttää että liikenteen ansapaikat poistetaan Ruosin malliin. Suomessa liikennekuolemat on ns. kiintiöity, jos kiintiö ei täyty niin kaikki on hyvin eikä kenenkään tarvi tehdä liikennetuvallisuuden eteen mitään toimenpiteitä.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Kommentattori
Vast: Pieni huomio !!!
Nollatoreranssi liikenteessä edellyttää toimia aivan muualla kuin liikenteessä.

Suomessa tehdään vuosittain noin 500 itsemurhaa. Liikennekuolemia on yhteensä vähän päälle 100.

Myös autolla tehty itsemurha lasketaan liikennekuolemaksi. Lopulta noita liikennekuolemia ei itsemurhien jälkeen jää enää paljoa. Nollaan ei päästä niin kauan kun autolla on mahdollista tappaa itsensä, vaikka nopeusrajoituksia valvottaisiin kuinka tarkasti ja risteyksiä yritettäisiin tehdä kuinka turvalliseksi.

Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Pieni huomio !!!
Tilastokeskuksen sivuilta löytyy tieto, että kymmenisen prosenttia tieliikennekuolemista on itsemurhia (v. 2019). Voinee olettaa, että itsemurhaprosentti on samaa luokkaa edelleen. Vuonna 2019 kuoli tieliikenteessä 211, joten itsemurhia oli parisenkymmentä. Muita liikennekuolemia siis vajaat 190. En nyt sanoisi, että itsemurhat selittävät merkittävän osan liikennekuolemista. Jos kaikki muut onnettomuudet saataisiin ehkäistyä, olisi tilanne jo huomattavasti parempi kuin nyt.

Myös itsemurhia, autolla tai muuten, voidaan ehkäistä esim. huolehtimalla riittävästä, helposti saavutettavasta ja oikea-aikaisesti avusta, tuesta ja hoidosta, mukaan lukien päihdehuolto ja mielenterveyspalvelut.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
yxtarkka
Ysitiestäkin monia suunnitelmia - yksikään ei ole toteutumassa
Tämä jossittelu ja "voisi..voisi tehdä" on niin Turun seudun liikenneturvan tilannetta - ollut viimeiset 50 vuotta, mutta ... mitään ei tehdä!
Miten me ihmiset olemmekaan ansainneet tällaisen näkemyksen kun tämä ELY-keskus ei todellisuudessa toimi. ehkä se suurin tekijä löytyy itse sieltä Arkadianmäeltä kun alueemme poliitikot ovatkin asettuessaan eduskuntaamme muuttuneet uusimaalaisiksi eikä itse kotiseutuamme Varsiais-Suomea enää tunnuta aiottavankaan kehittettävän. Pettymys, kyllä se on suuri ja todellinen. Olemmeko me jotenkin niin tuehia ihmisiä ettei meille rahoittamistamme tieliikennevaroista heru juurikaan mitään itse todellisiin tarpeisiin. Esimerkiksi tällaiset ihmishenkien menetyksetkään eivät ole herättäneet toivoa todellisista toimenpiteistä... jotka eivät suuruusluokaltaan ole kyllä mitään verrattuna vaikkapa Pirkanmaan tiehankkeisiin - jo toteutuneisiin!
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Vastaa
Alf
Yleislääkettä liikenneonnettomuuksiin, olkaa hyvä
Onko nopeusrajoitusten alentaminen todellakin aina ainoa keino parantaa liikenneturvallisuutta?

Otan käytännön esimerkin: Todistettavasti suojateillä tapahtuu runsaasti ja jatkuvasti liikenneonnettomuuksia joissa perimmäisenä syynä on pääsääntöisesti se, että autoilija ei ole noudattanut tieliikennelakiin kirjattua väistämisvelvollisuuttaan. Lääkkeeksi tähän törkeään varomattomuuteen liikenteessä tarjotaan sitten nopeusrajoitusten alentamista.

Kysynkin...millä perusteilla voidaan nyt olettaa, että autoilijat noudattaisivat kuuliaisesti sitä alempaa nopeusrajoituskylttiä...ja sen lisäksi oppisivat vielä sisäistämään myös ne unohtuneet väistämissäännöt? Siis juuri ne väistämissäännöt joiden noudattamattomuus oli näiden suojatieonnettomuuksien varsinainen syy.

Onnettomuudet siis jatkuvat edelleen mikäli varsinainen syy lakaistaan maton alle.
Haluatko käyttää
Olet kirjautuneena yritystunnuksella. Yritystunnuksella ei voi osallistua keskusteluihin.
Kirjoita vastaus viestiin

Huomio! Turun Sanomien keskustelupalstan säännöt ovat uudistuneet. Tavoitteena on parantaa moderointia siten, että kommentit ehditään käsitellä nykyistä nopeammin. Uudistus ei vaikuta lehden mielipidesivun toimintaan. Tutustu uusiin käytäntöihin täällä.

Otsikko
Viesti

Viesti lähetetty!

Keskusteluja julkaistaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22.
Virhe viestin lähetyksessä.
TS:n verkkokeskustelun säännöt

Uudet näkökulmat keskustelussa vievät asioita eteenpäin. Siksi Turun Sanomat kannustaa verkkosivuillaan aktiiviseen ja rakentavaan keskusteluun. Tehdään yhdessä Turun Sanomien keskustelupalstasta paikka, jossa on mukava keskustella asiallisesti kiinnostavista aiheista.

Keskusteltavaksi avattavaista jutuista päättää Turun Sanomien toimitus. Kaikista jutuista ei voi keskustella. Toimitus voi harkintansa mukaan sulkea tai poistaa aiemmin avoinna olleen keskusteluketjun.

Verkkokeskusteluun osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä (jonka pääset tekemään tästä). Rekisteröityminen ei edellytä lehden tilaamista.

Keskusteluun voit kirjoittaa omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Suosittelemme vahvasti oman nimen käyttöä, sillä on arvokasta seistä mielipiteidensä takana. Toisen ihmisen nimellä tai valheellisesti jonkun tahon edustajana esiintyminen on kiellettyä.

Kaikki viestit tarkastetaan ennen julkaisua. Siksi viestit julkaistaan viiveellä. Keskusteluja moderoidaan arkisin kello 9–23 ja viikonloppuisin kello 8–22 muun työn ohessa. Toimitus voi lyhentää ja muokata kirjoituksia.

Verkkokeskustelut ovat osa Turun Sanomien sisältöä, josta olemme vastuussa. Viestien julkaisusta päättää toimitus oman harkintansa mukaan. Emme ehdi vastamaan yksittäisten kommenttien julkaisua tai julkaisematta jättämistä koskeviin tiedusteluihin.

Jos kommenttiketjuun on mielestäsi lipsahtanut sääntöjen vastainen tai muutoin epäasiallinen viesti, ilmoita asiattomasta viestistä keskustelussa. Toimitus päättää, onko ilmoitus aiheellinen.

Jos jutussa on virhe, kerro siitä suoraan toimitukselle, älä keskusteluketjussa. Saamme tiedon näin nopeammin ja voimme korjata virheen. Virheistä voit kertoa sähköpostitse osoitteeseen ts.verkkotoimitus@ts.fi.

Toimitus voi käyttää keskustelupalstalle tulleita viestejä esimerkiksi aihetta käsittelevän jatkojutun julkaisun yhteydessä.

Päivän aikana avautuneet keskustelut sulkeutuvat oletuksena klo 23. Toimitus voi avata paljon kommentteja keränneitä juttuja uudelleen keskusteltavaksi seuraavana päivänä.

Julkaistavaksi valittavien viestien on noudatettava seuraavia sääntöjä:

  • Lue juttu ja kommentoi vain sen aihetta. Älä yritä vaihtaa aihetta.
  • Älä kommentoi itse keskustelua tai toisten kommentteja. Muiden keskustelijoiden kirjoitustyyliä tai henkilöä käsitteleviä viestejä ei hyväksytä.
  • Kirjoittaja on juridisessa vastuussa viestinsä sisällöstä. Rasistisia, herjaavia, väkivaltaan tai muuhun laittomaan toimintaan yllyttäviä tai ihmisten yksityisyyttä loukkaavia viestejä ei julkaista.
  • Muista hyvät tavat, älä huuda, kiroile tai käytä epäkohteliaita nimityksiä. Älä ilakoi toisten vastoinkäymisillä tai pilkkaa ketään. Suhtaudu muihin keskustelijoihin kunnioittavasti. Ole kriittinen asiallisesti.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Älä jaa epämääräisiä huhuja tai perustelematonta mutuilua.
  • Viestisi kuuluu viedä keskustelua eteenpäin: Älä toista samaa asiaa, jonka joku muu on jo todennut. Älä jankuta tai kirjoita perustelemattomia negatiivisia heittoja.
  • Kirjoita napakasti, todella pitkä viesti saattaa jäädä julkaisematta.
  • Voit liittää kommenttiisi teemaan liittyviä asiallisia linkkejä, jotka toimitus tarkistaa ennalta. Mainoksia emme julkaise.​
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yleislääkettä liikenneonnettomuuksiin, olkaa hyvä
Alemmat rajoituksethan eivät poista yliajoja. Mutta vähentävät niistä seuranneita kuolemia ja loukkaantumisia. Helsingissä esimerkiksi yliajot suojateillä eivät vähentyneet kun rajoitus laskettiin pääväylillä 40km/h ja sivukaduilla 30km/h mutta jalankulkijoiden kuolemantapauksia valo-ohjaamattolilla suojateillä siellä ei ole enää ollut aikoihin.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Angus
Vast: Yleislääkettä liikenneonnettomuuksiin, olkaa hyvä
Hitaammasta vauhdista näkee suojatien ja sen ylittävät pidemmällä reagointiajalla ja pystyy jarruttamaan kävelyvauhtiin tai pysäyttämään helpommin ja nopeammin.

Oma tuntumani on, että mitä kovempaa autoilija ajaa, sitä vähemmän halukas hän on hidastamaan ja antamaan tietä suojatiellä kulkevalle. Jos ajaa vaikka 20 km/h, ei ole suurikaan asia hyvissä ajoin hiukkasen hidastaa ja päästä joku yli. Harvoin tarvitsee pysähtyä kokonaan. Jos ajaa 50 km/h (puhumattakaan 80 km/h), ei millään viitsisi hidastaa, saati pysähtyä, mikä kuitenkin on usein tarpeen, kun suojatietä lähestyy kovalla vauhdilla.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Alf
Vast: Yleislääkettä liikenneonnettomuuksiin, olkaa hyvä
"Alemmat rajoituksethan eivät poista yliajoja."

Todella hienosti kiteytetty. Juuri tämä oli kommenttini ydinsanoma. Mikäli toimenpiteet suunnataan nopeusrajoitusten alentamiseen silloin kun varsinainen syy esim. suojatieonnettomuuksiin on se, että ei nähdä/haluta/osata/viitsitä noudattaa tieliikennelakiin kirjattua väistämisvelvollisuutta...niin silloin fokus on minun mielestäni täysin väärässä asiassa.

Muutama vuosi sitten kävin Tallinnassa. Olin alkuun todella hämmentynyt koska siellä autoilijat todella kunnioittavat suojateitä. Liikenne pysähtyi kuin seinään heti kun jalankulkija oli aikeissa astua suojatielle. Miksi ihmeessä tätä ei saada toimimaan Suomessa? Voisiko tähän syynä ollakin nimenomaan se, että meillä Suomessa esim. jalankulkijoiden suojatieturvallisuutta korjataan ihan väärillä toimenpiteillä?
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Pyöräilijä
Vast: Yleislääkettä liikenneonnettomuuksiin, olkaa hyvä
Yksi sana: Valvonta. Suomessa ei autoilijoita valvota aktiivisesti vaan passiivisesti. Siksi autoilijat saavat ajella suojateillä miten lystäävät koska valvonta tapahtuu vain jos yli ajetaan. Ja koska jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä ei ole hinkua loukkaantua, autoilijat saavat jatkaa porsasteluaan. Sen sijaan passiivinen nopeusvalvonta laskee ajonopeuksia. Eli taajamarajoitus kun lasketaan 30km/h ja sitä valvotaan kameroilla, yliajoja edelleen tapahtuu mutta seuraukset ovat lievemmät.

Autoilijat tällaista liikennekulttuuria himoitsevat ja poliisi komppaa sitä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.
Mietiskelijä
Vast: Yleislääkettä liikenneonnettomuuksiin, olkaa hyvä
Tieliikenneasetuksen mukaan valo-ohjaamatonta suojatietä ei saa rakentaa kuin maksimissaan 50km/h nopeusrajoituksen alueella. Eli nopeusrajoitus lasketaan aina vähintään tuohon nopeuteen ennen suojatietä.
Tee ilmoitus sopimattomasta viestistä

Ilmoituksesi on siirtynyt käsittelyyn.
Virhe ilmoituksen lähetyksessä.